V Číne premenili domáce varenie na štvrťmiliardový startup a vrátili jedlu dušu
- Instantné čínske rezance či poctivé a výživné domáce jedlo? V Číne dáva čoraz viac ľudí prednosť tej druhej variante. Vďaka tomu sa darí startupom ako AirKitchen zarábať milióny.
- Instantné čínske rezance či poctivé a výživné domáce jedlo? V Číne dáva čoraz viac ľudí prednosť tej druhej variante. Vďaka tomu sa darí startupom ako AirKitchen zarábať milióny.
Číňan Tang Wanli sa nechal inšpirovať vôňou čerstvo uvareného jedla šíriacou sa po Pekingu a vymyslel skvelý projekt. Rozhodol sa obohatiť už aj tak preplnený trh s donáškovými službami o ďalšiu – no oveľa nápaditejšiu. Zapojil Číňanov, aby pripravovali jedlo pre svojich susedov a ďalších obyvateľov. AirKitchen sa ukázalo byť úspešným projektom, ktorý je v súčasnosti ohodnotený na 273 miliónov dolárov (viac než 259 miliónov eur).
Foto: Bloomberg.com
Riešenie pre single ľudí
Portfólio AirKitchen v súčasnosti tvorí asi 20 000 aktívnych kuchyní v šiestich čínskych mestách, a pribudnúť majú ďalšie. Ich cieľovkou sú milióny pracujúcich a osamelých Číňanov, ktorým nezostáva čas na varenie. Čína má totiž aj vďaka jednodetnej politike približne 132 miliónov jednočlenných domácností. Mnohí jej obyvatelia žijú ďaleko od svojich rodín a chýba im teplo domova a chuť domáceho jedla. Poctivá kuchyňa ako od mamy tu má preto cenu zlata.
Foto: brysstephens.com
Gastro startupy po celom svete spolu súperia a často majú problém nastaviť svoj biznis model tak, aby dokázal zaujať. Aj AirKithcen bojuje so silnými rivalmi na trhu, no oproti nim má jedinečný koncept. Svoj biznis stavia na rodičoch na materskej, dôchodcoch a ďalších „kuchároch“, ktorí hľadajú privyrobenie a radi navaria pre druhých. Všetko čo potrebujú je dostatok času a vlastná kuchyňa.
Stravníci si vďaka aplikácii môžu jednoducho podľa obrázkov vyberať z tisícok jedál od jednotlivých kuchárov. Jedlo môžu skonzumovať na mieste a zoznámiť a porozprávať sa s kuchárom, vyzdvihnúť si ho alebo si ho nechať doručiť. Denne sa v aplikácii prihlási 100 000 používateľov a objednajú si viac než 50 000 jedál.
Foto: kitchensisters.org
Deravá legislatíva a riziká
Unikátny biznis model má však riziká. Z hľadiska legality sa pohybuje na „šedom trhu“, pretože súčasné čínske zákony neregulujú komerčné využitie domácich kuchýň, podobne ako je tomu v prípade využívania súkromných áut a neprofesionálnych vodičov službou Uber. Znamená to, že vláda nedokáže kontrolovať tieto kuchyne ani ich produkty z hľadiska bezpečnosti. To mnohých odborníkov znepokojuje.
Foto: merchantview360.com
Tang je však odhodlaný bojovať a má dostatok peňazí na to, aby prevádzkoval svoj biznis 18 mesiacov bez akýchkoľvek ďalších vkladov vďaka štedrým investorom. Tvrdí tiež, že jeho kuchyne sú nanajvýš bezpečné, pretože každá jedna je kontrolovaná na začiatku aj námatkovo počas prevádzky. Kuchári sú tiež podľa neho pod spoločenským tlakom, pretože variť pre ľudí, ktorí môžu byť pokojne ich susedmi, je zodpovednou činnosťou a v hre je ich povesť.
Foto: alchetron.com
Služba tiež zahŕňa poistenie, takže v prípade možnej otravy jedlom či nespokojnosti by sa mal zákazník dočkať odškodnenia. Dopad na biznis by to však mohlo mať likvidačný. Tang sa pohybuje na tenkom ľade, pretože priznajme si, konzumenti vedia byť naozaj neúprosní. Zdá sa však, že AirKitchen je na výslní a nič podobné ho nečaká. „Každá kuchyňa rozpráva vlastný príbeh. Chceme, aby mladí ľudia využívali túto platformu, jedli u svojich susedov a cítili sa pri tom, akoby jedli doma,“ dodal Tang.
Čo myslíš, uchytil by sa takýto projekt aj na Slovensku? Určite by mal potenciál vytvárať zaujímavé komunity ľudí a umožnil skúšať stále nové chute :).
Zdroj článku: bloomberg.com, zdroj titulnej fotografie: diarygrowingboy.com/austinchronicle.com
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy