V tuneli na severe Slovenska zvýšili maximálnu rýchlosť: Úsek tak bude drahší o milióny eur
- Pôvodne mala v tuneli platiť najvyššia povolená rýchlosť 80 km/h
- Problémom má byť potvrdenie dodatku k zmluve, ktorý stavbu navýši o 10 miliónov eur
- Pôvodne mala v tuneli platiť najvyššia povolená rýchlosť 80 km/h
- Problémom má byť potvrdenie dodatku k zmluve, ktorý stavbu navýši o 10 miliónov eur
Diaľničný úsek medzi Hričovským Podhradím a Lietavskou Lúčkou mal pôvodne stáť 427 miliónov eur. Aj napriek tomu, že úsek už motoristi môžu používať, účet za jeho výstavbu nie je stále uzatvorený. Informujú o tom Hospodárske noviny.
Problémom má byť potvrdenie dodatku k zmluve, ktorý stavbu navýši o približne 10 miliónov eur. Keď bude dodatok schválený, slovenskí diaľničiari ho zverejnia.
Z istej časti sa dodatok spája aj s tunelom Ovčiarsko. Vyššie náklady sa totiž týkajú zvýšenia maximálnej rýchlosti v tuneli na 100 kilometrov za hodinu. Pôvodne mala v tuneli platiť najvyššia povolená rýchlosť 80 kilometrov za hodinu.
Podľa prezidenta Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska Pavla Kováčika je rýchlosť 100 kilometrov za hodinu štandard, na základe ktorého sa na Slovensku projektujú tunely s dvomi rúrami.
Slováci sa dočkali vymodleného úseku
Ako sme ťa informovali, Slovensko sa vo výstavbe diaľnic snaží napredovať. Pre krajinu ide o kľúčový projekt pre rozvoj infraštruktúry a posilnenie hospodárskej konkurencieschopnosti krajiny.
Slovensko tak chce podporiť rýchlejší a efektívnejší transport osôb a tovaru medzi rôznymi regiónmi. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) na sociálnej sieti informovala o otvorení nového úseku R4 Prešov – severný obchvat, I. etapa s dĺžkou 4,3 kilometra, ktorý vodičom ušetrí približne 10 minút cesty.
Nový úsek rýchlostnej cesty R4 má spojiť diaľnicu D1 s úsekom R4 Kapušany – Giraltovce. Ako uvádza portál Topspeed.sk, jeho hlavným cieľom je odľahčiť dopravnú záťaž v meste Prešov vďaka mimoúrovňovým križovatkám, čím sa lepšie rozdelí doprava. Vďaka tomuto riešeniu sa zvýši bezpečnosť vodičov a cesta bude plynulejšia a príjemnejšia, čo potvrdzuje Národná diaľničná spoločnosť.
Cesta cez tento úsek umožní vodičom ušetriť približne 10 minút a očakáva sa, že tadiaľ denne prejde približne až 15-tisíc vozidiel.
Tento úsek je obzvlášť výhodný pre vodičov smerujúcich do miest ako Sabinov, Lipany alebo Stará Ľubovňa. Nemusia už vchádzať do mesta Prešov, ale jednoducho odbočia z D1, či už idú z Košíc alebo Popradu a pokračujú po R4. Takto Prešov, tretie najväčšie mesto Slovenska, obídu rýchlo.
Na tomto novom úseku sa nachádza 155 rôznych stavebných konštrukcií vrátane 9 mostov, križovatky pri Prešove na severe a tiež vrátane tunela Bikoš, ktorý má dĺžku 1 150 metrov.
Pribudne aj ďalší úsek
Nová diaľnica, ktorá má vzniknúť na východe, pomôže nielen Košiciam. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) informovala na svojej webovej stránke o tom, že pokračuje v príprave rýchlostnej cesty R2 Košice, Šaca – Košické Oľšany, I. úsek.
NDS plánuje spustiť verejnú súťaž o výstavbu približne 7-kilometrového pokračovania ťahu R2 v roku 2024. Stáť by mala viac ako 140 miliónov eur. Tento nový úsek bude napojený na aktuálne stavanú časť R2 Košice, Šaca – Košické Oľšany, II. úsek.
Pripravovaný úsek košickej R2 má už dodanú dokumentáciu na stavebné povolenie, vydané územné rozhodnutie a stavba je už takmer úplne majetkovo-právne vysporiadaná.
Ako NDS ďalej informuje vo svojom oficiálnom stanovisku, aktualizácia dokumentácie na stavebné povolenie je aktuálne v preberacom konaní. Na výstavbu pripravovaného úseku je už zabezpečené finančné krytie v aktualizovanom vládou schválenom harmonograme cestnej infraštruktúry.
V najbližšom období plánuje NDS optimalizáciu križovatky „Ludvíkov Dvor, CBA“, analýzu a dopravný model. Ten zohľadní výstavbu nového automobilového závodu v tejto lokalite.
Pri realizácii nového úseku má štát v pláne oddeliť pyrotechnický aj archeologický prieskum od výstavby a vykonať ich ešte pred príchodom stavebných strojov na miesto budúcej rýchlostnej cesty.
Diaľničiari chcú rovnako postupovať pri preložkách inžinierskych sietí. Výstavba nového úseku by tak mohla byť oveľa rýchlejšia.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy
Zdroje: Hospodárske noviny, Topspeed.sk, NDSAS