V Bratislave je už funkčná bicyklová MHD, hovorí sa o revolúcii v doprave. Otestovali sme ju

  • Porovnali sme novú bikesharingovú službu so Slovnaft bajkami
  • Bicykle sú odlišné, avšak v oboch si nájde každý to svoje
rekola Bratislava
SIU/Petra Stanová
  • Porovnali sme novú bikesharingovú službu so Slovnaft bajkami
  • Bicykle sú odlišné, avšak v oboch si nájde každý to svoje

Už tretím dňom funguje v Bratislave ďalší dopravný systém. Spoločnosť Rekola spustila projekt tzv. bicyklovej MHD, ktorým chce výrazne zlepšiť aktuálnu dopravnú situáciu v hlavnom meste. V prvej etape projektu si je možné požičať 200 ružových bicyklov, ktoré sa odomykajú jednoducho cez mobilnú aplikáciu.

Jazda stojí 1 euro, mesačné predplatné na neobmedzený počet jázd je počas prvého týždňa prevádzky zlacnené iba na 4,50 eura.

My sme sa rozhodli bicykle otestovať a do pedálov šľapli hneď v druhý deň prevádzky. Na pomoc som si zobrala Barb, ktorá chodí do práce na Slovnaft bajku. Je skúsená cyklistka, ktorá dobre pozná bratislavský bikesharing. 

Slovenská „Banksy“ štvrť: V Bratislave pribudla nová street art maľba obrovských rozmerov

Prvé, čo sme museli spraviť, aby sme mohli Rekola vyskúšať, bolo prihlásiť sa do aplikácie. Prihlásenie bolo jednoduché a keďže sme sa chceli len na pár minút previesť a zvážiť, či službu budeme naďalej využívať, rozhodli sme sa pre lacnejšie predplatné na 4 30-minútové jazdy, ktoré stáli 1 euro.

V aplikácii sme si verifikovali karty zaslaním symbolického jedného centu spoločnosti a na mape našli, ktorý spot v Starom Meste má dostatočne veľa bicyklov. Stretli sme sa na Kamennom námestí, kde sa nachádzali 4.

rekola Bratislava
zdroj: SIU/Petra Stanová

Najprv si vyber to správne rekolo

Aj keď služba fungovala iba druhý deň, bicykel sa mi podarilo vybrať až na tretíkrát. Prvý bicykel som bez problémov a veľmi jednoducho naskenovala pomocou QR kódu do telefónu, na čo sa mi aj automaticky odomkol. Prvý dojem – super! Všetko je veľmi easy a logické, na to aby si potreboval bicykel niekam odložiť vôbec nepotrebuješ stojan ani vyznačenú stanicu. Stačí, ak sa trafíš na mape, ktorú máš v appke, do ružového štvorca a bajk tam môžeš voľne nechať.

rekola Bratislava
zdroj: SIU/Petra Stanová

Prvému bicyklu nefungovala páka, o ktorú by sa mal bajk opierať. Keď som sa na ňom skúsila previesť, gumená odľahčená palica sa trela o zem, čo bolo dosť nebezpečné. Preto som išla vyskúšať druhé rekolo. To, po naskenovaní kódu, sa mi samé neotvorilo a zámok sa nedal otvoriť ani ručne. Tretí bajk bol ten výherný! Nevýhodou bolo, že za každé načítanie nového bicykla sa mi zrušila jedna jazda, preto mi ostávali už len dve.

Barb mala šťastie a vybrala si úplne bez závad hneď na prvýkrát.

Odporúčam pred skenovaním kódu bicykel dôsledne skontrolovať, či nemá zlomenú páku, vyfučané gumy, čokoľvek. Môžeš si tým ušetriť jazdy. Zamknuté bajky nechaj tak a nesnaž sa ich otvoriť nasilu.

rekola Bratislava
zdroj: SIU/Petra Stanová

Rekolo vs. Slovnaft bajk

Po jazde na rekole som sa odhodlala skúsiť sadnúť aj na obľúbený Slovnaft bajk, aby som mohla dobre odpozorovať to, aké majú vlastnosti, čím sa líšia a čo zas majú rovnaké. Podľa môjho názoru sú bicykle dosť odlišné, avšak obidve značky si nájdu svojho cyklistu, pretože každému vyhovuje niečo iné.

Začnem tým, že jediné, čo majú spoločné sú dve kolesá, košík a trojstupňovú prevodovku. Rekolo sa riadením od Slovnaft bajku len ťažko porovnáva, je omnoho ľahšie a riadenie má veľmi citlivé, čo by sa malo od mestským bicyklov vyžadovať. Po jazde na Slovnaft bajku som sa cítila skôr ako na nejakom stroji než na bicykli.

