V paneláku si vyrobil lietadlo s motorom z Trabanta. Prelet cez železnú oponu mu takmer nevyšiel
- Jeho príbeh je ako vystrihnutý z hollywoodskeho filmu
- Zažil napínavú cestu za slobodou, ktorá takmer nevyšla
- Od svojej prvej vrtule, pomocou ktorej Ivo Žďárský ušiel z Česko-Slovenska, ich v USA vyrobil a predal už 20-tisíc
- Jeho príbeh je ako vystrihnutý z hollywoodskeho filmu
- Zažil napínavú cestu za slobodou, ktorá takmer nevyšla
- Od svojej prvej vrtule, pomocou ktorej Ivo Žďárský ušiel z Česko-Slovenska, ich v USA vyrobil a predal už 20-tisíc
Ivo Žďárský bol letec, ktorému bolo Československo malé. Chýbala mu voľnosť a možnosť lietať. Doslova lietať. V očiach vtedajšieho režimu bol až príliš neortodoxný, vylúčili ho z leteckého zväzu, no ani to mu nezabránilo lietať. Postavil si vlastné skladacie lietadielko, s ktorým napokon prekonal železnú oponu a odletel do Rakúska, a to rovno na letisko Schwechat.
Znie to ako zápletka z hollywoodskeho filmu, no príbeh Iva Žďárského je skutočný. Rodáka z Česko-Slovenska už od mladého veku fascinovalo lietanie.
„Bol naozaj veľmi nadšený až fanatický pilot, ktorý skúšal lietať všade. Pre určitú nekázeň ho z leteckého zväzu vylúčili, takže potom lietal načierno, čo bolo v tej dobe dosť unikátne. Snažil sa lietať i v noci či nad Prahou, skrátka robiť veci, ktoré tu vtedy neboli možné. Je vidieť, že to Československo mu bolo malé,“ hovorí o Žďárskom v reportáži Českej televízie historik Prokop Tomek.
Mladý vášnivý letec sa rozhodol študovať letecké inžinierstvo, no svoje sny – pracovať a podnikať v oblasti konštrukcie lietadiel a rogál – si v bývalom režime pochopiteľne nevedel predstaviť, chýbala mu väčšia sloboda.
„Lietanie na rogale bolo u nás zakázané. Nemohol som ani začať podnikať. Bol som znechutený celým systémom,“ spomína samotný Ivo Žďárský.
Plán úteku a konštrukcia lietadla v pražskom byte
Vtedy len 23-ročný študent sa rozhodol z režimom ovládanej a stráženej krajiny odísť. Ako inak, vzduchom. Doma, doslova v paneláku, začal konštruovať svoje lietadlo, pre ktoré použil motor z Trabanta a nádrž z motorky Jawa.
O tom, že svoj útek plánoval svedomite, svedčí aj jeho návšteva múzea Zboru národnej bezpečnosti, v ktorom bolo vystavené vlastnoručne vyrobené lietadielko iného pokušiteľa o útek na vlastnom lietadle – Vojtěcha Valu z roku 1977. Žďárský sa chcel z jeho chýb poučiť, vďaka čomu mu na „palube“ nechýbal kompas, aby sa vo vzduchu nestratil, na rozdiel od jeho predchodcu.
Okrem toho, že ho doma vyrobené lietadlo malo bezpečne odviezť do vedľajšieho štátu, musel myslieť aj na to, aby sa dalo dobre zložiť a na konkrétnom mieste rýchlo poskladať.
Pre odomknutie obsahu zadaj svoj e-mail
Registrácia a platba bude dokončená po zadaní e-mailu.
Staň sa členom Startitup PREMIUM
a získaj neobmedzený prístup.
Predplatné môžeš zrušiť kedykoľvek.
V článku sa po odomknutí dozvieš
- Prečo sa Ivo Žďárský rozhodol utiecť z vtedajšieho Československa
- Ako si na tajnú misiu, pri ktorej mohol ľahko prísť o život, zostrojil vlastné lietadlo
- Ako mu ho zhabala Štátna bezpečnosť, no prečo sa napriek tomu dostal až do Rakúska
- Ani tam však neostal, prečo?
- Čím sa v USA živí a ako si jeho hollywoodsky príbeh všimli aj americké médiá
Po odomknutí tiež získaš
- Články bez reklám
- Neobmedzený prístup k viac ako 75 000 článkom