EÚ chystá nové pravidlá pre vodičov: Zákaz šoférovať potme a vodičák na kolobežky
- Plánované zmeny by ovplyvnili viacero generácií
- Pokiaľ jazdíš na elektrickej kolobežke, bez vodičáku to už možno nepôjde
- Plánované zmeny by ovplyvnili viacero generácií
- Pokiaľ jazdíš na elektrickej kolobežke, bez vodičáku to už možno nepôjde
Viaceré skupiny vodičov by na Slovensku mohli mať kvôli novele Európskeho parlamentu upravené podmienky. Mnohé autokluby členských štátov EÚ, vrátane Slovenska, by však s nimi nesúhlasili.
Plánované zmeny sú podľa nich prísne, najmä pre starších vodičov, no týkajú sa aj mladých ľudí, záujemcov o vodičáky na malé motorky a k novinkám by malo dôjsť aj v oblasti jazdy na elektrických kolobežkách.
Niektorí sú aj v sedemdesiatke veľmi vitálni, hovorí expert
Poslanci Európskeho parlamentu majú v pláne sprísnenie pravidiel pre šoférov nad 70 rokov. Ich vodičský preukaz by mohol byť platný iba dva roky namiesto doterajších piatich. Dôvodom je prinútiť seniorov za volantom častejšie chodiť na lekárske prehliadky.
Podľa prezidenta Autoklubu Slovenskej republiky Štefana Mihálika nemá význam testovať staršiu generáciu vodičov. „Čo si myslím, že je to také trošku pritiahnuté za vlasy a ešte k tomu by mali absolvovať nejaké preškolenia a skúšky, a to sa mi zdá pre starších vodičov, ktorí sú v kondícii, úplne zbytočné.“
„Nie som si vedomý, že by niektoré vekové kategórie boli až tak veľmi nebezpečné. Čiže buď ideme tým ľuďom trošku komplikovať život, inak nevidím dôvod, lebo máme ľudí, ktorí sú aj v 60, dokonca 70 veľmi vitálni,“ vyjadril sa motoristický novinár Alexander Štefuca, informuje RTVS na spravodajskom portáli.
Mladí by mohli šoférovať iba za svetla
Bez obmedzení by však neostala ani skupina mladých šoférov, ktorí majú vodičský preukaz krátku dobu. V prípade schválenej novely by nemohli šoférovať potme a zmeny sú naplánované aj v prípade vodičských preukazov na malé motorky. Podľa motoristického novinára to síce môže byť dobrý nápad, no nevie si predstaviť, ako budú v praxi fungovať.
„To sú také nariadenia, ktoré na jednej strane majú veľmi pekný cieľ, že chceme tým mladým vodičom niečo skomplikovať a dať najavo, že sú ešte neskúsení, ale ako toto ideme kontrolovať, to si neviem predstaviť.“
„Pri tých mladých vodičoch je to zvýšenie veku na získanie vodičského oprávnenia na malý motocykel trošku, by som povedal, prísne, lebo potom nemajú tí mladí vodiči kde získať skúsenosti,“ dodáva expert.
Názory slovenských europoslancov sú v zjednotení pravidiel v Európskej únii rovnaké. Niektoré zmeny sú však podľa nich zbytočné.
Poslanec Európskeho parlamentu Robert Hajšel so zmenami pre staršiu generáciu vodičov nesúhlasí. „Som proti tomu, aby sme zavádzali povinné preskúšavania a povinné testy pre vodičov seniorov, pretože žiadať takéto testy pre určitú skupiny vodičov, bez odôvodnenia, je nonsens.“
„Zmienený návrh z dielne Zelených považujem za nezmyselný a rozhodne som proti. Paušálny zákaz nočnej jazdy pre mladých vodičov vôbec nepovažujem za efektívne opatrenia, pre zvýšenie bezpečnosti na cestách,“ konštatuje poslankyňa Európskeho parlamentu Miriam Lexmann.
S prijatím novely európskej legislatívy by mohlo dôjsť aj k zavedeniu vodičských preukazov na elektrické kolobežky. Poslanci sa tým budú zaoberať na prelome rokov.
Zdroj: Správy RTVS