V tomto sektore dostaneš prácu na 100 %, firmy už začínajú byť zúfalé. Základy digitálneho marketingu sa v dnešnej dobe zídu každému (ROZHOVOR)

  • Svet sa stále viac digitalizuje a biznis sa vo veľkej miere presúva do online priestoru
  • Firmy stále viac vyhľadávajú ľudí, ktorí rozumejú digitálnemu marketingu. Počet pracovných ponúk stúpa
  • O digitálnom marketingu a ako doň preniknúť, nám porozprával zakladateľ Digitálnej Univerzity Ing. Jaroslav Vojtechovský, PhD.
Digitálna Univerzita
Startitup / Digitálna Univerzita
  • Svet sa stále viac digitalizuje a biznis sa vo veľkej miere presúva do online priestoru
  • Firmy stále viac vyhľadávajú ľudí, ktorí rozumejú digitálnemu marketingu. Počet pracovných ponúk stúpa
  • O digitálnom marketingu a ako doň preniknúť, nám porozprával zakladateľ Digitálnej Univerzity Ing. Jaroslav Vojtechovský, PhD.

Digitálny marketing zažíva svoju zlatú éru, jeho dôležitosť je v slovenských firmách čoraz väčšia, tvrdí prieskum agentúry go4insight, z ktorého vyplýva, že až pre 80 % firiem je digitálny marketing vysokou až top prioritou.

„Dopyt po ľuďoch v digitálnom marketingu neustále rastie takým tempom, že ani ja ho nedokážem naplniť, a to vediem Digitálnu Univerzitu, vyučujem na marketingovej univerzite a mám aj Digital Marketing Club,“ opisuje situáciu Ing. Jaroslav Vojtechovský, PhD., ktorý na Slovensku založil Digitálnu Univerzitu – vzdelávaciu školu marketingových a digitálnych zručností.

Kariérne portály Pretlak, Kariéra aj Profesia sú podľa Vojtechovského plné pracovných ponúk firiem, ktoré sa snažia obsadiť interné marketingové pozície – často také, ktoré pred 20 rokmi ani len neexistovali a nemali svoju offline alternatívu.

Ide teda o zaujímavú príležitosť, ako sa uplatniť na trhu práce pre čerstvých absolventov či kohokoľvek, kto hľadá kariérnu zmenu.

Jaroslav Vojtechovský učí na Fakulte manažmentu UK v Bratislave a okrem iného je zakladateľom Digital Marketing Clubu a Digitálnej Univerzity. Na konte má zaujímavú kariéru bývalého programátora, biznis analytika, IT manažéra v hernom priemysle a marketéra. Dnes vzdeláva na Digitálnej Univerzite a vyzýva k tomu, aby sa Slováci začali digitálnemu marketingu venovať čoraz viac.

  • Aké možnosti ponúka slovenský pracovný trh pre digitálnych marketérov?
  • Ako začať s digitálnym marketingom a na ktoré jeho odvetvia sa sústrediť?
  • Koľko trvá cesta od juniora po senior digitálneho marketéra?
  • Prečo sa oplatí ovládať aspoň základy digitálneho marketingu?
  • Koho sa oplatí sledovať v rámci digitálneho marketingu na Slovensku?

 

Keď za mnou v súčasnosti niekto príde, že ho baví kreatíva a niečo okolo toho, poviem mu, aby si naštudoval digitálny marketing a prácu si na 100 % nájde.

 

Jaroslav Vojtechovsky
zdroj: Startitup – Ing. Jaroslav Vojtechovský, PhD., pred kariérou v marketingu vyštudoval hospodársku informatiku, pracoval v IT oblasti a neskôr na projektovomanažérskych pozíciách v slovenských a českých herných spoločnostiach.

Aké budú najbližšie roky digitálneho marketingu?

Bude ho chcieť ešte viac firiem a počet pracovných ponúk bude ešte viac rásť – a to už teraz ich je rekordne veľa.

Jeden z dôvodov, prečo som založil Digitálnu Univerzitu, bol potenciál, ktorý som v digitálnom marketingu videl. Tým, že chodím prednášať a poznajú ma v marketingových agentúrach, mám za tie roky množstvo kontaktov z branže, ktoré viem prepojiť s ľuďmi, ktorí sa do marketingu chcú dostať.

A z týchto agentúr mi neustále píšu a volajú ľudia, či im neviem niekoho vhodného dohodiť. Ale tých ponúk a neobsadených stoličiek je také obrovské množstvo, že jediné, čo by som odporučil, je, aby sa Slováci vo väčšom pustili do digitálneho marketingu.

Digitálny marketing teda rastie?

Posledné 4 roky rozhodne áno. A pandémia tomu vo veľkom napomohla – firmy sa museli ešte viac digitalizovať, a to vrátane firiem, ktoré predtým digitál neriešili vôbec.

Zrazu sa podnikatelia ocitli v dobe, kde aj obyčajná reštaurácia potrebuje sympatickú a kvalitnú prezenciu v online svete, kde musí mať vlastný brand, aby si jedlo od nich niekto objednal cez Wolt. Ľudia si viac navykli na online nákupy, objednávanie domov – žijeme dobu, kde našou najčastejšou návštevou je kuriér, ktorý zvoní v jednom kuse.

Po dvoch rokoch najväčšej vlny pandémie síce vidieť určitý návrat k predchádzajúcim spôsobom, no rozhodne to nie je na 100 %, ľuďom väčšia integrácia online vyhovuje.

Firmy teda digitálny marketing potrebujú riešiť, aby zostali konkurencieschopné, a tak vytvárajú nové pracovné pozície a po marketéroch rastie dopyt. Keď za mnou v súčasnosti niekto príde, že ho baví kreatíva a niečo okolo toho, poviem mu, aby si naštudoval digitálny marketing a prácu si na 100 % nájde.

Vchádzame do doby, keď bude každá firma potrebovať človeka, ktorý ovláda aspoň základy digitálneho marketingu?

Nepochybne áno. Každá firma dnes potrebuje digitálny marketing. A keď už tieto firmy nemajú vlastných interných ľudí, tak si za drahšie najímajú marketingové agentúry alebo freelancerov.

Veľakrát sa u nás na Digitálnej Univerzite stretávame s tým, že prídu študovať práve ľudia, ktorí to outsourcujú do agentúr, no tak či tak chcú tomuto svetu porozumieť, aby mohli lepšie formulovať zadania, požiadavky a ciele, čo považujem za úplne fantastické.

Rovnako k nám okrem majiteľov malých firiem často chodia aj marketingoví manažéri, ktorí boli dlho offline. Podľa ich slov sa chcú v práci viac zapájať do diskusií či brainstormingu týkajúceho sa práve digitálneho marketingu. Aj experti sa teda prídu dovzdelať, aby išli s dobou. Digitálna Univerzita →

zdroj: Digitálna Univerzita – Tú pravú akademickú atmosféru je možné nasať priamo na osobných prednáškach, ktoré s prísnymi opatreniami prebiehali aj počas minuloročnej pandémie.

Ako vyzerá kariérna cesta v digitálnom marketingu? Koľko trvá cesta z juniora na seniora?

V tomto je digitálny marketing trošku špecifický (smiech). Ak by sme to porovnali s IT svetom, tak tam cesta z juniora na seniora trvá aj 5 rokov. V digitálnom marketingu vidíme občas seniorov aj po 2-ročnej praxi, pokiaľ tí ľudia mali kvalitných mentorov či šéfov, ktorí ich veľa naučili.

Ak sa pozrieme napríklad na PPC špecialistov v agentúre, ak nad sebou majú skutočne dobrého seniora, ktorý ich vedie, tak ten junior po 2 rokoch reálne môže povedať, že PPC vie na seniorskej úrovni. Potrebuje však mať úzku špecializáciu a v tej agentúre bude robiť naozaj len PPC, čiže od Facebooku alebo Google Ads nevstane.

