Uliciam kraľujú odhodené rúška. Bezohľadní Slováci ničia verejný priestor, zachraňovať ho musia bežní ľudia

  • Použité rúška vládnu slovenským mestám, jedno sa rozkladá aj 450 rokov
  • Z upratovania sa stáva trend sociálnych sietí, podporujú ho nezávislí aktivisti aj veľké značky
  • McDonald's na Slovensku napríklad spustil „Trash Patrols“, ktoré sa starajú o poriadok v okolí reštaurácií
odpad slovensko
  • Použité rúška vládnu slovenským mestám, jedno sa rozkladá aj 450 rokov
  • Z upratovania sa stáva trend sociálnych sietí, podporujú ho nezávislí aktivisti aj veľké značky
  • McDonald's na Slovensku napríklad spustil „Trash Patrols“, ktoré sa starajú o poriadok v okolí reštaurácií

„Sme partia mladých ľudí, ktorí sa už nemohli pozerať na to, v akom stave sa nachádza naša príroda a okolie. Rozhodli sme sa na Slovensko priniesť celosvetovú iniciatívu World Clean Up Day. Do upratovania sa u nás každoročne zapájajú tisícky dobrovoľníkov, ktorí spoločne vyzbierali od roku 2018 viac ako 200 ton odpadu,“ hovorí o známej iniciatíve Upracme Slovensko zakladateľka Veronika Repiská.

K iniciatíve sa raketovým tempom v rámci spoločenskej zodpovednosti pridávali veľké firmy vrátane McDonald’s, ktorý čoskoro neostal len pri občasnom upratovaní, no spustil koncept takzvaných Trash Patrols. Tie nielenže pravidelne upratujú okolie reštaurácií, no tiež zasahujú vo svojich mestách a regiónoch, kde firma pôsobí.

Ich výsledky sú hmatateľné – koncom októbra napríklad McDonald’s kompletne vyčistil sever Petržalky, neďaleko ich reštaurácie v Einparku. Má to však aj sekundárny efekt – okrem motivácie vlastných zamestnancov značka ukazuje Slovákom, ako by sa to malo robiť a ide im tak dobrým príkladom.

zdroj: Startitup – Trash Patrols vidno v Bratislave aj v iných slovenských mestách.

Igelitky vystriedali použité rúška

Ako však čas plynie, aktívni Slováci zo zeme zbierajú iné predmety. Tam, kde kedysi vo vetre viala roztrhaná igelitka či plastová fľaša, dnes leží použitý respirátor, ktorý niekto odhodil na zem.

Zatiaľ, čo zdvihnúť použitú fľašu nie je problém, s použitým rúškom či respirátorom je to väčší problém. Len málokto necíti odpor, keď má zdvihnúť rúško, ktoré mal niekto na tvári a potenciálne tak môže obsahovať vírusovú nálož.

Rúška a respirátory, ktoré zaplavujú ulice, rieky aj lesy, sú porozhadzované v takých veľkých množstvách, že sa im začalo venovať množstvo vedeckých štúdií – mnoho z nich sa zhoduje, že ide o jednu z najväčších environmentálnych výziev súčasnej doby.

Ekologická záťaž, ktorú si nemôžeme dovoliť

Podľa americkej televízie ABC sa rúška v prírode rozkladajú približne 450 rokov – skladajú sa totiž aj z plastov, predovšetkým z polypropylénu, polyetylénu a polyvinylchloridu.

Každý mesiac zostávajú milióny kusov porozhadzované vo verejnom priestore. Je preto mimoriadne dôležité udržiavať poriadok minimálne vo svojej komunite.

zdroj: Startitup – Rúška, respirátory, vreckovky aj papierové utierky. Ulice sú posledné mesiace zaplavené pod kvantami hygienických produktov.

 

Rúška, alkohol a obaly z cigariet

K tomu inšpiruje aj interný program #MekáčUpratuje, do ktorého sa zapojilo až 213 zamestnancov McDonald’s. Tí spolu vyčistili až 35 miest na Slovensku a vyzbierali 203 plných vriec rôznorodého odpadu (cca 2 tony) – medzi najčastejší odpad patrili okrem plastov aj jednorazové rúška a respirátory.

