V pozadí pandémie vznikol prvý nealkoholický pivovar na Slovensku. V zložení nájdeš kakaové bôby aj exotické ovocie
- Pivovar Nilio vznikol minulý rok
- Vývoj jedinečnej receptúry ale trval viac ako 2 roky
- Pivovar Nilio vznikol minulý rok
- Vývoj jedinečnej receptúry ale trval viac ako 2 roky
Príchod pivovaru Nilio, ktorý vznikol v srdci Liptova, sprevádzala pandémia. Do slovenských podnikov sa totiž dostal v roku 2020. Aj napriek tomu, že my jeho názov poznáme iba pár mesiacov, zakladatelia sa s myšlienkou vzniku pivovaru pohrávali už dávno. Idea spojená s jeho výstavbou sa zrodila, ako oni tvrdia, pri orosenom pive zhruba pred troma rokmi.
Na miske váh tak na jednej strane stálo veľké množstvo konkurenčných značiek a na strane druhej zas túžba vlastniť značku piva. „Práve sledovaním konkurencie nášmu tímu napadlo, že sa zameriame na nealkoholické výrobky,“ vysvetľuje Juraj, technológ pivovaru. Tak vznikol prvý nealkoholický pivovar na území Slovenska.
Prvé pokusy boli neúspešné
Jedinečnej receptúre predchádzalo hľadanie spôsobu fermentácie, čiže kvasenia, ktoré by malo čo najpodobnejší senzorický profil s alkoholickým pivom. Výber vhodných podmienok kvasenia, ako aj kvasníc ako takých, prebiehal 2 roky. Počas sledovania spôsobu výroby mali ostatní členovia dostatok času na to, aby našli priestory, ktoré budú domovom pivovaru.
Pokusy, cieľom ktorých malo byť unikátne nealkoholické pivo, mal pod patronátom Juraj Vongrej. K projektu sa však dostal úplnou náhodou ešte počas štúdia na Fakulte chemickej a potravinárskej technológie. Práve na jej pôde dostal prvotný impulz od docentky Daniely Šmogrovičovej, ktorú značka pôvodne oslovila.
Rozhodol sa, že do projektu pôjde. Prvé pokusy realizoval v 50-litrovej várni a troch CKT tankoch. Realizácia výroby však nebola tak ľahkou, akou sa zdala na prvý pohľad. Bolo ťažké vyvinúť nealko nápoj, ktorý by bol chuťou na nerozoznanie od toho alkoholického.
Výsledkom prvých dvoch pokusov bolo pivo s dvoma percentami alkoholu. Až po dlhšom čase bolo pivo podľa predstáv a značka si mohlo pod svoj názov čestne pripísať charakteristiku – nealkoholické. S 0 % alkoholu má súvis aj názov značky. Pomenovanie Nilio si pivovar vyslúžil zo spojenia slov Nicholas (Ni), Liptov (li) a O ako 0 %.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Výber teplôt je kľúčovým
Juraj nám vysvetlil, že výroba ich nealkoholických pív má dva hlavné piliere. Prvým je riadená fermentácia a druhým proces rmutovania.
„Proces kvasenia a jeho podmienky si strážime, ale hlavnou podstatou je zastaviť kvasenia v presne určených chvíľach. Proces rmutovania tkvie vo výbere teplôt, pri ktorých sa našrotovaný slad zmiešaný s vodou zahrieva, pričom každá teplota je optimálna pre iné druhy enzýmov. Závisí od toho, ktorý slad a ako každá rastlina obsahuje. Prestavte si enzým ako rôzne druhy nožníc, pričom každé nožnice majú iný tvar. Jedným nožniciam sa strihá lepšie pri nižších, iným, naopak, pri vyšších teplotách,“ vysvetľuje nám Juraj, ktorý riadi proces výroby.
Výsledkom je, že kvasinky zjedia len malé množstvo cukru, tým pádom nevytvoria veľa alkoholu. Juraj jedným dychom dodáva: „Je tam veľa ďalších faktorov, ale tie máme v kartotéke s názvom top secret“.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Úvod nebol ľahkým
Ako sme už uviedli na začiatku, otvorenie pivovaru sprevádzala epidémia a štartovacia čiara bola teda o niečo náročnejšou. Značka sa preto rozhodla nadviazať spolupráce s distribučnými firmami. Juraj v súvislosti s pandémiou vysvetľuje: „Odbyt sudového piva padol na nulu. Práve z tohto dôvodu 100 % produkcie fľaškujeme.“
Nápoj je dostupný v mnohých podnikoch, z ktorých väčšina je ale v dôsledku pandémie zavretá. Nealko pivá však nájdete aj v regáloch potravín YEME.
Pivá, ktoré sa zákazníkovi dostanú do rúk, sú unikátne aj použitými ingredienciami. Okrem kakaových bôbov či dubovej kôry sa niektoré z ponúkaných nápojov skladajú aj z ovsených vločiek či manga.
Juraj nám prezradil, že medzi najpredávanejšie patrí nealkoholické pivo Zero power. V jeho vôni aj v chuti vraj dominujú citrusové tóny z amerických a nemeckých odrôd chmeľov.
V súvislosti s pandémiou uvádza, že aj napriek tomu, že situácia nie je priaznivou, ponúka značke priestor a podmienky, ktoré je možné využiť najmä na nadväzovanie kontaktu so spotrebiteľom a budovanie značky.
Okrem toho svoju pozornosť venujú aj výskumu, ktorý súvisí s prírodnou stabilizáciou pív. Nápoj by tak bolo možné uschovávať aj mimo chladničky. „Tým sa nám otvoria dvere do širšieho portfólia pre zákazníkov, avšak detaily sú zatiaľ tajné,“ hovorí Juraj v súvislosti s výskumom.
Ako sami uvádzajú, jednou z ich priorít je, aby bola chuť piva pre zákazníkov zážitkom.
Zdroj: nilio.skPozrite si tento príspevok na Instagrame