Unikátne špionážne lietadlo CIA bolo spozorované u nášho suseda. Stroj celé roky „sliedil“ Rusko
- V Poľsku bolo spozorované lietadlo Lockheed U-2
- Ide o špionážne lietadlo z čias Studenej vojny, používa sa ale dodnes
- V Poľsku bolo spozorované lietadlo Lockheed U-2
- Ide o špionážne lietadlo z čias Studenej vojny, používa sa ale dodnes
Na poľskej oblohe nadšenci fotografovania lietadiel spozorovali úkaz, ktorý sa len tak nevidí. Poliakom sa podarilo odfotografovať americké špionážne lietadlo Lockheed U-2, prezývané ako „Dragon Lady“.
Fotografiu špionážneho lietadla zhotovil poľský fotograf Karol Prokopiuk, uvádza portál Komputer Swiat. Snímok bol tiež uverejnený na facebookovej stránke RNAVspotters.pl.
Jeho pozorovanie je pritom výnimočnou udalosťou, pretože vyrobených bolo len okolo 100 kusov. Navyše sa lietadlo pohybuje vo vysokých výškach nad 20 kilometrov, čo už zodpovedá stratosfére.
Nevie sa presne, kde je Lockheed U-2 umiestený. Či v Poľsku, alebo ním len prelietaval. Lietadlo sa vyznačuje svojou výdržou, vo vzduchu dokáže zostať až 12 hodín a preletieť zvládne 5 633 kilometrov.
Nevie sa presne, akú má lietadlo misiu v Európe, v minulosti bolo použité pri špiónovaní v Sovietskom zväze a v Číne.
Lietadlo je schopné vyhotovovať snímky a zachytávať spravodajské signály. Stroj dokáže letieť maximálnou rýchlosťou 821 kilometrov za hodinu. Piloti lietadiel s rozpätím krídiel 30 metrov hovoria, že je jedným z najťažších lietadiel na lietanie a hlavne na pristávanie.
Program CIA
Lietadlo Lockheed U-2 zohralo významnú úlohu počas Studenej vojny. Američania potrebovali získať spravodajské informácie o vojenských schopnostiach, a hlavne jadrovom arzenáli Sovietskeho zväzu. Napadlo im zostrojiť lietadlo, ktoré by sa pohybovalo vo vysokých výškach poriadnou rýchlosťou a vďaka tomu by bolo nepolapiteľné sovietskou protivzdušnou obranou.
Do súťaže na špionážne lietadlo bolo zapojených viacero leteckých spoločností, no napokon ju vyhrala spoločnosť Lockheed.
Záštitu nad lietadlom prebrala americká Ústredná spravodajská služba (CIA), ktorá neskôr stroje prevádzkovala. Prvý skúšobný let sa uskutočnil 4. septembra 1955, pričom letové skúšky prebiehali až do apríla 1956.
Už počas testovacích skúšok začala CIA naberať pilotov, ktorí prešli prísnym programom, ktorý pozostával zo zmeny identity či špeciálneho výcviku.
Prvý let pod hlavičkou CIA prebehol 19. júna 1956 cez Varšavu, Berlín a Postupim. O tri týždne neskôr bol stroj nasadený nad územie Sovietskeho zväzu, kde preletel mestami Minsk či Petrohrad.
Významnú úlohu Lockheed U-2 zohral na začiatku Studenej vojny
Lietadlu sa darilo úspešne špehovať Sovietsky zväz takmer štyri roky. Rusi o preletoch lietadiel vedeli, pretože ich videli na radare, no ich lietadlá a protivzdušná obrana bola na ne prikrátka. Sovietske stíhačky sa nevedeli dostať do takej výšky a protivzdušná obrana taktiež.
Vďaka U-2 sa podarilo odfotografovať sovietske vojenské zariadenia, čo viedlo k záveru, že sovietske vojenské kapacity sú podstatne menej pokročilé ako tvrdil sovietsky vodca Nikita Chruščov. Prezident Dwight D. Eisenhower sa tak dozvedel, že USA má jadrovú výhodu nad svojím súperom, Sovietskym zväzom.
Portál History uvádza, že úspešné špiónovanie narazilo na protilietadlový raketový systém S-75 Dvina. Práve ten si pripísal zostrelenie 1. mája 1960, pričom bol zajatý aj jeho pilot Francis Gary Powers. Ten mal so sebou špendlík s jedom, ale rozhodol sa ho nevyužiť.
Američania tvrdili, že išlo o meteorologické lietadlo, používané na tieto účely. Problémom ale bola skutočnosť, že lietadlo nebolo veľmi poškodené a zachovalo sa aj zariadenie používané na špionáž. Eisenhower bol nútený vyjsť s pravdou von, pričom vzťahy medzi mocnosťami boli vážne narušené.
Významnú rolu zohralo lietadlo aj pri Karibskej kríze, kde si všimlo protivzdušnej obrany, ktorá bola charakteristická pre ruské základne. Počas celej Karibskej krízy lietali tieto stroje a monitorovali stav raketových základní.
Problematické pristávanie
Lietadlo sa dočkalo viacerých variantov a modernizácií. Dodnes lieta v službách amerického letectva verzia U-2R.
Zároveň sa stále považuje za jedno z najťažších lietadiel na pilotovanie. Problematické je vďaka veľkému rozpätiu krídiel hlavne pristávanie. Pri ňom potrebuje pilot navigáciu ďalšieho pilota, ktorý sa k pristávajúcemu lietadlu priblíži v rýchlom aute. Pilotovi v lietadle zadáva údaje, ako je výška stroja či jeho rýchlosť.
Následne sa lietadlo dotkne zeme pomocou dvoch kolies. Zastaví až vtedy, keď zníži rýchlosť a jedno z krídiel padne dole na dráhu ako bicykel do strany
Pri zastavení stroja sú lietadlu pridané pomocné kolieska, vďaka ktorým je schopné dostať sa naspäť do hangáru.
Čítajte viac z kategórie: Zahraničie
Zdroje: Komputer Swiat, History