V Bratislave vzniká prvá „holandská križovatka“. Medzi obyvateľmi a vodičmi vyvoláva vlnu nevôle
- Zmeny sú realizované hlavným mestom a ich realizácia sa niekoľkokrát posúvala
- Za návrhom stojí občianske združenie Cyklokoalícia
- Zmeny sú realizované hlavným mestom a ich realizácia sa niekoľkokrát posúvala
- Za návrhom stojí občianske združenie Cyklokoalícia
Pred pár dňami začali meniť organizáciu dopravy na ulici Podháj v bratislavskej mestskej časti Lamač. Tento projekt sa niekoľkokrát odkladal.
Nová organizácia dopravy by mala podľa miestnych úradov zvýšiť bezpečnosť na ceste navrhnutej v 70. rokoch. Projektovali cestu pre veľkú výstavbu na plánovanom sídlisku Zelená hora, ale nakoniec sa táto výstavba neuskutočnila. Zmeny sa dotknú križovatky ulíc Podháj, Studenohorská a Podlesná.
Návrh pripravilo občianske združenie Cyklokoalícia, ktoré svoj projekt oslavuje na sociálnej sieti.
„Finálne riešenie vychádza z projektu, ktorý sme dali vypracovať a darovali mestu ešte v roku 2018, keď sa na ulici kompletne menil asfalt, čo bolo príležitosťou pre jej úpravu,“ uvádza sa vo vyjadrení Cyklokoalície.
Tri etapy nového dopravného riešenia
Hlavné mesto postupne zavádza zmeny v dopravnej organizácii, ktoré sa niekoľkokrát odkladali. Naposledy na začiatku novembra minulého roku cestný správny orgán určil nové dopravné značenie, ktoré malo byť hotové do šiestich mesiacov. Aj teraz sa práce dokončujú na poslednú chvíľu.
Nové dopravné riešenie sa uskutoční v troch etapách. Prvá etapa zahŕňa úpravy na samotnej križovatke, kde pribudne 11 ostrovčekov z lepených obrubníkov. Tiež sa vybudujú ďalšie ostrovčeky pri priechode pre chodcov pri autobusovej zastávke Podháj.
Ako informuje portál Štandard Bratislava, druhá etapa zosúladí vodorovné a zvislé dopravné značenie a zmení parkovanie zo šikmého na pozdĺžne. Tretia etapa zahrnie vyznačenie, osvetlenie a zjednodušenie prístupu na troch priechodoch pre chodcov v hornej časti ulice pri zastávkach Studenohorská a Klanec.
Prieskum medzi chodcami
Minulý rok na križovatke v mestskej časti Lamač prebehli prieskumy a monitorovanie pohybu účastníkov cestnej premávky a súčasne aj anketa medzi chodcami. V tomto úsilí sa angažovalo aj občianske združenie Cyklokoalícia.
Z výsledkov prieskumu vyplynulo, že 13 percent chodcov považuje túto križovatku za nebezpečnú alebo veľmi nebezpečnú. Prieskum tiež zahrnul rodičov a žiakov základnej školy, z ktorých až 29 percent cíti, že okolie školy nie je bezpečné. Toto vnímanie je hlavne kvôli vysokým rýchlostiam na ulici Podháj a nebezpečnému prechádzaniu cez križovatku.
V roku 2023 taktiež uskutočnili viaceré merania rýchlosti v okolí križovatky. Podľa informácií z mestskej časti Lamač viac ako polovica vozidiel na tomto mieste prekročila rýchlosť. Najvyššia zaznamenaná rýchlosť dosiahla 85 km/h. Z 318 zaznamenaných prejazdov až 5 vozidiel prekročilo maximálnu povolenú rýchlosť o 20 km/h a každé ôsme vozidlo prekročilo rýchlosť o viac ako 10 km/h.
Viac ostrovčekov na m2 ako obyvateľov
Mnohí obyvatelia Lamača nerozumejú novým zmenám v doprave. Na sociálnych sieťach píšu, že si nepamätajú žiadny vážny incident na tejto ulici. Hoci oceňujú snahu mestskej časti a hlavného mesta zvýšiť bezpečnosť na cestách a priechodoch pre chodcov, nepáčia sa im opatrenia, ktoré sa v tejto časti realizujú.
„Dnes som tiež tadiaľ išiel. Toľko ostrovčekov v jednej križovatke som veru ešte nevidel. Skôr tam mali urobiť kruhový objazd, všetko by bolo jednoduchšie, miesta je tam dosť,“ uviedol k novej organizácii dopravy diskutujúci obyvateľ Lamača Marián.
V ďalšom komentári sa podobne vyjadrila aj Michaela. „Budeme mať viac ostrovčekov na m2 ako obyvateľov. Gratulujem tomu expertovi, ktorý takéto niečo vymyslel, zjavne tade nikdy v živote neprešiel autom a tobôž nie pešo. Nezabudnite tam dať ešte spomaľovače a semafor, aby sa skvalitnila doprava pre obyvateľov Lamača,“ kritizovala nové riešenie.
Mestská časť Lamač sa tiež pýta, či sú opatrenia na zvýšenie bezpečnosti realizované najlepším možným spôsobom.
„Predpokladáme, že na potrebe zvýšenia bezpečnosti na Podháji panuje všeobecná zhoda. Otázkou je teda spôsob realizácie. Tých by pripadalo do úvahy viacero, no v rámci projektu, ktorého cieľom je dosiahnuť potrebné zníženie rýchlosti na širokej ceste, zaistiť bezpečnosť chodcov a vytvoriť priestor aj pre pohyb na bicykli, bolo zvolené práve toto riešenie,“ uvádza mestská časť Lamač na svojej webovej stránke.
Zdroje: Bratislava-Lamač, Facebook/Cyklokoalícia, Štandard Bratislava