Už aj slovenské filmy dosahujú miliónové tržby. Toto sú tie najlepšie
- Namiesto 20 % budú môcť filmári žiadať o refundáciu až 33 % z nákladov na svoj film
- Ministerstvo kultúry verí, že sa s lepším financovaním zvýši konkurencieschopnosť našich filmov
- Svoj podiel má na tom vysoká úspešnosť slovenskej produkcie v posledných rokoch
- Namiesto 20 % budú môcť filmári žiadať o refundáciu až 33 % z nákladov na svoj film
- Ministerstvo kultúry verí, že sa s lepším financovaním zvýši konkurencieschopnosť našich filmov
- Svoj podiel má na tom vysoká úspešnosť slovenskej produkcie v posledných rokoch
V roku 2018 sa v našich kinách najviac darilo životopisnej snímke Bohemian Rhapsody, ktorú videlo viac ako 320-tisíc slovenských divákov. V našich kinách je film už 32 týždňov a zarobil im dovedna 2,46 milióna eur, dozvedáme sa z dát Únie filmových distribútorov Slovenskej republiky.
Nasleduje tretie pokračovanie bláznivej animovanej rozprávky Hotel Transylvánia 3: Strašidelná dovolenka, film v roku 2018 videlo 288-tisíc divákov a tretiu priečku obsadila romantická snímka Zrodila sa hviezda, v hlavnej úlohe s Lady Gaga, na ktorú sa do kina prišlo pozrieť 245-tisíc divákov. Ako je to však so slovenským filmom?
Odborníci sa zhodujú, že pomaly, ale isto sa u nás formuje nová vlna vynikajúcich filmárov, ktorých snímky nezískavajú pozitívny ohlas len na domácej pôde, ale dokážu zaujať aj zahraničného diváka.
Film Všetko alebo nič, kde zažiarila v hlavnej úlohe krásna Táňa Pauhofová v spolupráci s dvoma pánmi z poľskej filmovej scény. Štatistiky za rok 2017 hovoria, že túto romantickú komédiu si do kín na Slovensku prišlo pozrieť až 340-tisíc divákov. Mimoriadne úspešný rok podporili tiež filmy Čiara (329-tisíc divákov), Únos (278-tisíc divákov), Cuky Luky Film (116-tisíc divákov) či Spievankovo a ľadová kráľovná (86-tisíc divákov). Komerčnému úspechu sa tešil aj film Mečiar, Masaryk alebo Špina.
„Kým v minulých rokoch bola návštevnosť slovenských filmov v kinách relatívne nízka, rok 2017 sa niesol v znamení obrovského nárastu divákov na filmoch slovenskej produkcie. Návštevnosť na premiérových filmoch dosiahla neuveriteľných 1 414 132 divákov, čo je 21,13 % podiel, tržby na uvedených predstaveniach dosiahli 7 169 727 Eur, čo je 20,77% z celkových tržieb. Keď započítame všetky slovenské aj koprodukčné filmy premietané v roku 2017 (nielen premiérové), podiel sa zvýši na 21,37% celkovej návštevnosti v roku 2017. V tržbách je podiel 20,86%,“ skonštatovalo ÚFD.
Veľmi plodný je aj rok 2019. Film Trhlina, podľa rovnomenného románu slovenského autora Jozefa Kariku o záhadných udalostiach v pohorí Tribeč, trhal rekordy už v prvé dni na plátnach kín. Už počas otváracieho víkendu ho videlo 83-tisíc divákov.
Po šiestich týždňoch to bolo už štvrť milióna divákov a vtedy si to film namieril do Veľkej Británie. Po deviatich týždňoch v kinách uvádza ÚFD v oficiálnom rebríčku tržby filmu zo slovenských kín v hodnote 1,5 milióna eur. Tento rok však nesmieme zabúdať ani na úspešnú snímku Ostrým nožom, ktorý za 13 týždňov v kinách na lístkoch vykázal tržby 225-tisíc eur.
https://www.instagram.com/p/BxZoBoYgkXz/
Podľa najnovšej novely zákona o Audiovizuálnom fonde sa má slovenská kinematografia opäť posunúť vpred, informuje teraz.sk.
Aj na základe rastúcej popularity domácej tvorby Ministerstvo kultúry navrhlo (a Výber národnej rady SR pre kultúru a médiá následne schválil) v našej legislatíve novinku, kedy producenti budú môcť namiesto súčasných 20 % žiadať o refundáciu 33 % prostriedkov, ktoré pri výrobe filmových a televíznych diel investovali tu na Slovensku. Prirodzene má tento posun pomôcť konkurencieschopnosti našich filmov.
Zdroj: Únia filmových distribútorov Slovenska, teraz.sk, filmsk.sk
Čítajte viac z kategórie: Zo Slovenska