Väčšina nováčikov v digitálnom marketingu začne ako Account Manageri (= sprostredkúvajú komunikáciu medzi agentúrou a klientom), PPC špecialisti (= nakupujú platené kampane, primárne bannery) či Copywriteri (= tvoria marketingové texty) a časom sa z nich stanú stratégovia, tímlídri alebo seniori vo svojich pozíciách, kde následne ďalej rastú.

V tejto branži sa vie človek vypracovať veľmi rýchlo, práve najmä pozície Account Managerov sú zaujímavé, lebo ako spojky medzi klientom a agentúrou prichádzajú do kontaktu s rôznymi oblasťami marketingu, a ak sa snažia, dokážu sa postupne vzdelávať vo viacerých oblastiach naraz.

Jaroslav Vojtechovsky
zdroj: Startitup – „V priebehu nasledujúcich pár rokov sa úplného odstavenia automatizáciou v digitálnom marketingu ešte nebojím, preto odporúčam skutočne začať s tou oblasťou, ktorá príde človeku najbližšia,“ povzbudzuje k štúdiu digitálu Vojtechovský.

Ak chcem začať s marketingom, ktoré oblasti zažívajú najväčší boom a mal by som sa smerovať na ne?

Aktuálne stále zažívajú najväčší boom sociálne siete. Aj keď napríklad počet aktívnych používateľov Facebooku klesol, tak tí ľudia sa presunuli napríklad na TikTok či LinkedIn. Nejaká alternatíva sociálnych sietí tu bude vždy.

Veľmi rastie aj kreatíva, teda vymýšľanie fungujúcich vecí, alebo analytika, teda práca s dátami a následná optimalizácia, napríklad reklamných nákupov. Ale kreatíva či analytika nemusia sadnúť každému.

No nie je to tak, že marketér v Exceli musí byť len analytický a marketér v kreatíve musí byť len kreatívny. Aj človek, ktorého pracovným nástrojom sú tabuľky, by mal byť aspoň sčasti kreatívny a rozumieť psychológii marketingu a ďalším aspektom. A zase kreatívec by mal byť schopný prečítať niektoré dáta a čísla. Vždy sa treba aspoň trošku orientovať na viacero smerov.

Sú naopak oblasti, kde predpokladáte, že špecialistov už nebude treba?

Tvrdím, že automatizácia bude pokračovať, pretože už dnes vidíme, že často fungujú smart automatické nastavenia reklamných kampaní, než keď sa ručne vyklikávajú. Vidíme to konkrétne u PPC špecialistov pri nákupe reklamných plôch. Veľakrát to Google skrátka vie automaticky lepšie urobiť, než skúsený marketér.

No v najbližších rokoch automatizácia ešte dominantná nebude, preto celkovo odporúčam ľuďom začať s tým, čo im príde najbližšie. Čokoľvek ťa baví, pusti sa do toho naplno – naučíš sa to, získaš skúsenosti, posunieš sa ďalej.

A keby aj dopyt klesne, oblasti digitálneho marketingu sú si príbuzné a nie je také náročné zameniť svoju súčasnú špecializáciu za iný segment. Navyše, vždy keď niečo zaniká, niečo nové aj vzniká a už čoskoro tu budú nové marketingové pozície, ktoré dnes ešte neexistujú.

Over si v krátkom 2-minútovom kvíze svoje zručnosti z digitálneho marketingu:

0%

Čo znamená skratka CTR?

marketing Unsplash
Správne! Nesprávne!

Skratka CTR znamená Click Through Rate a predstavuje mieru prekliku z reklamy na požadovanú landing page.

Ako vyzerá jeden z najznámejších modelov nákupnej cesty v marketingu?

marketing Unsplash
Správne! Nesprávne!

Najznámejší model nákupnej cesty, ktorý sa dobre adaptoval aj na online prostredie, je See-Think-Do-Care. Každá fáza si od marketéra vyžaduje iný prístup – iný obsah, nástroje a podobne.

Čo je to atribučný model?

marketing Unsplash
Správne! Nesprávne!

Atribučný model predstavuje súbor pravidiel, podľa ktorých sa v analytických nástrojoch prerozdeľujú zásluhy za získanie konverzie.

