V srdci Slovenska vznikla reštaurácia, ktorá spája chute z kuchýň z celého sveta. Počas pandémie Streetfoodie expandovala do Žiliny
- Skúsenosti z gastro sektora mali naozaj na slabej úrovní, napriek tomu sa pustili do podnikania
- Trojica kamarátov v roku 2017 v Banskej Bystrici otvorila jedinečný koncept reštaurácie
- Počas pandémie sa presunuli aj do iného mesta
- Skúsenosti z gastro sektora mali naozaj na slabej úrovní, napriek tomu sa pustili do podnikania
- Trojica kamarátov v roku 2017 v Banskej Bystrici otvorila jedinečný koncept reštaurácie
- Počas pandémie sa presunuli aj do iného mesta
Marek Weiss, Pavol Bugáň a Martin Jančo sú traja podnikaví Slováci, ktorí sa do vlastného biznisu pustili ešte v roku 2017. Skúsenosti z gastro sektora nemali skoro žiadne, napriek tomu sa pustili do podnikania. Trojica však vždy túžila po vlastnom podniku. Definitívne sa rozhodli, keď dlhý čas nevedeli nájsť v Banskej Bystrici a okolí podnik, ktorý by ponúkal streetfoodový koncept.
„Chceli sme priniesť do Banskej Bystrice niečo, čo nám tu chýbalo. Koncept, kde by sme spojili streetfodové jedlá z celého sveta, ale pridali k tomu dobrý servis, kvalitné pitie, príjemný a nenútený interiér, vytvorili atmosféru, aby sa ľudia u nás cítili dobre a chceli sa vrátiť,“ objasňuje Marek.
Nie je na sporák, majiteľ musí ísť do kuchyne
Dnes trojica stojí za vlastnou značkou Streetfodie, ktorá je jedinečná najmä tým, že spája chute z kuchýň z celého sveta. „Cestovali sme po Európe, Ázii a všímali si odlišné kultúry, jedlá, interiéry, reštaurácie, foodtracky, streetfood festivaly a pri brainstormingoch sa nám začala tvoriť konkrétna predstava toho, ako by sme chceli, aby spoločný podnik vyzeral,“ vysvetľuje Marek.
Podnikateľské začiatky mladých Banskobystričanov však neboli jednoduché. Do podnikania investovali 50-tisíc eur, to však nestačilo a ich náklady sa postupom času zvyšovali. V samotných začiatkoch sa z Paliho stal kuchár, aby trojica ušetrila a mohla kúpiť poriadny plynový sporák.
Získať kvalitný priestor nebolo pre nich také jednoduché, ako sa na prvý pohľad zdalo. „V Banskej Bystrici sme o priestory v dome Matice Slovenskej museli súťažiť. Keďže tam bolo už veľa podnikov pred nami, ktoré všetky skrachovali a zanechali dlhy. Vedenie Matice Slovenskej v Banskej Bystrici už nechcelo prenajať priestory na gastro, preto sme ich museli presvedčiť, že neskrachujeme a nenarobíme dlhy. Predseda nás dokonca chodil kontrolovať či máme ľudí po otvorení,“ hovorí s úsmevom Marek.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Burger, Pad Thai či Pho Bo
V ponuke Streetfoodie nájdeme vône z kuchýň z celého sveta. Najmä však z USA, Indie, Thajska, Vietnamu a Japonska. „Začalo to burgrami, hotdogmi a sendvičmi. Neskôr pribudlo thajské jedlo, kde sme si vychutnávali Curry či Pad Thai. Po roku sa pridala vietnamská Pho Bo polievka, japonské udon rezance a robili sme každý mesiac rôzne špeciály, skúšali sme kombinácie rôznorodých chutí. Pýtali sme sa ľudí, čo im chutí viac, čo menej, zbierali sme spätnú väzbu. Postupne za pár rokov sme si vytvorili focus na jedlá, ktoré by mohli ľuďom chutiť a snažíme sa ich vždy urobiť po svojom,“ opisuje Marek.
Najobľúbenejším jedlom zákazníkov sú udon rezance. Na výber je z dvoch druhov – krevetové alebo hovädzie. Za jednu porciu zaplatíš 8,25 eur. Vyhľadávané sú však aj burgre, ich cena sa pohybuje od 8,45 eur do 9,45 eur. K najčastejším objednávkam patrí aj Pho Bo polievka za 5,95 eur.
Suroviny sú priamo od Vietnamca i Inda. „Našli sme si kamarátov Vietnamcov, čo majú obchod v Bratislave a taktiež kamoša Inda, čo dováža autentické produkty a koreniny,“ tvrdí Marek.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Nezastavila ich ani pandémia
Počas pandémie trojica kamarátov so Streetfoodie expandovala do Žiliny. „Žilina sa nám veľmi páči, je nám blízka ako Bystričanom. Čo sa nám potvrdilo aj pri skladaní tímu v kuchyni, či za barom. Máme to šťastie, že často natrafíme na dobrých zamestnancov, na ktorých sa môžeme spoľahnúť. Aj počas pandémie sme neprepustili ani jedného zamestnanca, ale naopak naberali ďalších, ktorí prišli o prácu z dôvodu pandémie,“ objasňuje Marek.
Prenajali si starý židovský dom, ktorý je v pamiatkovej zóne a vlastnia ho piati súrodenci žijúci v Izraeli. Priestory si prešli rekonštrukciou, ale historické prvky špecifického priestoru ostali do bodky zachované. Podnikatelia svoju druhú prevádzku zariadili obdobne ako v Banskej Bystrici, aby zachovali kontinuitu medzi prevádzkami.
V čase, kedy sa trojica rozhodla rozšíriť prevádzku do iného mesta, svet sužovala prvá vlna pandémie. „ Nevedeli sme, že po prvej vlne príde druhá vlna, nečakali sme takú zlú situáciu v októbri. Na Žiline sme pracovali celý rok, prerábali sme historickú budovu. Všetky naše úspory išli tam. Nebolo cesty späť, museli sme makať, aby sa ľuďom v Žiline náš koncept páčil, boli spokojní a vracali sa k nám,“ vysvetľuje Marek.
„Napriek tomu, že máme otvorené len krátko, tešíme sa veľkej obľube. Na druhej strane však čakáme, čo prinesie blížiaca sa tretia vlna pandémie a či nás bude poznať v Žiline dosť ľudí na to, aby sme mohli normálne fungovať a či nás zákazníci podržia,“ dodáva.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Nad otvorením ďalších priestorov trojica nepremýšľa. Napriek tomu, je otvorená spolupráci s potenciálnymi partnermi, ktorí by chceli Streetfoodie otvoriť v inom meste. „Nešlo by však o klasickú franšízu, ale skôr partnerstvo na základe vzájomnej chémie,“ dopĺňa Marek.
„Mladým ľuďom, ktorí by chceli začať podnikať v gastre odporúčam, aby skúsili všetko, od umývania riadov, cez obsluhu až po varenie. Ak majú to šťastie, nájsť si mentora. Poriadne si všetko prepočítať a v prípade, že im podnikanie nevyjde na prvýkrát, nevzdávať sa,“ vyjadril sa pre Startitup Marek.