V dovolenkových rajoch sa možno nenaješ. Reštaurácie zavádzajú nezmyselné opatrenia
- Reštaurácie vo Francúzsku a Španielsku čelia poriadnej kritike
- Potenciálnych zákazníkov si vyberajú podľa počtu či veľkosti peňaženky
- Reštaurácie vo Francúzsku a Španielsku čelia poriadnej kritike
- Potenciálnych zákazníkov si vyberajú podľa počtu či veľkosti peňaženky
Reštaurácie vychýrených dovolenkových destinácií si poriadne zavarili. Stravníci si odteraz musia dávať pozor na to, aké pokrmy či nápoje si objednávajú. Ak ich účet totiž nebude mať útratu aspoň 5 000 dolárov, druhýkrát ich v danom stravovacom zariadení už neobslúžia.
Vskutku bizarný (až nezmyselný) prípad nedávno zaznamenalo napríklad aj obľúbené francúzske letovisko Saint-Tropez. Reaguje naň tiež samotná starostka Sylvie Siri, ktorá hrozí sankciami za nahlásené praktiky vysokých minimálnych výdavkov a výberu stravníkov podľa veľkosti sumy predchádzajúcich účtov.
„Tieto obvinenia sú pre mňa mimoriadne šokujúce, pretože sú, žiaľ, pravdivé,“ uvádza Siri pre regionálny denník Nice-Matin. Zároveň dodáva, že celá rada je úplne proti takýmto opovrhnutiahodným praktikám, ktoré kazia „imidž“ mesta.
Miestne noviny Var-Matin citovali aj nemenovaných respondentov a svedkov, ktorí povedali, že niektoré reštaurácie začali kontrolovať mená zákazníkov v ich databáze a odmietali rezervácie, ak predchádzajúca návšteva nemala za následok dostatočne veľký účet alebo prepitné.
„Pýtajú si od vás meno a priezvisko. Kontrolujú, či ste zaregistrovaný v ich kartotéke. Vtedy vyhodnocujú sumu, ktorú ste už minuli za objednané nápoje a jedlo,“ hovorí respondent.
Jednoducho povedané, kontrolujú možnosť, či pred nimi práve stojí „veľký zákazník“, alebo vás bez hanby nasmerujú k inej reštaurácii.
Istý rodák zažil tieto nové maniere na vlastnej koži začiatkom júla, keď si na výročie svadby chcel rezervovať stôl pre dvoch na módnej gastronomickej adrese Ramatuelle. Po tom, čo odmietol uviesť ako svoju, tak aj identitu manželky, mu oznámili, že do začiatku septembra reštaurácia nedisponuje voľnými miestami.
Reštaurácie taktiež požadujú obrovské prepitné. Paradoxom zostáva, že vo Francúzsku je práve prepitné dobrovoľnou záležitosťou. Poplatok za služby totiž štandardne zahŕňajú do všetkých účtov reštaurácie.
Reštaurácie si potenciálnych zákazníkov filtrujú
Starostka k spomínaným praktikám podotkla, že sa na konci sezóny stretne s majiteľmi reštaurácií, aby im pripomenula ich povinnosti. Nekalé praktiky sa však rozšírili až natoľko, že podnikla isté kroky.
Reštauráciám, ktoré sa previnili tým, čo sa rovnalo „vydieraniu a organizovanému vydieraniu“ a „nezákonnému zostavovaniu databáz bez súhlasu, v úplnom ignorovaní zákonov o ochrane osobných údajov“, by mohli odobrať cenné nočné licencie.
V spolupráci so združením obchodníkov v Saint-Tropez Esprit Village distribuovali 1 000 špeciálnych nálepiek. Tie návštevníkom aj miestnym obyvateľom pripomínajú, že ak sa cítia oklamaní, mali by kontaktovať radnicu a vládnu službu pre podvody so spotrebiteľmi.
Reštaurácie si dobrú mienku nevyslúžili ani v Španielsku. Portál Euronews Travel nedávno uverejnil poburujúci článok o tom, že ak sa v tejto krajine chceš najesť v podniku sám, máš problém.
Takzvaní „sólo cestovatelia“, ktorí navštívia Barcelonu, môžu čoskoro hladovať, pretože niektoré reštaurácie zakázali stolovanie samostatne.
Španielsky denník El Pais uviedol, že čašníci toto konanie ospravedlňujú tým, že sú plne obsadení alebo odmietajú poskytovať miesta na terasách reštaurácií.
Miestni obyvatelia Barcelony taktiež pociťujú vplyv turizmu na barcelonské reštaurácie. Jeden miestny povedal novinám, že v ten istý večer vyskúšal niekoľko podnikov, no všetky ho odmietli. A to aj napriek tomu, že tam boli prázdne stoly.
„Na prvej terase som dostal stôl, rýchlo prišiel čašník a povedal mi, že je rezervovaný. To nebol. Hneď, ako som vstal, skupina cudzincov si sadla.“ V inom podniku mu povedali, že na jedlo má len 20 minút. Posledná reštaurácia, ktorú vyskúšal, mu priamo oznámila, že terasu sprístupňujú iba skupinám.
Dôvod zákazu sólo stravníkov je finančný. Skupiny (a najmä tie zahraničné) minú viac. Miestnych obyvateľov tento „trend“ frustruje, pretože reštaurácie sa snažia maximalizovať zisk z turistov. Tam, kde si v minulosti mohli posedieť vonku a dať si poobede kávu alebo večer drink, im teraz hovoria nie.
Čítajte viac z kategórie: Cestovanie
Zdroje: Nice-Matin, Var-Matin, Euronews Travel, El País