Umelá inteligencia zmení prácu tisícom Slovákov. Títo zamestnanci sa budú musieť preškoliť

  • AI ovplyvní pracovné miesta v dôležitom sektore
  • Namiesto pokladníkov nastupujú analytici chatbotov
umelá inteligencia, pracovníci, bankovníctvo
Ilustračná fotografia Canva/phonlamaiphoto, Canva/shironosov
  • AI ovplyvní pracovné miesta v dôležitom sektore
  • Namiesto pokladníkov nastupujú analytici chatbotov

Slovenské banky sa musia v budúcom roku pripraviť aj na množstvo zmien. Čaká ich kombinácia regulačných, technologických a ekonomických výziev. Ako uviedla Slovenská banková asociácia (SBA), chcú takto držať krok s dynamickými zmenami trhu a očakávaniami klientov.

Umelá inteligencia (AI) sa stáva bežnou súčasťou už takmer každého sektora. V budúcnosti bude zohrávať významnú úlohu aj pri optimalizácii interných procesov a prispôsobovaní produktov a služieb potrebám klientov. Neoddeliteľnou zmenou v oblasti bankovníctva, ktorú AI prinesie, je však aj nový spôsob práce.

V najbližších rokoch totiž pravdepodobne ovplyvní väčšinu pracovných pozícií v bankách. Pre ilustráciu, podľa portálu FinReport bolo k júlu tohto roka na Slovensku 18 113 pracovníkov v bankovom sektore.

Ktoré pozície ovplyvní AI?

V minulosti patrili medzi štandardne vyhľadávané pozície v bankovníctve hlavne pracovníci na pobočkách alebo pokladníci. Digitalizácia so sebou však priniesla aj vznik nových funkcií, ako napríklad analytikov konverzácií chatbota alebo špecialistov na manažment dát.

Keďže AI pravdepodobne ovplyvní pracovné pozície najviac, budú sa zároveň musieť zamestnanci vzdelávať v oblasti digitálnych zručností. Zamestnávatelia na doškoľovanie a vzdelávanie budú klásť veľký dôraz.

„Trendom v bankách sa stane aj tzv. agilný spôsob práce v tíme, vďaka čomu dokážu finančné inštitúcie reagovať na rýchlo sa meniace potreby zákazníkov, technologické trendy a regulačné požiadavky. Zvyčajne ide o malé tímy odborníkov z rôznych oblastí, ich prínosom je rýchlejšia adaptácia, efektívnejšia komunikácia, lepšia zákaznícka orientácia a vyššia motivácia vďaka väčšej autonómii zamestnancov,“ priblížila Mária Brezovská, právnička a manažérka pre oblasť ľudských zdrojov SBA. 

AI a podvody

AI má síce potenciál zvýšiť produktivitu zamestnancov, no prináša so sebou aj výzvy najmä pre šíriace sa podvody. Aj naďalej totiž v bankovníctve sledujú rastúci trend útokov voči klientom. Najviac narástol počet investičných podvodov, pri ktorých podvodníci presvedčia klienta na vykonanie podvodnej transakcie.

Prevencia podvodov preto stále závisí od gramotnosti a obozretnosti klientov, no podľa SBA ju podporiť musí aj legislatíva, ktorá klientom úplne neodníma zodpovednosť za ich konanie.

„Predpokladáme, že na realizáciu podvodov sa čoraz viac bude zneužívať umelá inteligencia a útoky sa budú viac automatizovať. Podvody s digitálnou identitou môžu byť ďalším významným rizikom, najmä v súvislosti s príchodom európskej digitálnej peňaženky,“ uviedla SBA. Pri implementácii regulácií sa preto musí myslieť aj na zvyšovanie povedomia o rizikách.

Jedným z využití umelej inteligencie je tvorba deepfake videí, ktoré už dnes slúžia ako nástroj pri investičných podvodoch. Pokročilé deepfake technológie umožnia v reálnom čase realizovať personalizované útoky počas živých videohovorov. Tento vývoj predstavuje novú úroveň kybernetických hrozieb, na ktoré bude nevyhnutné včas upozorňovať.

Čítajte viac z kategórie: Ekonomika

Zdroje: TS SBA, FinReport

Najnovšie videá

Trendové videá