Ultimátny tip: Pri získavaní vodičského oprávnenia vieš ušetriť rok života a mať ho skôr
- Vodičák na motorku je každé leto dilemou mnohých mladých
- Prinášame ti trik, ako môžeš na oprávnení ušetriť rok života a celú sezónu
- Vodičák na motorku je každé leto dilemou mnohých mladých
- Prinášame ti trik, ako môžeš na oprávnení ušetriť rok života a celú sezónu
Motocyklová sezóna je v plnom prúde a mnohí mladí Slováci neustále uvažujú, či si rozšíriť počet skupín na svojom vodičskom oprávnení. Pri motocykloch existujú hneď tri kategórie. Odvíjajú sa najmä od výkonu a typu motorky, no taktiež od veku vodiča. Už v 15 rokoch môžeš získať „vodičák“ na motorku s označením AM. To ti umožní jazdiť na ľahkom motocykli či trojkolke do 25 kilowattov (kW).
O rok neskôr máš nárok na „vodičák“ typu A1, teda motorky do 11 kilowattov s objemom valcov do 125 centimetrov kubických (cm3). Pri trojkolkách si môžeš zadovážiť vozidlo do 15 kW.
Po dovŕšení plnoletosti už získavaš nárok na motorku typu A2, a teda do 35 kW, no jej celková hmotnosť v pomere na výkon nesmie presiahnuť 0,2 kW/kg. Nasleduje už len posledná skupina, pri ktorej je to o niečo komplikovanejšie. Ak túžiš po možnosti jazdiť na motocykloch bez obmedzenia výkonu a hmotnosti, potrebuješ oprávnenie „A“, spomína Finsider.
Tip, ako ušetriť rok života
Na takzvané „Áčko“ však musíš spĺňať isté podmienky. Nakoľko ide o povolenie ovládať motorky či trojkolky výkonnejšie a väčšie oproti tým v predchádzajúcich skupinách, existujú tu isté bezpečnostné opatrenia týkajúce sa veku vodiča.
Ak si v minulosti získal oprávnenie A2, musíš počkať minimálne do 22 rokov a oprávnenie vlastniť aspoň dva roky. Ak spĺňaš tieto podmienky, získavaš nárok na rozšírenie vodičáku na „A“, vysvetľuje portál peniaze.sk.
Tu však vzniká problém pre tých, ktorí začali o oprávnení na motorku uvažovať až v trošku vyššom veku. Predstavme si napríklad 22- alebo 23-ročného nadšenca, ktorý nemá oprávnenie A2. Ak by sa aj stal motorkárom, stále by mal nárok len na riadenie skupiny motocyklov povolených od 18 rokov. V takomto prípade totiž „Áčko“ môže získať až ako 24-ročný.
Absolvovať autoškolu na skupinu A2 vo veku 22 rokov sa mu však finančne neoplatí. Neskôr by si totiž aj tak chcel spraviť rozšírenie na celú skupinu A, a teda by za pár rokov platil navyše. A tak radšej počká.
Koľko ale treba čakať?
Ako vysvetľuje napríklad Autoškola VaV, kurz na zisk najklasickejšieho oprávnenia skupiny B, teda ľudovo „vodičáku na auto“, môžeš začať robiť už v 16-tich. Po dovŕšení 17-tich rokov máš právo absolvovať skúšku, získať vodičské oprávnenie a začať jazdiť pod dozorom spolujazdca.
Pointa je však v tom, že na začiatok kurzu nemusíš čakať do veku, v ktorom máš právo absolvovať skúšku. V Zákone o cestnej premávke sa takáto možnosť pri žiadosti o oprávnenie skupiny A neuvádza, no ani nezakazuje. Ak teda túžiš po vodičáku na veľkú motorku, no nie si držiteľom oprávnenia A2, nemusíš čakať až do 24 rokov.
Jednou z praktických rád je prihlásiť sa na kurzy ako 23-ročný počas sezóny a ak na jeseň či v zime dovŕšiš 24 rokov, hneď na začiatku novej sezóny môžeš absolvovať skúšky. Ušetríš tak celé mesiace a na svojom vlastnom motocykli môžeš jazdiť v podstate hneď celé leto i na jeseň.
Zdroje: slovensko.sk, Finsider, peniaze.sk, Autoškola VaV, Slov-Lex