Už sme mohli mať zaočkovaných takmer 50 % ľudí. Minister aj analytici sa zhodli, kto za to môže

  • Očkovacia kampaň, ktorá beží od januára 2021, nie je taká úspešná, ako sa čakalo
  • Problémom je aj Igor Matovič, ktorý odmieta pustiť peniaze
pjimage – 2021-07-20T173016.773
TASR/Martin Bauman TASR/Roman Hanc
  • Očkovacia kampaň, ktorá beží od januára 2021, nie je taká úspešná, ako sa čakalo
  • Problémom je aj Igor Matovič, ktorý odmieta pustiť peniaze

Ak by Slováci viac verili štátu a jeho inštitúciám, dnes by sme mohli mať zaočkovaných asi 49 % ľudí namiesto súčasných približne 37 %. Poukazujú na to analytici Národnej Banky Slovenska Miroslav Gavura a Michal Marenčák vo svojej analýze.

Lepšou a transparentnejšou komunikáciou o pandémii a COVID-19 vakcínach sme mohli mať vyššiu mieru zaočkovanosti (aspoň 45%) už na konci júna. A to aj napriek dlhodobo nízkej dôvere ľudí vo vládu a verejné inštitúcie,“ uvádzajú s tým, že na vine je nedôvera ľudí v štátne inštitúcie a samotný štát. Zároveň poukazujú na to, že nejde o nejakú novinku, vláda a štát majú problém s dôverou už dlhšie.

Ľudia na Slovensku i vo zvyšku EÚ najviac dôverujú, ak informácie o vakcínach dostávajú priamo od lekárov alebo sestričiek. Pri diskusii o dôležitosti a účinkoch očkovania je potrebné prenechať viac priestoru odborníkom na zdravotníctvo. Úlohu vlády pri šírení posolstva očkovania by mohli nahradiť aj ľudia a priatelia v blízkom okolí tých, ktorí ešte nie sú zaočkovaní,“ dodávajú analytici.

Lengvarského 100 dní

To sa však na Slovensku nedialo. Na začiatku pandémie sme dostávali informácie od premiéra Petra Pellegriniho, ktorého vystriedal Igor Matovič. Až neskôr sa k nim pridali odborníci. Dnes, keď by mala naplno bežať očkovacia kampaň, prakticky nič sa nedeje.

Minister zdravotníctva Vladimír Lengvarský pôsobí na svojom mieste viac ako 100 dní a stále sa stretáva s vlnou kritiky. Najnovšia kritika pochádza od ministra financií Igora Matoviča, ktorý s jeho výsledkami nie je ani zďaleka spokojný. 

V rámci svojho 100-dňového výročia Lengvarský povedal, že jeho momentálnou prioritou je vakcinácia proti COVID-19. „Dostatočný počet zaočkovaných ľudí zabráni preplneným nemocniciam na jeseň a zbytočným úmrtiam,“ povedal pre portál vzdravotníctve.sk. Pomôcť by mala očkovacia kampaň, v ktorej však Lengvarský vidí niekoľko problémov.

Lengvarský politika Slovensko
zdroj: TASR/Jaroslav Novák

Jeden problém má meno Igor Matovič. Okrem toho, že Lengvarského ostro kritizuje, odmieta uvoľniť finančné prostriedky na očkovaciu kampaň, za ktorou stojí PR agentúra AMI Communications Slovakia. Tá mala za kampaň zinkasovať 83 700 eur. Podľa hovorkyne rezortu zdravotníctva Zuzany Eliášovej je tento finančný limit vyčerpaný.

Do kampane idú milióny eur

Eliášová dodala, že peniaze sú vyplácané postupne, čo znamená, že vyplácanie niektorých faktúr brzdí práve Matovič. Hoci je hodnota kampane vysoká, ani zďaleka sa nepribližuje finančným obnosom, ktoré rezort platí médiám.

Ministerstvo zdravotníctva minulo na nákup vysielacieho času TV Markíza približne 900-tisíc eur. RTVS dostane 426 715,8 eur. Práve v týchto televíziách môžu diváci vidieť očkovaciu kampaň, ktorá bola predstavená na začiatku roka 2021. 

očkovanie rómov
zdroj: TASR/Milan Kapusta

„Komerčná komunikačná kampaň je cielená v jednotlivých fázach na určité cieľové skupiny a prebieha aj na regionálnej úrovni,“ povedala Eliášová a dodala, že v úvode roka sa komunikovalo primárne v online prostredí.

Hlavným webom sa tak stal portál slovenskoproticovidu.sk, ktorý bol podporovaný na sociálnych sieťach napríklad ministrom zdravotníctva, políciou SR a aj Úradom verejného zdravotníctva SR. Časť kampane bolo možné počuť aj v rádiu. Týmto spôsobom bola cielená na seniorov, ktorých je v porovnaní s inými krajinami zaočkovaných iba minimum. 

„Prostredníctvom rozhlasových spotov cielime na seniorov. Na rozhlasových staniciach prebiehala rozhlasová kampaň ´zaočkuj babku´ ako aj vedecké odporúčania o očkovaní, celkom tri spoty,“ vysvetľuje Eliášová.

Seniori
zdroj: flickr/Senior Guidance

Známe tváre

Do kampane sa zapojili aj známe tváre ako Milan Kňažko, Kamila Magálová, Daniel Hevier a Gizka Oňová. Práve tieto mená by mali presvedčiť Slovákov, aby navštívili vakcinačné centrum. V online priestore sa Slovákom prihovárajú odborníci ako Zuzana Baťová, Vladimír Krčméry alebo neuroimunológ Norbert Žilka.

Títo odborníci niektoré časti kampane chvália, no zároveň súhlasia s Matovičom, že nie je dostatočná. V tomto mu za pravdu dáva aj Lengvarský, ktorý uznal, že zmena je nutná. Podľa jeho slov pracuje rezort na na vynovenom dizajne kampane.

očkovanie seniori
zdroj: TASR/AP Photo/Hektor Pustina

Lengvarský si uvedomuje, že osoby, ktoré sa chceli zaočkovať už zaočkované sú a tým pádom sa musí kampaň zamerať na ľudí, ktorí sa vakcinácie boja. Jeho cieľom je motivovať ambulantných lekárov a klásť dôraz na očkovanie v jednotlivých regiónoch. 

Čítajte viac z kategórie: Koronavírus

Zdroje: vzdravotníctve.sk, NBS

Najnovšie videá

Trendové videá