Keď si 50 kilogramov vážiaca žena, len ťažko bajk nadvihneš a ak ním chceš vycúvať, niekedy si pripadáš ako vodič autobusu či kamiónu. Nie je to ľahké kvôli pevnej kovovej konštrukcii, ktorá na bajku je. Pre niekoho to však môže byť výhodou. Ťažšie bicykle s hrubšími gumami môžu dodať začiatočníkom pocit bezpečnosti a väčšej istoty. 

Slovnaft bajk Bratislava
zdroj: SIU/Petra Stanová

Ružový bicykel má odlišný aj spôsob používania bŕzd. Disponuje brzdami na pedáloch, ako majú napríklad holandské mestské bicykle, ale aj jednou ručnou brzdou, ktorá brzdí obidve kolesá. Žltý bicykel má dve brzdy pri rukovetiach. Znova platí, že každému „chutí“ niečo iné. U ľudí, ktorí sú zvyknutí nasadať na bicykel výhradne pravou alebo len ľavou nohou, je problém si spätne natočiť pedále, pretože to nejde. 

Veľkou výhodou, ktoré majú rekolá, je práve uzamykací systém, ktorý je veľmi jednoduchý a zatiaľ funkčný. Na bicykli sa nenachádza žiadne zariadenie, do ktorého by si musel písať čísla svojho ID. Na vnútornej strane košíka je nálepka QR kódu a to ti stačí.

Slovnaft bajk je v tomto o dosť zložitejší. Barb priznala, že skenovanie QR kódu funguje len málokedy, preto sú bicykle vybavené veľkým prístrojom s mini solárnymi panelmi, do ktorého môže zapísať svoje poznávacie číslo. Mašina však slúži aj pre ľudí, ktorí nemajú mobilnú aplikáciu.

Slovnaft bajk Bratislava
zdroj: SIU/Petra Stanová

Ďalšia výhoda nových bicyklov je spomínané voľné parkovanie bez staníc a bez stojanov. Slovnaft bajky sa pomerne dosť ťažko zo stojanov vyťahujú. Musíš bicykel nadvihnúť a vsunúť sa do presných rozmerov železnej konštrukcie, čo je niekedy, ako Barb povedala, na dve minúty. Zámky sú taktiež ozrutné a musíš ich odomykať sám. 

Výhodu v cenníkoch má zas Slovnaft bajk, keďže ponúka širšiu paletu balíčkov a môžeš si nájsť presne ten pre teba. Cenami za mesačné predplatné sa nelíšia, obidve spoločnosti ponúkajú neobmedzené 30-minútové jazdy za 9 eur. Celý cenník Slovnaft bajku môžeš pozrieť tu.

Slovnaft bajk Bratislava
zdroj: SIU/Petra Stanová

Problémy s predplatným u rekola

Predplatné bicyklov je v prvom testovacom týždni naozaj štedré. Cena za 4 30-minútové jazdy stojí 1 euro na mesiac a neobmedzený počet 30-minútových jázd zasa 4,50 eur. Spoločnosť chce predplatné po prvom týždni zvýšiť na 9 eur za mesiac. 

Keďže sme využili všetky svoje štyri pokusy na nájdenie toho správneho bicykla, moja jazda skončila krátkou jazdou po meste. Rozhodla som sa však, že si predplatné predĺžim na to vyššie, neobmedzené, za 4,5 eur na mesiac. 

Keď som sa však dostala do aplikácie, predplatné, ktoré som mala zaplatiť, aby som mala neobmedzené jazdy, bolo vo výške 195 českých korún, čo je v prepočte 7,35 eur. Prečo bola suma napísaná v českých korunách nevedno. Cena nezodpovedá ani spomínaným 4,5 eurám ani 9 eurám, ktoré mali predstavovať novú cenu po prvom „reklamnom“ týždni.

Najväčší problém nastal, keď som si predplatné išla aj tak kúpiť. Nedalo sa. Aplikácia mi vyhodila error, ktorý sa stal aj Barb. Appku som vymazala, nainštalovala znovu, predplatné zrušila trikrát a znova obnovila, avšak doteraz nič nepomohlo. Asi musím čakať do ďalšieho mesiaca, aby som si svoje 4 30-minútové jazdy užila znova.

Sreenshot Rekola app
zdroj: Sreenshot Rekola app

Verím, že spoločnosť na vývoji aplikácie bude naďalej pracovať, pretože podobné problémy sú v prvom týždni bežné. Ak si sa teda rozhodol využiť Rekolu tento týždeň, odporúčam zvoliť si drahšiu variantu predplatného. Stále platí, že to môžeš kedykoľvek zrušiť.

Najnovšie videá

Trendové videá