Uľahčí cestovanie k moru aj Slovákom. Chorvátsko otvorilo nový ukážkový most
- Chorvátsko otvorilo nový Pelješacký most
- Spája južnú časť jeho jadranského pobrežia so zvyškom krajiny
- Motoristi by však mali byť opatrní
- Chorvátsko otvorilo nový Pelješacký most
- Spája južnú časť jeho jadranského pobrežia so zvyškom krajiny
- Motoristi by však mali byť opatrní
Chorvátsko slávnostne otvorilo svoj dlho očakávaný most spájajúci južnú časť jeho jadranského pobrežia so zvyškom krajiny, a to obídením úzkeho pásu územia Bosny a Hercegoviny.
Pelješacký most s dĺžkou 2,4 kilometra siaha z chorvátskej pevniny na polostrov Pelješac, ktorý prechádza do južnej časti chorvátskeho pobrežia vklineného medzi Jadranské more a Dinárske vrchy.
Ambiciózny projekt
Podľa tlačovej agentúry AFP ide o jeden z najambicióznejších infraštruktúrnych projektov Chorvátska od vyhlásenia jeho nezávislosti od bývalej Juhoslávie v roku 1991.
Nové dopravné prepojenie ukončí na bosnianskych hraniciach zdĺhavé čakanie turistov, obchodníkov i dochádzajúcich.
Bosna a Hercegovina si po krvavom rozpade juhoslovanskej federácie zachovala prístup k pobrežiu, ale jej malý výbežok vedúci k Jadranskému moru prechádza priamo cez Chorvátsko.
V dôsledku toho až doteraz zostávalo približne 90 000 ľudí, vrátane obyvateľov turisticky najnavštevovanejšieho mesta Dubrovník, odrezaných od zvyšku krajiny.
Spory a problémy
Avizovanému otvoreniu Pelješackého mosta však predchádzalo viacero problémov a sporov. Chorvátsko spravilo prvé kroky k realizácii mosta v roku 2007, ale o päť rokov neskôr sa projekt z dôvodu rozpočtových obmedzení zastavil.
V roku 2017 vyčlenila Európska únia, ktorej členom sa Chorvátsko stalo v roku 2013, na tento účel 357 miliónov eur, čo predstavuje zhruba 85 percent všetkých nákladov.
V roku 2018 bola na výstavbu mosta vybraná čínska firma – ide o prvú významnú čínsku účasť na infraštruktúrnom projekte v tejto balkánskej krajine, uvádza AFP.
Bosnianske úrady sa sťažovali, že most skomplikuje prístup k námornej doprave a zabráni veľkokapacitným plavidlám vplávať do Neumu – jediného prístavu Bosny a Hercegoviny.
Kompromis
Záhreb v snahe utíšiť spor nakoniec súhlasil so zvýšením výšky mosta na 55 metrov, hoci to znamenalo nárast nákladov.
Slávnostné otvorenie mosta sa začne o 20.15 h, spresňuje tlačová agentúra HINA. Okrem iných sa na ňom zúčastnia chorvátsky prezident Zoran Milanovič, premiér Andrej Plenkovič a predseda parlamentu Gordan Jandrokovič.
S krátkym prejavom vystúpia aj chorvátsky minister námorných záležitostí, dopravy a infraštruktúry Oleg Butkovič, predseda Dubrovnícko-neretvianskej župy Nikola Dobroslavič a čínsky premiér Li Kche-čchiang (prostredníctvom videa).
Problémové tunely
Motoristi cestujúci do Chorvátska by však mali venovať primeranú pozornosť aj správaniu sa v tuneloch, môžu sa tak vyhnúť zbytočným problémom.
Ako informovala Národná diaľničná spoločnosť, a. s., (NDS), v krajine pri Jadranskom mori, kam by sa toto leto na dovolenku malo vybrať podľa odhadov približne 400-tisíc Slovákov, je v tuneloch povolená maximálna rýchlosť 100 kilometrov za hodinu. V Chorvátsku je celkovo 44 tunelov.
„Pred vjazdom do tunela je potrebné zložiť si slnečné okuliare a zapnúť stretávacie svetlá. Takisto je nevyhnutné zavrieť okná a zapnúť cirkuláciu vo vnútri vozidla. Na čo by si motoristi mali dať pozor, je zapnúť si rádio na kanál dopravných informácií,“ radí hovorkyňa NDS Eva Žgravčáková.
Pred vjazdom do tunela je tiež potrebné si stále skontrolovať stav paliva a teplotu motora a v neposlednom rade je dôležité sledovať dopravné značenie.
„Počas jazdy v tuneli je potrebné sledovať dopravné značenia a prispôsobiť im jazdu v tuneli. V tuneli v žiadnom prípade nie je možné otáčať sa, cúvať, meniť jazdné pruhy či blikať diaľkovými svetlami. V neposlednom rade je nutné dodržiavať bezpečnostnú vzdialenosť medzi vozidlami,“ upozornila hovorkyňa diaľničiarov.