Úžitková transformácia 100-ročného bytu: Mladá architektka dokonalo prepojila eleganciu a inovácie
- Eugen Rosenberg (1907 – 1990) bol uznávaný slovenský funkcionalistický architekt
- Navrhol aj dom, v ktorom nájdeš byt, ktorý vďaka kreativite mladej architektky nabral nový dych
- Eugen Rosenberg (1907 – 1990) bol uznávaný slovenský funkcionalistický architekt
- Navrhol aj dom, v ktorom nájdeš byt, ktorý vďaka kreativite mladej architektky nabral nový dych
Dnes sa pozrieme na dômyselnú rekonštrukciou bytu, ktorý je situovaný vo funkcionalistickom dome navrhnutom Eugenom Rosenbergom. Ten je výnimočný svojou štruktúrou z vymurovaného železobetónového skeletu.
Rekonštrukcia takéhoto priestoru predstavuje zložitú výzvu, ktorá vyžaduje nielen zachovanie charakteristických prvkov, ale aj prispôsobenie aktuálnym štandardom moderného bývania a osobným preferenciám majiteľa.
Projekt rekonštrukcie, vedený architektkou Markétou Bromovou, bol realizovaný s cieľom vytvoriť harmonický, funkčný a esteticky príťažlivý interiér, ktorý by rešpektoval pôvodnú podstatu domu, zároveň by však poskytoval všetky výhody súčasného bývania.
„Rekonštrukcia a úprava priestorov, ktoré sú už od svojho počiatku preddefinované ako použitými materiálmi alebo určitým priestorovým členením, je vždy veľká výzva. Snažíme sa charakter priestoru zachovať, ale na druhej strane je tu vždy nutnosť ho prispôsobiť súčasným nárokom na bývanie a v neposlednom rade nárokom konkrétneho majiteľa,“ uvádza Markéta Bromová.
Veľkou výhodou slobodnejšieho uvažovania o jednotlivých zónach je bezpochyby železobetónový skelet, ktorý umožní jednoduchšie prepájanie miestností.
Úprava dispozície bola zo stavebného hľadiska len kozmetická.
Asi najpodstatnejším zásahom bolo prepojenie dvoch hlavných miestností, kuchyne a obývacej izby, ktoré sú situované do ulice.
Po vstupe do bytu v zádverí sa nachádza vstavaná šatníková skriňa s obkladom z dubovej dyhy. Tá farebne ladí s farbou a prevedením rámov pôvodných skladacích dverí, ktoré sa nechali repasovať. Dubová dyha prechádza za roh ako obklad steny, ten v sebe ukrýva puzdro na posuvné dvere. Do hlavného obytného priestoru rovnaká dyha vstupuje v podobe vysokých častí kuchyne. Nad nimi je potom svetlík z hlavnej kúpeľne.
Vstup do kúpeľne je cez šatníkovú skriňu pri zádverí bytu. Kúpeľňa a jej rozvrhnutie zostáva na rovnakom mieste ako v pôvodnej dispozícii bytu. Prianím klientov bola bezškárová podlaha ako v kúpeľniach, tak aj na samostatnom wc. Kvôli uskutočniteľnosti sa zvolila betónová stierka, ktorá dobre doplnila typ a spôsob obloženia kúpeľne.
Centrálnym priestorom bytu je hala s knižnicou z čiernej dubovej dyhy. Hala je prepojená s hlavnou obývacou izbou a spálňou pôvodnými skladacími presklenými dverami. Spálňa má vlastnú malú kúpeľňovú niku – malý uzatvorený priestor – vyložený modrými obkladmi.
Zo zádveria do spálne je možné vstúpiť cez priechodnú šatňu. Od haly je spálňa opticky oddelená šatníkovou skriňou z koreňovej dyhy. Do ďalšej izby a pracovne sa vchádza z priechodnej šatne, ktorá je v béžovo-ružovej farbe.
Šperkom a asi položkovo najdrahším kusom celého bytu je kuchynský ostrovček z „vesmírneho“ kvarcitu. Ostrovček sa obracia do obytnej časti bytu, ktorá je situovaná v uličnom trakte. Zadná časť pracovnej linky je farebne neutrálna.
Osvetlenie linky je skryté v jemnom záreze nad soklom pracovnej betónovej dosky. Osvetlenie ostrovčeka je netypicky vyosené voči jeho hmote.
„Výber zaveseného svetla bol oriešok a dlho sme si s klientom posielali rôzne možnosti. Každopádne s finálnym výberom sme s klientom spokojní, svetlo Multi Lite Small od Gubi, ktoré bolo navrhnuté už v roku 1972 sa stala ikona, ktorá vhodne doplnila esprit celého bytu.“
Uznávaná architektka Markéta Bromová vyštudovala architektúru v Liberci. Po škole pracovala v niekoľkých pražských ateliéroch na malých aj veľkých projektoch. Od roku 2010 vedie vlastné štúdio. Po trinástich rokoch má už za sebou veľa práce. Spolu s kolegami sa snaží k zadaniu nájsť prístup, keď si definujú hlavné priority a hlavné charakteristiky alebo momenty priestoru.
„Tvorivý proces je pre nás cesta. Nechceme svojimi návrhmi kĺzať po povrchu. V tom nevidíme zmysel našej práce. Baví nás hľadať základné princípy priestoru aj objavovať ďalšie možnosti materiálov a snáď s nimi aj experimentovať. Je pre nás dôležitý celkový koncept a komplexný prístup k celému zadaniu, ako aj detail, ktorý je podstatný pri realizácii interiérov.“