V Petržalke pribudne atrakcia ako v Benátkach. Medzi panelákmi sa budeš môcť voziť na člnoch
- Napadlo by ti, že niekedy budeš navštevovať Petržalku kvôli tomu, aby si sa tam počlnkoval?
- Ak pôjde všetko podľa plánov, táto aktivita tu bude celkom reálna už od budúceho roka
- Napadlo by ti, že niekedy budeš navštevovať Petržalku kvôli tomu, aby si sa tam počlnkoval?
- Ak pôjde všetko podľa plánov, táto aktivita tu bude celkom reálna už od budúceho roka
Najväčšia mestská časť Bratislavy predstavila plán možného sprístupnenia Chorvátskeho ramena pre malé bezmotorové plavidlá. Tie by mali fungovať výlučne v správe a pod dohľadom mestskej časti.
„Realizácia projektu by určite zatraktívnila celú lokalitu, tak pre našich obyvateľov, ako aj domácich a zahraničných turistov. Zároveň však budeme určite klásť obrovský dôraz na súhru s prírodou,“ priblížil už schválený zámer Petržalky jej starosta Ján Hrčka.
Ani mnohí Bratislavčania netušia, že Chorvátske rameno je vzácnym biokoridorom Petržalky, ktorého hlavnou funkciou je protipovodňová ochrana. Okrem toho sa však stalo domovom pestrej škály aj chránených rastlín a živočíchov.
V spojitosti s priľahlými chodníkmi či cyklotrasami je tak vyhľadávaným bodom aktívnych ľudí. Priamo Chorvátske rameno ale doteraz široká verejnosť, okrem rybárov s príslušnými povoleniami alebo zimných korčuliarov, využívať nemohla.
Teraz však prevažuje názor väčšiny petržalských poslancov, že potenciál vodnej plochy sa dá využiť lepšie, a zároveň v súlade s ochranou prírody i dlhodobo udržateľným cestovným ruchom v Bratislave.
Spustenie novej atrakcie je predbežne naplánované na marec 2022. Realizácii projektu však budú predchádzať rokovania starostu Petržalky so správcom Chorvátskeho ramena, čiže Slovenským vodohospodárskym podnikom. Ten už predbežne člnkovanie schválil.
„SVP vo všeobecnosti podporuje aktivity, ktoré sú zamerané na zvýšenie environmentálneho povedomia, rozvoj danej lokality a cestovného ruchu,“ povedal pre TASR Marián Bocák, hovorca SVP. Súhlasné stanovisko k žiadosti mestskej časti malo byť podpísané a následne zaslané.
Kladné stanovisko tiež musia vyjadriť aj Štátna ochrana prírody Slovenskej republiky a Slovenský rybársky zväz. Odhadovaný termín ukončenia rokovaní bol stanovený na september tohto roka.
Petržalka má tak do tohto obdobia čas na vypracovanie prevádzkového poriadku. Ten má okrem iného definovať pravidlá a výšku poplatku pri zapožičaní člnu, spôsob financovania aj bezpečnostné normy pri plavbe.
Petržalka sa tak môže stať slovenskými Benátkami, no šetrnejšími. Plánovaná trasa, na ktorej by malo byť člnkovanie povolené, má dĺžku 1,1 kilometra. Vedie medzi známym Medissimom pri jazere Draždiak až po vojenský bunker B-S 13.
„Časť, ktorú chceme vymedziť pre malé bezmotorové plavidlá, nebude dotknutá výstavbou električky a má slúžiť na pokojnú rekreáciu pre širokú verejnosť,“ povedal miestny poslanec Matúš Repka, hlavný predkladateľ návrhu.
Na ukotvenie plavidiel by malo slúžiť najmä prístavné mólo pod mostom pri nemocnici Antolská, ktorý poslanci vytypovali ako vhodnú lokalitu vzhľadom na dobrý prístup aj polohu.
Člnkovanie podľa nich prinesie obyvateľom aj návštevníkom viaceré benefity. Nepôjde iba o letnú romantiku pri plavbe pomedzi lekná, účelom má byť aj náučné spoznávanie miestnej fauny a flóry z inej, ako pešej perspektívy.
Hovorí sa aj o lepšom športovom a rekreačnom vyžití Chorvátskeho ramena. „Ak si ale niekto myslí, že z Petržalky chceme robiť druhé Benátky, ide o mylnú predstavu. V prípade dohody s partnermi a získania potrebných povolení nepôjde o masovú aktivitu, ale o príjemné doplnenie voľnočasových aktivít v súlade so životným prostredím,“ uzatvára Hrčka s úsmevom a tým, že prirovnanie k talianskej metropole ich, samozrejme, teší.
Čítajte viac z kategórie: Zo Slovenska
Zdroje: Petržalka.sk, TASR