V Ružomberku nájdeš latte art svetového formátu. Robí ho Slovák, ktorý prerazil v Kanade, no vrátil sa domov
- Aj keď mohol viesť perspektívnu baristickú kariéru vo Vancouveri, dal prednosť rodnému mestu
- Za svoje latte art dostal množstvo ocenení, teraz vedie v Ružomberku vlastný podnik s remeselnou pekárňou predstavil aj vlastnú značku kávy
- Aj keď mohol viesť perspektívnu baristickú kariéru vo Vancouveri, dal prednosť rodnému mestu
- Za svoje latte art dostal množstvo ocenení, teraz vedie v Ružomberku vlastný podnik s remeselnou pekárňou predstavil aj vlastnú značku kávy
Café Bar Central je prosperujúca kaviareň, ktorá sa nachádza v Ružomberku. Vlastní ju Martin Ladňák, 38-ročný Slovák, ktorý sa už od detstva pohyboval v gastro segmente – pomáhal v rodinnej reštaurácii, prevádzkoval pizzeriu aj horský penzión. Práve vďaka tomu nabral množstvo skúseností, ktoré môže dnes zužitkovať vo svojej kaviarni.
Okrem toho, že je podnikateľom, intenzívne sa venuje aj latte art. „Ako samouk som po záverečnej, po nociach trénoval a hneď na prvej súťaži latte art som sa umiestnil prvý,“ prezradil nám Martin.
Po pár skúsenostiach v rôznych súťažiach si to namieril aj na majstrovstvá Slovenska, kde obsadil druhé miesto. „Práve vďaka latte art umeniu si ma začali všímať aj kaviarne v zahraničí a dostal som ponuku stráviť tri mesiace v Kanade. Tu sa aj vďaka mne posunula daná kaviareň do top desiatich miest v meste Vancouver.“
Vďaka jeho práci mal možnosť stretnúť sa s najlepšími baristami sveta a hlavne nabrať inšpiráciu. „Veľkou oporou mi práve v tomto období bol celý tím našej kaviarne, ktorý to zvládol perfektne.“
Odvaha podnikať v Ružomberku
Ružomberok je Martinovo rodné mesto a miesto, kde žije aj s rodinou. Tvrdí, že vďaka pandémii si uvedomili silu malého mesta, chuť ľudí podporovať lokálne podniky a súdržnosť komunity.
Priznáva, že turizmus priamo v Ružomberku nie je až taký aktívny, ale aj vďaka pandémii si k nim našlo cestu veľa slovenských výletníkov. Keďže je v tomto meste aj Katolícka univerzita, značnú časť ich klientely tvoria aj študenti.
V rámci turizmu tu podľa neho chýba viac reštaurácií v centre mesta, inak je presvedčený, že Ružomberok a okolie Liptova ponúkajú dostatok možností aj v rámci gastronomického vyžitia.
Na druhej strane tu prevádzky musia mať nastavené ceny nižšie ako napríklad vo veľkých mestách. „Určite nemôžeme mať ceny ako v Bratislave alebo napríklad aj v blízkej Žiline. Je predsa jasné, že už len taká vec ako nájmy sú v Ružomberku úplne inde ako v Bratislave. Snažíme sa priniesť kvalitný produkt k čo najväčšiemu počtu zákazníkov, ale tá kvalita niečo stojí.“
Martin kaviareň prebral ako rok fungujúci podnik od jeho scestovanej kamarátky. Išlo o Slovenku, ktorá časť života prežila v rôznych metropolách a chcela do Ružomberku priniesť niečo nové s lokálnymi dodávateľmi. Martin sa tento koncept snaží udržiavať dodnes. Veľkou pýchou sú aj ich koláče, ktoré pečú v miestnej rodinnej pekárni.
„Od začiatku sme cítili, že sa chceme odlíšiť od klasických trendov, či už v rámci ponuky lokálnych produktov alebo prístupu k zákazníkovi. Baristi v našej kaviarni sú jedineční, tvoria ducha kaviarne, rovnako však aj naši zákazníci, spolu je to to, čo dodáva atmosféru podniku.“
Každý z tímu tejto kaviarne ovláda latte art a vie kvalitne pripraviť akýkoľvek kávový nápoj. „Myslím, že veľmi cítiť, že každý z nás má rád svoju prácu a odovzdávame to ďalej. Bonusom je, že práve vďaka latte art môžeme byť a sme kreatívni každý deň. Uvedomujem si, že gastro bojuje s nedostatkom kvalitného personálu, takže aktuálne sa cítim unikátne aj v tomto smere.“
Vzhľadom na to, že tím kaviarne vstúpil do zabehnutej novovybudovanej prevádzky, ich náklady boli a sú skôr len prevádzkové. Pravdou ale je, že neustále sa meniace technológie a snaha zlepšovať ich donútila niekoľkokrát zmeniť či už kávovar alebo rôznu gastro techniku, ktorá im odkrojila značnú časť financií.
