Unikátna kaviareň inšpirovaná Fridou Kahlo: Majiteľka berie gastro scénu v Trnave útokom
- Mladá Slovenka roky tvrdo pracovala, aby si napokon splnila sen o vlastnej kaviarni
- V Trnave teraz vedie vlastnú kaviareň Frida Art Café, ktorá sa stala vyhľadávaným miestom nielen pre milovníkov kvalitnej kávy
- Mladá Slovenka roky tvrdo pracovala, aby si napokon splnila sen o vlastnej kaviarni
- V Trnave teraz vedie vlastnú kaviareň Frida Art Café, ktorá sa stala vyhľadávaným miestom nielen pre milovníkov kvalitnej kávy
Za projektom Frida Art Café stojí Michaela Krštenníková – rodáčka z Liptovského Mikuláša, ktorá sa spod Tatier presunula na západné Slovensko, kde žije a pracuje už niekoľko rokov.
Pred otvorením vlastného podniku v Trnave pracovala v rôznych firmách, kde podľa jej slov dostala do života tú najlepšiu školu. „Vždy som mala šťastie na ľudí, ktorí vo mne videli potenciál a naučili ma sa vo svete podnikania naozaj obracať,“ povedala Michaela pre Startitup.
Mladá podnikateľka však skúsenosti nečerpala len v predošlom zamestnaní. Už počas školských čias sa dostala na prax do vojenskej akadémie.
„Na tieto časy veľmi rada spomínam. Bol to zaujímavý zážitok, kde som mala možnosť byť súčasťou veľkých akcií a mohla som stretnúť v tak mladom veku veľvyslancov alebo prezidentov. Každá akcia bola do detailu pripravená a musela zodpovedať protokolu. Prekvapilo ma hlavne to, akí boli ku mne všetci milí. Aj napriek môjmu nízkemu veku som mohla byť v úplnom centre diania.“
Do projektu vložila desiatky tisíc eur
Na začiatku vlastného podnikania mala Michaela vyčlenené určité financie, ktoré chcela do nového projektu investovať. Dúfala, že sa zmestí do sumy vo výške 50-tisíc eur.
„Samozrejme, ako každý projekt alebo prerábka, vždy sa všetko predraží a dodržať rozpočet sa nepodarilo. Frida Art Café aj napriek tomu, že ide oslavovať druhé narodeniny, nie je vo finálnej fáze a stále je potrebné do niečoho investovať finančné prostriedky.“
Kaviareň inšpirovaná slávnou umelkyňou Fridou Kahlo bola jej dlhoročný sen. Aby mohla vôbec otvoriť, šetrila, kde sa dalo a vo finále sa je všetko podarilo zafinancovať z vlastných zdrojov. Návrat počiatočne vložených financií, podľa svojich slov, ani neočakáva.
„Frida Art Café je splnený sen, ktorý má pre mňa vyšší zmysel ako to, že by som očakávala, ako na tom raz zbohatnem. Momentálne sa snažím, aby sa kaviareň dostala čo najviac do povedomia a získala nejaké meno a uznanie v tom, aký máme prístup ku každému jednému zákazníkovi. Vytváram miesto, kde sa budú ľudia cítiť dobre a stále pracujem na nových veciach. Preto som neustále vo fáze dotovania celého projektu alebo, lepšie povedané, sna.“
Príchod pandémie
Súčasná pandémia si vypýtala daň aj na tomto biznise. Problematická bola najmä prvá vlna, ktorá prišla nečakane. „Bojovala som zo všetkých síl. Bohužiaľ, z mesiaca na mesiac to bolo horšie a aj ja som bojovala sama so sebou, čo budem robiť ďalej.“
Michaela mala dokonca chvíľu pocit, že všetko, po čom snívala, sa jej stráca pred očami. „Aj teraz sa mi pri zamyslení späť tisnú slzy do očí.“
Ambiciózna podnikateľka však mala vďaka kríze možnosť dotiahnuť iné rozbehnuté projekty a nápady, na ktoré by dozrel čas omnoho neskôr. „Vďaka korone sme veľa z toho dokončili a postupne ich predstavujeme zákazníkom.“
Podnik Frida mal to šťastie, že sa dostal aj k podpore od štátu, keďže mal všetky byrokratické záležitosti v poriadku. Kaviareň tak dostávala mesačnú podporu vo výške 630 a následne 810 eur, vždy podľa vykázanej straty.
Cítiť tu nevšednú atmosféru
Podľa slov Michaely je vo Fride všetko iné. Má svoj netypický štýl, ktorý sa nedá prirovnať k žiadnemu inému podniku. Zároveň je to miesto, do ktorého dala šikovná podnikateľka takmer všetko, čo má rada. Aj vďaka tomu panuje v tejto kaviarni celkom jedinečná atmosféra.
