Už žiadna „hlava na hlave“. Top dovolenková destinácia Slovákov chystá bič na turistov

  • Kontrolovať sa má kapacita v obľúbených turistických oblastiach
  • Krajina chce mať takto pod kontrolou turizmus
Ostrov Hvar a turisti v Chorvátsku
Ilustračný obrázok Unsplash/Jonathan Chng, Unsplash/Geio Tischler
  • Kontrolovať sa má kapacita v obľúbených turistických oblastiach
  • Krajina chce mať takto pod kontrolou turizmus

Obľúbenú destináciu Slovákov trápi nadmerný turizmus návštevníkov z mnohých štátov. Ako upozorňuje portál Aktuality.sk, vláda v Záhrebe pripravuje nový zákon o cestovnom ruchu, ktorý má obmedziť počet turistov v preťažených oblastiach.

Po schválení zákonu sa začne v krajine plošne regulovať turizmus. Odkedy by mohli nové pravidlá platiť, zatiaľ známe ešte nie je. Do tohtoročnej a budúcoročnej sezóny by pravdepodobne zasiahnuť nemali.

Regulácia cestovného ruchu

O regulácii počtu návštevníkov informoval chorvátsky Novi List. Chorvátska vláda má zatiaľ v pláne návrh znenia tohto opatrenia iba predstaviť. Ak by ho však parlament schválil, nie je jasné, odkedy by nové pravidlá začali platiť.

„Cieľom reformy je iniciovať trvalo udržateľný a regionálne vyváženejší rozvoj cestovného ruchu. Všetky opatrenia a aktivity musia byť v súlade s tromi princípmi udržateľnosti – environmentálnou, sociálnou a ekonomickou udržateľnosťou,“ informuje podľa chorvátskeho serveru vláda.

Známe zatiaľ je, že v Chorvátsku začnú analyzovať kapacity. Zamerajú sa tam napríklad na to, koľko je zásob pitnej vody v obľúbených turistických oblastiach pre potreby domácich obyvateľov, a tiež aj na to, koľko návštevníkov dokážu „prijať“.

Samosprávy majú v ďalšej fáze získať väčšie právomoci, kedy si budú môcť určiť, ktoré turistické projekty podporia a ktoré budú naopak regulovať. Ide predovšetkým o nové ubytovacie kapacity.

Potrebné opatrenia

Podľa portálu Tn.cz však nejde o žiadny nový výmysel Chorvátov. Aj ďalšie európske krajiny siahajú v oblasti regulovania cestovného ruchu po rôznych opatreniach. Konkrétne ide napríklad o Benátky či Tirolsko. 

Ak by však spomínaný návrh prešiel, Chorvátsko sa stane prvou krajinou, ktorá začne regulovať cestovný ruch na celoštátnej úrovni. 

chorvátsko
zdroj: Unsplash/mana5280

„Vidíme, že počet našich návštevníkov rastie. Vstup do schengenského priestoru a eurozóny tento trend ešte posilňuje. Pustili sme sa preto do reformy,“ ozrejmila chorvátska ministerka cestovného ruchu Nikolina Brnjacová.

Opatrenia, ktoré by mal zákon obsahovať, by mali zabezpečiť ochranu životného prostredia, ale aj kvalitu života miestnych obyvateľov.

Autovlakom do Splitu

O tom, že je Chorvátsko mimoriadne obľúbenou destináciou Slovákov, niet najmenších pochýb. Železničná spoločnosť Slovensko, a. s., (ZSSK) sa preto rozhodla, že bude v tomto roku prevádzkovať autovlaky do chorvátskeho Splitu dlhšie a častejšie – od 3. mája do 7. októbra trikrát týždenne.

Vlani jazdili k Jadranskému moru do septembra dvakrát v týždni. Prví cestujúci vyrazia z bratislavskej hlavnej stanice v stredu popoludní, vlak je kapacitne obsadený na viac ako polovicu, Národný osobný dopravca informoval, že autovlaky vypravuje v spolupráci s rakúskym partnerom Österreichische Bundesbahnen (ÖBB) tretí rok po sebe.

Vlak na koľaji
zdroj: TASR/Erika Ďurčová

Z Bratislavy majú tieto sezónne vlaky odchod okrem stredy aj v piatok a nedeľu o 15:53, zo Splitu späť v pondelok, štvrtok a v sobotu o 17:20. Cesta do centra stredomorskej Dalmácie trvá približne šestnásť hodín, dovolenkári si môžu dať odviezť vlakom autá a motorky, zobrať si môžu aj domácich miláčikov.

„Počet prepravených cestujúcich do Splitu nám každý rok stúpa. Vnímame, že po korone je o tento typ dovolenky záujem. V polovici apríla bolo predaných viac lístkov ako za celý minulý rok. Najvyšší záujem je o prepravu automobilov,“ priblížil člen predstavenstva a riaditeľ úseku obchodu ZSSK Karol Martinček.

Kapacita vlaku je 60 miest na sedenie, 90 miest je v lôžkových vozňoch a 60 v ležadlovom vozni. Dvadsať miest je pre autá a motocykle, po desať z Bratislavy aj Viedne. „Železničná stanica i terminál vykládky automobilov sú v Splite priamo v centre mesta oproti prístavnému terminálu lodí na jednotlivé chorvátske ostrovy,“ uviedol riaditeľ odboru komunikácie a hovorca ZSSK Tomáš Kováč.

V súčasnosti je do a zo Splitu v tejto sezóne vypredaných viac ako deväťtisíc lístkov pre osoby a takmer 1 500 pre vozidlá, z toho cez štyristo pre autá a vyše tisíc pre motorky. Autovlak vlani previezol celkovo necelých deväťtisíc cestujúcich aj viac ako päťsto motoriek a cez štyristo áut. Tento rok je cestovanie k Jadranu jednoduchšie.

„Chorvátsko sa totiž od 1. januára stalo súčasťou schengenského priestoru. Cestujúcim tak odpadla jediná hraničná kontrola, ktorá bola v nočných hodinách,“ pripomenul Kováč s tým, že krajina od začiatku tohto roka tiež prešla z kuny na spoločnú európsku menu euro.

Zdroje: Aktuality.sk, Novi List, Tn.cz, SITA

Najnovšie videá

Trendové videá