Samostatnou kategóriou je aj efekt pandémie, kvôli ktorému musel zakladateľ podniku odložiť množstvo pripravovaných plánov. „Aktuálne sme vďační, že sme ustáli tento rok najlepšie, ako sme vedeli.“
Martin vysvetľuje, že podnikanie ako také núti človeka neustále sledovať legislatívu, dávať pozor na dodržiavanie opatrení, ktoré boli často mätúce. „Opatrenia štátu v rámci koronakrízy boli pre gastro nepostačujúce a oneskorené. Z nášho okolia vydržali len tí, ktorí mali pevnú vôľu a odložené financie.“
Konštatuje, že to bola pre každého veľká zmena, ale pre kaviareň to bol zároveň impulz, ako fungovať aj napriek stále sa meniacim podmienkam.
Základom bolo zostať kreatívny, dostať sa k zákazníkom a nestratiť s nimi kontakt. „Je to zaujímavé, ale vďaka pandémii sa veľa vecí vykryštalizovalo v rámci fungovania prevádzky, zlepšili sme sa a poučili.“
Zamestnanci počas krízy čerpali pomoc od štátu a Martin ako majiteľ fungoval len na okienkovom predaji. „Veľmi sme vďační našim zákazníkom, ktorí nás veľmi podržali, nezabudli na nás a zastavili sa aj v rámci obmedzených možností na kávu so sebou.“
Na Slovensku sa objavilo niekoľko prevádzok, ktoré sa rozhodli dávať zaočkovaným ľuďom určité benefity. Martin v tomto smere hovorí, že nie je šťastný zo situácie, kedy je zodpovednosť hodená na gastro podnikateľov, aby robili sudcov.
„Pravdupovediac, počas prvej vlny, kedy sa jeden čas kontrolovali testy pri vstupe, boli reakcie zákazníkov nepríjemné. Určite nebudeme riešiť benefity pre danú skupinu ľudí, pretože absolútne rešpektujeme každého rozhodnutie. U nás je každý vítaný rovnako.“
Sú inšpiráciou
Martin tiež konštatuje, že jeho kaviareň sa už dostala do bodu, kedy sa ňou mnoho kaviarní nechalo inšpirovať a posunuli sa v latte art.
„Ak sme inšpiráciou pre iných, napĺňa nás to skôr radosťou. Máme šťastie, že v našom okolí sú ľudia väčšinou pozitívne nastavení a prajní. Samozrejme, stretli sme sa aj s negatívnymi komentármi, ale vždy sme veci vyriešili adresne a poučili sa.“
Ak budeš mať okolo tejto kaviarne cestu, podľa jej majiteľa by si mal vyskúšať ich kombo: capuccino a Lotus cheesecake. Na jeseň je zase absolútny bestseller London fog. Ceny začínajú na sume 1,50 eur v prípade espressa, čerstvý cheesecake dostaneš za 2,90 eur.
„Keďže s väčšinou zákazníkov sme si vytvorili priateľské puto, sme si istí, že Slováci patria medzi dobrých zákazníkov, ktorí už vedia oceniť a aj očakávajú kvalitu,“ hovorí podnikateľ na margo jeho klientely a ponuky.
Treba tiež spomenúť, že Martin s tímom priniesol na trh aj vlastnú značku kávy, ktorá sa teší veľkému úspechu. Objasňuje, že práve počas pandémie mali čas na vyladenie chuti a neskôr aj vďaka dennej spätnej väzbe od zákazníkov, majú finálnu podobu kvalitnej a chutnej kávy, ktorú postupne prinášajú aj do iných prevádzok.
Café Bar Central nemá momentálne ambíciu expandovať ako kaviarenský koncept. „Človek však nikdy nevie, v podstate expandujeme s našimi produktami a to kávou 7th Heaven a našimi koláčmi z pekárne FLAN, ktoré ponúka mnoho kaviarní v okolitých mestách. Vidím koľko energie a času treba venovať prevádzke, skôr sa momentálne venujem našej novej káve, kurzom Latte art, školím personál v mnohých kaviarňach, sledujem trendy a stále sa snažím zlepšovať.“
Tým, ktorí by sa radi vydali na podobnú cestu biznisom ako aj on, odkazuje, aby najmä na začiatku nemali hneď veľké očakávania. Dôležité je podľa jeho slov vytrvať, snažiť sa zlepšovať a v neposlednom rade ísť do podnikania s dostatočnou finančnou rezervou.
„Podnikanie nie je ľahké, treba sa pripraviť na 24/7 režim fungovania, ale určite budujete niečo svoje a unikátne a to je naozaj veľká vec. Len treba vydržať.“
Text sme zrevidovali, upravili, doplnili o nové informácie a vydali nanovo. Článok bol pôvodne publikovaný 30. augusta 2021.