Ulice bez áut chce už aj obľúbená výletná destinácia Slovákov. Parkovanie na ulici nahradia obrovské podzemné parkoviská
- Dôvodom môže byť ekológia, ale aj snahu vrátiť život do uličiek, z ktorých sú nádherné výhľady na alpské štíty
- Ambiciózny plán miestneho starostu musí schváliť zastupiteľstvo
- Ak sa to podarí, rakúske mesto bude vyzerať úplne inak a stane sa vzorom pre mnohé ďalšie
- Dôvodom môže byť ekológia, ale aj snahu vrátiť život do uličiek, z ktorých sú nádherné výhľady na alpské štíty
- Ambiciózny plán miestneho starostu musí schváliť zastupiteľstvo
- Ak sa to podarí, rakúske mesto bude vyzerať úplne inak a stane sa vzorom pre mnohé ďalšie
Viaceré svetové mestá už zo svojich ulíc začínajú vytláčať automobily. Jeden z dôvodov je, samozrejme, ekologický, veď škodlivé exhaláty z výfukov chce počas cesty do práce, ale aj pri otvorených oknách doma, dýchať len málokto.
Vo Veľkej Británii sú podľa BBC už bežné takzvané Zóny čistého vzduchy (Clean Air Zone). Najmä staršie autá s vyššími emisiami platia za vjazd do centra Birminghamu od 1. júna „vstupné“ 8 libier (približne 9,34 eur).
Za porušenie nariadení hrozí pokuta 120 libier, zaujímavý je však aj plán mesta zakázať vjazd do centra úplne všetkým súkromným vozidlám, teda okrem zásobovania, MHD a taxíkov, do roku 2031.
Emisie a znečistenie
Znižovať emisie sa podľa vládnych webstránok snaží aj Bath a Portsmouth, pričom, ak sa chceš vyhnúť poplatkom, tvoje auto musí spĺňať minimálne emisné normy Euro 6 v prípade dieselového, a aspoň Euro 4 v prípade benzínového motora.
Tie boli zavedené v rokoch 2014, respektíve 2005, v prípade nafty teda platia aj majitelia pomerne nových, zhruba 5 až 10-ročných vozidiel.
V Číne sa zas už pred niekoľkými rokmi snažili so smogom a znečistením bojovať aj tak, že v určitých dňoch na cesty mohli vstúpiť len autá s párnymi, a v iných zas nepárnymi evidenčnými číslami. O prípade písal napr. The Verge.
Zákazy už aj vedľa Slovenska
130-tisícový Innsbruck na západe Rakúska teraz plánuje byť ešte prísnejší, píše TheMayor.eu. Minulý týždeň radnica vedená strarostom Georgom Willim predstavia 5-ročný plán, na konci ktorého je centrum úplne bez áut.
Štúdia ale naznačuje, že to bude možné len po veľkom redevelopmente celej oblasti. Willi ho ešte na jeseň musí pretlačiť cez mestské zastupiteľstvo.
Mesto sľubuje širšie chodníky a cyklochodníky, ktoré by získali priestor na úkor ciest a parkovacích miest.
To je práve druhá idea, ktorá popri ekológii tiež žiada mestá bez áut. Širšie ulice totiž majú prilákať viac chodcov a tí zvýšiť obrat reštauráciám, kaviarňam a obchodom, skrátka „vrátiť život do centier miest“, nie len supermarketov a obchodných domov.
Z nápadu ale možno nebudú nadšení obyvatelia ulíc, ktorý pred bytmi parkovali svoje autá. Teraz budú musieť kráčať trochu ďalej, no ani vytlačenie parkujúcich vozidiel do bočných ulíc by nebola výhra.
Innsbruck preto plánuje vybudovať sieť podzemných parkovísk. Starosta Willi chce, aby bol Innsbruck lídrom zelených inovácií a za vzor si berie Paríž či Freiburg.
Až čas však ukáže, či sa mu 10-tisíc parkovacích miest (plochu približne 10 futbalových ihrísk) naozaj podarí dostať pod zem a či tomu naozaj budú jeho dane platiaci obyvatelia naklonení. Autá totiž bude musieť nahradiť aj lepšie fungujúca MHD.
Zdroje: The Mayor, The Verge, BBC