Čo sa v analytike sleduje v rámci prehľadu označenom ako „akvizícia“?

marketing Unsplash
Správne! Nesprávne!

Prehľad akvizície je prehľadom zdroju návštev – sleduje sa napríklad, z ktorých sociálnych sietí prišla návštevnosť na klientov web.

Ktoré odvetvie marketingu podľa vás na Slovensku potrebuje mladú krv? Veľakrát vidíme influencerov, ako sa sťažujú, že s nimi komunikujú 50-roční ľudia, ktorí tomu nerozumejú.

No dobrou správou je, že si staršia generácia marketérov začína naplno uvedomovať, že nemajú v najnovších trendoch dostatočný prehľad a snažia sa dovzdelať, napríklad aj u nás v Digitálnej Univerzite. Navyše, marketéri u nás sú neustále pod tlakom zamestnávateľov, aby skúšali nové a nové trendy, a to ich samých núti sa konštantne dovzdelávať.

Najväčší problém majú starší podnikatelia, ktorí si veľmi ťažko priznávajú, že sa doba hýbe a oni zostávajú pozadu – a ich doteraz zaužívané postupy im už nestačia.

Avšak v mnohých oblastiach digitálu pracujú ľudia najviac zvyčajne okolo 30 rokov – totiž tým, že digitálny marketing priniesol obrovské množstvo nových pozícií, ktoré tu predtým neboli, nie sú ani ich predchodcovia. Dnes napríklad neexistujú TikTok seniori, lebo tá sociálna sieť skrátka neexistuje dostatočne dlho.

Digitalna Univerzita
zdroj: Startitup – Všetky prednášky je možné absolvovať aj z pohodlia domova alebo iného miesta, stačí mať dobré internetové pripojenie.

Ako celkovo hodnotíte kvalitu slovenského digitálneho marketingu? Vyskytujú sa tu reálni odborníci a evanjelisti, ktorých sa oplatí sledovať?

Máme tu určite zopár zvučných mien a som rád, že niektorí z nich chodia prednášať aj na našu Digitálnu Univerzitu. Napríklad Michal Pastier, kreatívny riaditeľ agentúr Darwin & the Machines a GoBigname; Peter Šebo z agentúry PS:Digital alebo Martin Woska z bratislavskej reklamnej agentúry TRIAD.

V rámci dizajnu je inšpiráciou Jakub Ptačin a jeho štúdio Echt, v rámci dát zase Ján Laurenčík z dobre známej agentúry Basta.Digital.

O marketingu dobre komunikuje podcast agentúry Levosphere – a snažíme sa to robiť aj my, v našich Marketingových Digitalkoch, kde o svojej práci pravidelne rozprávajú najlepší slovenskí marketéri, ktorých sa oplatí sledovať.

Digitálna Univerzita pripravuje Slovákov na takmer všetky oblasti marketingu, ale každý významnejší slovenský marketér by vám povedal, že sa nedá byť expertom na všetko. Aká je tu logika?

Čiastočne máte pravdu (smiech), ale nie je to celkom tak. My to prirovnávame k štúdiu medicíny, kde každý absolvent – okrem zubárov, to je špecifický odbor – prejde všetkým. Až po skončení štúdia sa atestuje na jeden vybraný odbor.

V rámci Digitálnej Univerzity na študentov čaká 16 celodenných prednášok, ktoré vo veľkej miere zachytávajú prierez celého digitálu.  Následne si po ich absolvovaní a úspešnom splnení úloh vyberajú svoju špecializáciu.

Tá prebieha vo forme online workshopov/konzultácií, kde v skupine maximálne 4 ľudí pracujú spolu s lektorom na svojom projekte – či už pre svojho zamestnávateľa, pre seba alebo na vymyslenom cvičnom. Lektor im dáva úlohy, rady a ukazuje im, ako bežia veci v praxi.

Digitálna Univerzita
zdroj: Digitálna Univerzita – Počas pandemického lockdownu sa prednášky vysielali online zo štúdia Digitálnej Univerzity.

S akými zručnosťami človek odíde po dokončení štúdia?

Podmienkou štúdia je pri každej prednáške vypracovať aj praktické zadanie, ktoré s ňou súvisí. Čiže napríklad pri tvorbe webu si každý študent musí vytvoriť svoj vlastný web vo WordPresse, pri SEO si spraviť kompletný SEO audit a podobne.

Takže má človek široký rozhľad na tej základnej úrovni, pozná základné princípy, ako See-Think-Do-Care – no zároveň vie v každej oblasti aj niečo prakticky urobiť. V podstate je bohato pripravený na juniorskú pozíciu vo vybranej oblasti a môže rovno posielať životopisy.

Rovnako k nám ale chodia študovať aj seniori, ktorí sa chcú rekvalifikovať – napríklad z PPC na oblasť sociálnych sietí.

Sú Slováci reálne ochotní investovať do svojho vzdelávania?

Touto otázkou do mňa ľudia rýpu často a zvyčajne to ešte podčiarknu tým, že veď na internete je všetko zadarmo dostupné. 

A síce majú tak trochu pravdu, ale je v nej niekoľko problémov. Digitálna Univerzita zaručuje aj potrebnú mieru vysokej disciplíny pri učení sa. Navyše prídeš do prostredia, ktoré ťa motivuje učiť sa – či už prednáškami, úlohami alebo komunitou a samotnou atmosférou školy. Druhým benefitom je možnosť konzultácie študijných problémov s lektormi, ktorí sú v praxi profesionálmi. Rovnako tak v rámci našich skupín na Facebooku, kde spolu študenti intenzívne komunikujú.

Najväčšou výhodou ale je, že na Digitálnej Univerzite získaš prehľad toho naozaj dôležitého. Tým, že máme 10-ročnú prax a sledujeme, čo je aktuálne v odbore a rovnako vychádzame z prieskumov na pracovnom trhu, vieme študentom naservírovať tie skutočne hodnotné informácie.

Každý lektor si robí na svoju prednášku aj poctivý rešerš trendov a pripraví pre študentov výcuc toho najdôležitejšieho. O TikToku som študentom napríklad hovoril už pred 3 rokmi, a to by vás v digitálnej agentúre ešte poslali kade-ľahšie. Zároveň je to však všetko šité na mieru slovenského pracovného trhu.

Jaroslav Vojtechovsky
zdroj: Startitup – „My to prirovnávame k štúdiu medicíny, kde každý absolvent – okrem zubárov, to je špecifický odbor – prejde všetkým. Až po skončení štúdia sa atestuje na jeden vybraný odbor,“ vysvetľuje Vojtechovský benefit všeobecného rozhľadu.

Mnohé firmy nerady hradia kurzy svojim zamestnancom, keďže prínos nevedia kvantifikovať. V čom spočíva napríklad pri kurze digitálneho marketingu?

Práveže zamestnávatelia vidia tú potrebu a trend vzdelávania, čo ma veľmi teší – dokonca veľa firiem platí toto vzdelávanie pre svoje tímy.

Súvisí to možno aj s tým, že mnohé z týchto firiem robia samy marketingové aktivity a tým si začali uvedomovať aj kroky konkurencie. Povedia si, že aha, firma Hyundai je na TikToku, prečo my, ako automobilka, ešte nie sme? To musíme okamžite napraviť! – a už hľadajú spôsoby, ako ľudí dovzdelať.

Zvyčajne musí ísť ale takáto inšpirácia od zamestnancov smerom k zamestnávateľovi, čiže by som ich aj touto cestou povzbudil, aby sa nebáli vzdelávať. Náš kurz je na to množstvo obsahu a kvalitu vyslovene lacný, čo mi vyčíta veľa kolegov. Až som musel povedať, že tento rok ho zdražím. (smiech)

Totiž okrem 16 celodenných prednášok je k dispozícií ešte 6 bonusových a zároveň majú študenti doživotný prístup k záznamom všetkých prednášok. Chcem sa naučiť základy digitálneho marketingu →

Najnovšie videá

Trendové videá