„Chcem, aby sa u nás každý cítil ako doma. Chcem, aby ľudia mali pocit, že sú na návšteve ľudí, ktorých majú naozaj radi. Okrem toho sa pre našich zákazníkov snažíme vytvárať stále niečo nové a dolaďujeme to do najmenšieho detailu.“
Zároveň má názor, že každý podnik by mal mať nejaký vlastný neopozeraný koncept. Za kľúčové považuje, aby priniesol niečo nové, nekopíroval iných a mal aj pridanú hodnotu, ktorá by mohla jeho zákazníkov obohatiť. Know-how v podnikaní je podľa nej úplne jednoduché: „Robiť to srdcom a byť toho ako majiteľ súčasťou.“
Kaviareň Frida patrí medzi miesta, ktoré sa snažia byť čo najviac cenovo dostupné pre širokú škálu ľudí. Zároveň je to tak trochu nutnosť, pretože Frida sídli hneď oproti vysokej škole. Za kávu tu zaplatíš od 1,80 do 3 eur. V prípade zákuskov sa ceny hýbu medzi sumou 1,80 až 3,90 eur.
Vlastný blend
Prvým bestsellerom kaviarne bola už od samotného začiatku najmä káva. Nie divu, keďže Frida má svoj vlastný blend, ktorý sa dlhý čas dolaďoval do dokonalosti.
„Veľmi nás teší, keď sa k nám vracajú zákazníci so slovami, že máme tú najlepšiu kávičku v Trnave. Verím, že aj ostatné nové produkty si nájdu svojich priaznivcov a budú rovnako našim ťahačom.“
Michaela vo svojej kaviarni pracuje každý deň v týždni. Sama priznáva, že zrejme oddychuje, len keď spí, alebo keď je so svojim synom.
Jej bežný pracovný deň najčastejšie začína návštevou výroby, kde vyzdvihne dezerty, následne sa presunie do práce, kde je okrem iného potrebné vytvoriť obsah na sociálne siete. Nasledujú nákupy, stretnutia a obsluha v kaviarni.
„Keď mám voľný deň a nie som v kaviarni, venujem sa príprave portfólia nových produktov, grafike, obalom, textom, novým akciám, ktoré pripravujeme niekoľko mesiacov dopredu. Chodíme na rôzne školenia, výstavy a neustále sa snažíme posúvať dopredu. Niekedy je toho naozaj veľa.“
Aj keď Michaela dáva do podnikania všetku svoju energiu, priznáva, že sa v biznise nevyhla ani neprajníkom. „Berieme to tak, ako to je, a snažím sa držať svojho cieľa. Aj keď to niekedy zamrzí.“
Michaele sa v biznise darí aj vďaka tomu, že je typ ženy, ktorý sa ničoho nového nebojí.
„Som veľmi pracovitá a myslím si, že v tom, čo robím, som sa úplne našla. Neviem si predstaviť robiť niečo iné. Každý neúspech je pre mňa škola. Rada sa z toho poučím a väčšinou ma to nakopne ešte k lepším výsledkom alebo nápadom.“
Veľmi si pochvaľuje aj samotné mesto Trnava, kde sa jej podľa jej slov úžasne podniká a zrejme si nemohla vybrať lepšie miesto na biznis. „Ľudia a zákazníci sú tí najlepší, akých si len môžem priať. Nie sme úplne v centre mesta a práve preto vieme, že každý, kto si k nám nájde cestu, nás má rád a niečím mu imponujeme.“
Mieri do Bratislavy
Michaela má so svojím projektom veľké plány, ešte tento rok by rada expandovala do nášho hlavného mesta. Do budúcna však nie je vylúčené ani rozrastanie sa do ďalších miest na Slovensku. „Ničomu novému sa rozhodne nebránim, ale práve naopak, teším sa na to.“
Tím kaviarne má momentálne plné ruky práce vďaka vytváraniu vlastných produktov a príprave e-shopu, ktorý by mal uzrieť svetlo sveta už v najbližších dňoch. Michaela chce zároveň dosiahnuť, aby Frida v tomto roku dosiahla tržby, ktoré jej umožnia zamestnať čo najviac šikovných ľudí.
A akú radu by dala všetkým začínajúcim podnikateľom na Slovensku?
„Dôležité je vedieť, čo chcete robiť a čo vás robí šťastných. Ak máte nejaký nápad, ktorý si myslíte, že je naozaj dobrý, nenechajte nikoho, aby vás od toho odradil. Nie všetko prichádza hneď a niekedy treba tvrdo makať, aby ste mohli váš sen alebo plán naplniť.“
Upozorňuje, že väčšina ľudí nechce svoj biznis rozvíjať a pracovať na ňom viac ako tri roky, ale pritom sú ochotní robiť celý život pre niekoho iného.
„Obklopte sa ľuďmi, ktorí vás budú na vašej ceste podporovať a ak budete na sebe pracovať, dosiahnete úspech. Netreba sa báť, ale treba veriť v seba a svoje schopnosti. Držím palce všetkým šikovným a odvážnym ľuďom,“ dodáva.
Text sme zrevidovali, upravili, doplnili o nové informácie a vydali nanovo. Článok bol pôvodne publikovaný 30. apríla 2021.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy