Umelá inteligencia môže nahradiť naše profesie: Kritických odvetví je hneď niekoľko (PREHĽAD)

  • Umelá inteligencia napreduje deň, čo deň
  • AI používame už takmer v každej nemanuálnej práci
  • V blízkej budúcnosti môžu niektoré povolania dokonca zaniknúť
AI, robot drží lebku
Ilustračný obrázok Freepik
  • Umelá inteligencia napreduje deň, čo deň
  • AI používame už takmer v každej nemanuálnej práci
  • V blízkej budúcnosti môžu niektoré povolania dokonca zaniknúť

V súčasnosti nás obklopuje rýchly technologický pokrok a jedným z jeho najvýraznejších prejavov je vzostup umelej inteligencie (AI). Táto neustále sa rozvíjajúca technológia prináša nové možnosti a výzvy, ktoré ovplyvňujú našu každodennú prácu a spôsob, ako zarábame peniaze. Zároveň však vytvára potenciál na zlepšenie efektivity, automatizáciu a inováciu v rôznych odvetviach.

Jedným z hlavných otáznikov, ktoré AI v hlavách pracujúceho ľudu vyvoláva, je budúcnosť pracovného trhu. Pozrime sa na to, ako umelá inteligencia ovplyvňuje rôzne pracovné oblasti či ktoré povolania sú najviac ohrozené a aké sú dôležité faktory, ktoré treba zvážiť pri myslení na budúcnosť práce.

Účtovníci

Účtovníctvo je jedným z prvých odvetví, ktoré človeku podľa portálu Peniaze.sk príde na um pri zmienke o vplyve umelej inteligencie (AI) na pracovný trh. Toto povolanie sa totiž dá pomerne jednoducho štandardizovať a preto je ideálnym kandidátom na automatizáciu prostredníctvom AI.

AI dokáže ľahko identifikovať vzťahy medzi rôznymi údajmi, sama rozpoznáva a číta faktúry či iné dokumenty v rôznych formátoch. Okrem toho môže upozorniť na nezrovnalosti alebo na možnosti optimalizácie.

Existuje myšlienka, že účtovníci sa budú môcť viac venovať analýze a interpretácii účtovných dát, ktoré poskytujú pohľad na fungovanie spoločnosti a ponúkajú možnosti na ďalšie zlepšenie. No paradoxne, aj tento druh odbornej a strategickej konzultácie môže prebrať umelá inteligencia.

Neexistuje takmer žiadny dôvod, prečo by tradičné účtovnícke povolanie malo existovať v jeho súčasnej forme aj o desať rokov. Hlavnou prekážkou môže byť zatiaľ konzervatívny postoj klientov, ktorí preferujú ľudský kontakt a dozor nad svojimi financiami.

Avšak takýto konzervatívny prístup nemôže trvať do nekonečna a je len otázkou času, kedy AI zaujme strednú pozíciu aj v oblasti účtovníctva.

Pracovné miesta v IT

Odvetvie IT nie je cudzím prostredím pre AI a role ako softvéroví vývojári, web vývojári, kóderi a dátoví vedci sú obzvlášť náchylné na pokroky v oblasti AI.

AI, ako napríklad ChatGPT, sa osvedčila v komplexných číselných úlohách a dokonca aj v písaní kódu. Hoci AI nemusí tieto profesie úplne nahradzovať, môže výrazne zjednodušiť ich prácu a viesť k zníženiu počtu zamestnancov potrebných na plnenie úloh.

Právnické profesie

Vplyv AI na právnické odvetvie je značný. Právnické profesie, ako sú paralegáli a právni asistenti, ktoré zahŕňajú analýzu štruktúrovaných a jazykovo orientovaných údajov, môžu byť ohrozené automatizáciou.

Hoci umelá inteligencia môže identifikovať trendy a vzory, ľudský odbornícky úsudok a porozumenie potrebám klientov zostávajú v týchto odvetviach zatiaľ kľúčové.

Mediálna sféra

Mediálne odvetvie, ktoré zahŕňa reklamu, technické písanie, novinárčinu a tvorbu obsahu, je stále viac ovplyvňované umelou inteligenciu.

AI nástroje, ako DALL-E, môžu rýchlo generovať obrázky, čo môže narušiť odvetvie grafického dizajnu. Hoci umelá inteligencia môže zlepšiť kvalitu práce, môže to viesť aj k zvýšenej konkurencii a potenciálnemu tlaku na mzdy kreatívnych profesionálov.

Umelá inteligencia exceluje v spracovaní a generovaní textového obsahu. Síce môže ľuďom v kreatívnom biznise pomôcť generovať obsah, ale nemôže úplne nahradiť ľudskú kreativitu a dotyk „človečiny“.

Učitelia

Odvetvie vzdelávania takisto nie je imúnne voči vplyvu AI. Umelá inteligencia má potenciál pomôcť učiteľom rôznymi spôsobmi, ale nemôže nahradiť nevyhnutné ľudské vzťahy v edukácii.

Obchod

Umelá inteligencia má potenciál automatizovať určité úlohy vo finančnom odvetví, ako je modelovanie v Exceli. Hoci niektoré role na Wall Street môžu byť ovplyvnené, je pravdepodobnejšie, že AI zlepší schopnosti znalostných pracovníkov, než aby ich nahradila.

Chatboty poháňané AI sa stále častejšie zaoberajú otázkami zákazníckej podpory. Štúdia predpovedá, že do roku 2027 budú chatboty dominovať v kanáloch zákazníckej podpory pre značnú časť spoločností.

AI preformulovala trh práce v rôznych odvetviach. Hoci niektoré role môžu čeliť riziku automatizácie, treba si uvedomiť, že môže zlepšiť ľudské schopnosti a produktivitu v mnohých profesiách. Príprava na tieto zmeny, zdokonaľovanie a zameriavanie sa na jedinečné ľudské schopnosti, ako je kreativita a empatia, budú kľúčové v napredujúcej ére AI.

Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy

Zdroje: peniaze.sk, TS2 Space, AI, Engage

Najnovšie videá

Trendové videá