USA a Izrael chcú konkurovať Číne. Vyvíjajú vodíkové drony s doletom ako HIMARS

  • Vodíkové drony majú veľmi tichý chod a nižší tepelný podpis
  • Nový dron H2D250 od USA a Izraela má mať dosah až 290 km
Hydrogenický dron
Reprofoto X/@tixhonjm
  • Vodíkové drony majú veľmi tichý chod a nižší tepelný podpis
  • Nový dron H2D250 od USA a Izraela má mať dosah až 290 km

Kalifornská spoločnosť Mach Industries oznámila spoluprácu s izraelským výrobcom dronov Heven Drones na výrobe vodíkových dronov pre americkú armádu.

Spoločne plánujú vyrábať drony poháňané vodíkovými palivovými článkami určené pre vojenské účely. Týmto partnerstvom chcú čeliť rastúcej dominancii Číny na trhu s dronmi zavedením pokročilých technológií, ktoré podľa nich zlepšia ich operačné schopnosti, píše portál Interesting Engineering

Vodíkové drony s doletom ako HIMARS

Zameriavajú sa najmä na nový dron H2D250, ktorý využíva vodíkové palivové články na dosiahnutie výnimočného doletu a nosnosti.

Podľa správ dokáže tento dron zasiahnuť ciele až do vzdialenosti približne 290 km a to, aj keď nesie bojovú hlavicu do 10 kg. Sú to podobné parametre, ako má HIMARS, ale vo vzduchu.

HIMARS je skratka pre High Mobility Artillery Rocket System, teda vysokomobilný raketometný systém. Je to americký raketomet, ktorý dokáže rýchlo odpáliť presne navádzané rakety na veľké vzdialenosti (desiatky až stovky kilometrov), a pritom sa vie rýchlo premiestniť – je namontovaný na kolesovom vozidle, nie na pásoch, takže je veľmi pohyblivý.

Ukrajina ho napríklad dostala od USA a veľmi účinne ho využíva proti ruským cieľom – napríklad na sklady munície alebo veliteľské stanovištia, ktoré sú príliš ďaleko pre klasické delostrelectvo.

Podľa Interesting Engineering Benzion Levinson, generálny riaditeľ spoločnosti Heven Drones, v nedávnom rozhovore pre Defense One uviedol, že cieľom firiem je ambiciózna produkcia približne 1 000 dronov H2D250 mesačne, pričom dúfajú, že sa časom dostanú až na dennú výrobu 1 000 kusov.

USA skúmajú vodíkový pohon v dronoch už desaťročia

Tento projekt nadväzuje na desaťročia výskumu vodíkových palivových článkov v USA. V 90. rokoch NASA realizovala sériu experimentálnych projektov, v ktorých skúmala využiteľnosť bezpilotných lietadiel poháňaných solárnou energiou a vodíkovými článkami.

Tieto experimentálne drony, navrhnuté firmou AeroVironment, Inc., mali pôvodne slúžiť ako predchodcovia vysokovýškových platforiem využiteľných na atmosférický výskum a komunikačné účely.

Súbežne s úsiliami NASA sa Výskumný úrad námorníctva (Office of Naval Research) tiež zaoberal možnosťami vodíkového pohonu v spolupráci s armádou a súkromnými partnermi, s cieľom vyvinúť praktické alternatívy paliva pre bojové podmienky.

Podľa Výskumného úradu námorníctva majú vodíkové palivové články výhodu pri operáciách, ktoré si vyžadujú utajenie.

Elektrochemické procesy vo vodíkových článkoch produkujú menej hluku a pracujú pri nižších teplotách než tradičné spaľovacie motory, čím znižujú tepelný podpis.

Nižší ekologický dopad

Ďalšou významnou výhodou vodíkových palivových článkov je ich ekologický dopad. Voda je jediným vedľajším produktom elektrochemickej reakcie, ktorou sa vytvára energia, čo je v súlade so snahou Pentagónu o znižovanie uhlíkových emisií.

Levinson zdôraznil, že výskum preukázal, že len pol kilogramu vodíkového paliva môže zabezpečiť dronu až 10 hodín letu. Najnovšie pokroky vo vodíkovej technológii zároveň umožňujú implementáciu pokročilých autonómnych funkcií do dronov.

To by mohlo znížiť závislosť na ľudských operátoroch, ktorí by inak museli prenášať pokyny cez kanály náchylné na kybernetické útoky.

Okrem toho spoločnosť Heven Drones pracovala na vývoji mobilných staníc na dopĺňanie vodíka, ktoré by mohli byť rozmiestnené aj na odľahlých miestach, čím by sa znížila závislosť od zraniteľných zásobovacích reťazcov.

Prekážky

Napriek sľubnej technológii obe firmy čelia výraznej prekážke. Čína totiž stále zostáva hlavným dodávateľom kľúčových komponentov pre výrobu batérií vrátane materiálov potrebných pre vývoj týchto dronov.

Cieľom tohto partnerstva je nielen inovovať v oblasti dronov, ale aj vybudovať domácu dodávateľskú sieť pre ich komponenty a systémy.

Ako Mach Industries a Heven Drones pokračujú vo svojich inovatívnych plánoch, ich spolupráca poukazuje na posun smerom k udržateľnejším a technologicky vyspelejším vojenským riešeniam v čase, keď globálna konkurencia na trhu s dronmi neustále rastie.

Čítajte viac z kategórie: Zahraničie

Zdroj: Interesting Engineering

Najnovšie videá

Trendové videá