Už čoskoro sa zo Slovenska dostaneš vlakom priamo do Belgicka: Obľúbený prepravca prináša novinku
- Leo Express plánuje zaviesť nové linky
- Výrazne sa to týka aj Slovenska
- Leo Express plánuje zaviesť nové linky
- Výrazne sa to týka aj Slovenska
Česká spoločnosť Leo Express na Slovensku jazdí už 9 rokov. Podľa webu zdopravy.cz však od decembra budúceho roka plánuje zaviesť desať nových medzinárodných a vnútroštátnych liniek a týka sa to aj Slovákov.
Po novom chce totiž firma jazdiť z Česka a Slovenska do Belgicka, tiež viacerých nemeckých destinácií a v záujme má mať aj navýšenie počtov spojov do Poľska.
Z Košíc do nemeckého Kielu, z Bratislavy do Belgicka
Tieto novinky vychádzajú z oznámenia o plánovanej novej službe v železničnej osobnej doprave, ktorú musia dopravcovia podať na Úrad pre prístup k dopravnej infraštruktúre. Medzi novooznámenými linkami môžeš napríklad nájsť aj trasu Košice – Kiel.
Z metropoly východu by vlak štartoval o 7:26 a postupne by išiel cez Spišskú Novú Ves, Poprad, Žilinu, Bohumín, Prahu, Berlín a Hamburg, až do nemeckého Kielu, kde by dorazil o 22:35. Kompletný výpis jednotlivých zastávok je tu. Linka by mala premávať aj naspäť.
Ďalšou pre Slovákov zaujímavou linkou by bola Bratislava – Oostende. Z nášho hlavného mesta by vlak vyrážal o 6:20 a postupne by šiel cez Malacky, Kúty, Břeclav a Olomouc do Prahy, ďalej cez Drážďany, Lipsko, Magdeburg, Hannover, Dortmund, Kolín nad Rýnom, Aachen, Brusel, Bruggy a Gent až do belgického Oostende. Do mesta na pobreží Severného mora by vlak dorazil o 1:37, linka by jazdila aj späť.
Trasa Bratislava – Oostende je najdlhšou z navrhovaných liniek a cesta by trvala cez 19 hodín.
Čo sa týka Českej republiky, tak spoločnosť plánuje spustiť napríklad nové trasy z Prahy do Gesundbrunnenu či Varšavy, ale napríklad aj z českej metropoly do nemeckého prímorského letoviska Ostseebad Binz. Je však nutné pripomenúť, že oznámenie nie je nijako záväzné, čo Leo Express, ale aj ďalšie spoločnosti v minulosti potvrdili zaslaním dokumentu o nových linkách, ktoré sa nikdy nespustili.
Bratislava – Komárno už tento rok
V novembri minulého roku vláda schválila pre Leo Expres zmluvu na železničnú dopravu Bratislava – Komárno. Maximálny vek vozidiel na prepravu cestujúcich na trati Bratislava – Komárno nesmie prekročiť 40 rokov a ich konštrukčná cestovná rýchlosť musí byť minimálne 100 kilometrov za hodinu.
Aj tieto povinnosti ukladá novému dopravcovi na železničnej trati Bratislava – Komárno, spoločnosti Leo Express, rámcová zmluva s Ministerstvom dopravy a výstavby (MDV) SR, ktorú v novembri 2022 schválila vláda. Nový dopravca by mal začať s prepravou 10. decembra 2023, píše TASR.
Povinnosť predložiť rámcovú zmluvu na schválenie vládou vyplynula rezortu dopravy z memoranda o spolupráci na zlepšovaní osobnej železničnej dopravy na Slovensku podpísanom s ministerstvom financií.
MDV ako objednávateľ dopravných služieb vo verejnom záujme v oblasti železničnej osobnej dopravy zverejnilo v Úradnom vestníku Európskej únie predbežné oznámenie týkajúce sa plánovaného výberu železničného dopravcu na zabezpečenie dopravných služieb vo verejnom záujme v osobnej železničnej doprave vlakmi regionálnej dopravy na trase Bratislava – Dunajská Streda – Komárno. Ako víťaza súťaže rezort vyhodnotil Leo Express.
O účasť v tendri prejavilo záujem sedem dopravcov, vo finále okrem spoločnosti Leo Express predložili svoje ponuky aj Železničná spoločnosť Slovensko a Yosaria Trains. Do roku 2012 osobnú dopravu zabezpečovala ZSSK, v rokoch 2012 – 2020 Regiojet a posledné dva roky zabezpečuje prevádzku ZSSK v spolupráci s ÖBB.
Zdroje: Z dopravy, Úrad pre prístup k dopravnej infraštruktúre, Úrad pre prístup k dopravnej infraštruktúre, TASR