Do čistenia v rámci Trash Patrols sa zapája aj redakcia Startitup – a okrem rúšok pravidelne narážala na cigaretové ohorky a krabičky, fľaše od alkoholu, žuvačky a rôzne malé kusy plastov (napríklad fólie na krabičkách od cigariet).

Často v uliciach vidieť porozhadzované časopisy – napríklad letáky či také, čo sa distribuujú do schránok zadarmo. Separátnou kategóriou je tiež veľký odpad, ktorý sa hromadí v prehliadaných zákutiach Bratislavy – bežné sú pneumatiky, staré televízory, krabice či polystyrén a iný stavebný odpad.


 „Uvedomujeme si, že sme súčasťou mnohých komunít, kde pôsobíme a záleží nám na tom, aké životné prostredie je okolo nás. Aktívne sa preto zapájame nielen do iniciatív, akým je napríklad Upracme Slovensko, ale realizujeme aj vlastné programy s celospoločenským významom,“ vysvetľuje PR supervízorka značky Lucia Poláčeková.

„Interný program „Mekáč upratuje“ sa stal súčasťou pravidelných aktivít či dokonca tímbildingov našich kolegov v reštauráciách, ktorí hrdo nosia reflexné vesty s nápisom Trash Patrol a tým motivujú aj ostatných správať sa zodpovedne.“

Vlastnými „odpadovými hliadkami“ sa nechváli len Bratislava, no aj iné slovenské mestá. Do iniciatívy Upracme Slovensko sa zapojila napríklad aj reštaurácia z Nitry, ktorá patrí medzi najaktívnejšie na Slovensku a funguje ako franšíza. Aktívne boli aj hliadky v Liptovskom Mikuláši, ktorý okrem upratovania vyrobil aj triediace sudy pre turistov, ktoré sami na pravidelnej báze vyprázdňujú.

zdroj: Startitup

Veľké značky držia upratovanie stále v trendoch

Je zaujímavé sledovať, ako firmy šikovným marketingom dokážu z upratovania spraviť tému, v ktorej sa angažujú aj bežní ľudia. Upratovacia mánia sa začala ešte v roku 2019 hashtagom #trashtag na sociálnych sieťach, kde ľudia prevažne z ázijských krajín upratovali odpadom zavalené pláže.

Prostredníctvom sociálnych sietí sa však trend upratovania verejných priestorov preniesol aj na Slovensko a iniciatívy súkromného sektora ho stále držia pri živote.

zdroj: McDonald's – Trash Patrols zasahujú aj v LIptovskom Mikuláši.

Ako je na tom Bratislava?

O odpad na uliciach sa zvyčajne starajú mestami vlastnené firmy (v Bratislave sú to napríklad OLO a Komunálny podnik) alebo súkromné firmy, ktoré sú zakontrahované prevažne na vývoz smetia a mnohokrát spĺňajú len minimum svojich povinností. V praxi to potom vyzerá tak, že firma síce vyvezie kontajnery, ale okolie zostane v katastrofálnom stave.

Mnohé slovenské mestá dlhodobo zlyhávajú v pravidelnom čistení verejných priestorov a odpad je všade okolo nás. Uliciam nevládnu ľudia, ale poletujúce igelitky a udupané respirátory – nezávislé iniciatívy aktivistov sú tak mimoriadne dôležité, aby sme sa vo svojich komunitách cítili dobre.

Iniciatíva Upracme Slovensko preto vyzýva Slovákov, aby sa nebáli ísť napríklad aj po vzore McDonald’s a zorganizovali si vlastné upratovanie – aj keď sa čistenie na prvý pohľad spája predovšetkým s nepríjemnými odpadkami, v realite môže ísť o skvelú teambuildingovú aktivitu, ktorá prináša reálnu zmenu. 

zdroj: McDonald's – Dobrá nálada pri upratovaní v Nitre.

Najnovšie videá

Trendové videá