„Chcete nás uzamknúť v getách“. Praktické 15-minútové mestá sú terčom konšpirátorov

  • Koncept 15 minút na zníženie závislosti od áut
  • Kritici ho vnímajú ako konšpiráciu
kolóna áut
Ilustračná snímka TASR/Oliver Ondráš
  • Koncept 15 minút na zníženie závislosti od áut
  • Kritici ho vnímajú ako konšpiráciu

Predovšetkým veľké mestá ako Londýn, Paríž, New York, no aj naša Bratislava sú často preplnené autami, ktoré znečisťujú naše životné prostredie, čo má priamy dopad na naše zdravie.

Aj preto sa najmä v posledných rokoch, kedy sa otázky globálneho otepľovania a podobných environmentálnych problémov dostávajú do popredia, čoraz častejšie pristupuje k rôznym iniciatívam smerujúcim k zmenšeniu počtu áut.

Nie vždy sa však stretnú s pochopením, čo je aj prípad konceptu takzvaných „15-minútových miest“. CNN píše, že ide o jednoduchý nápad, pretože všetko, čo človek potrebuje, by malo byť dostupné do 15 minút chôdze alebo na bicykli od domova, od zdravotnej starostlivosti a vzdelávania až po obchody s potravinami a zelené plochy.

Carlosovi Morenovi, profesorovi na prestížnej parížskej Sorbonne, je ako prvému pripisovaný tento termín, hoci širší koncept je známejší už dávnejšie. SBS News podotýka, že pre šíriteľov konšpiračných teórií však ide skôr o dystopickú myšlienku.

Popularitu získal po voľbách starostu Paríža 2020 

Cieľom 15-minútových miest je, aby mestá boli lepšie obývateľné a prepojené s menším využívaním osobných áut, čo v praxi znamená čistejší vzduch, zelenšie ulice a nižšie úrovne znečistenia ohrievaním planéty.

„Táto myšlienka čerpá inšpiráciu od mnohých urbanistov, počnúc Jane Jacobsovou, ktorá v posledných desaťročiach obhajovala kompaktné, živé, a teda aj schodné mestské prostredia,“ povedala pre CNN Alessia Calafiorová, ktorá odborne pôsobí na University of Edinburgh a venuje sa dátam týkajúcich sa mestských prostredí a udržateľnosti.

Táto idea si získala medzinárodnú pozornosť najmä po tom, čo starostka Paríža Anna Hidalgová založila svoju kampaň za znovuzvolenie v roku 2020 čiastočne na pláne vytvoriť 15-minútové mestá.

Mesto zakázalo vjazd áut do častí Seiny, pridalo stovky kilometrov cyklistických trás a vytvorilo mini parky. Parížsky príklad potom nasledovala kanadská Ottawa. Melbourne v Austrálii plánuje prijať 20-minútové štvrte a Barcelona v Španielsku implementuje stratégiu „superblokov“ bez áut.

Britský The Guardian uvádza, že britské mesto Oxford podniká v tejto problematike ešte viac ako iné britské mestá. Šesť elektronických dopravných filtrov sa má otestovať v šesťmesačnej skúške.

Vodiči súkromných áut budú potrebovať povolenie na prejazd medzi 7:00 a 19:00. Tí, ktorí ho nemajú, budú čeliť pokute vo výške takmer 40 eur, ktorá sa zvýši na 79 eur, ak nebude zaplatená do dvoch týždňov.

Značná kritika

Na druhej strane, tak ako všetky nápady, ktoré sú svojou povahou prevratné a na prvý pohľad môžu pre niektorých ľudí predstavovať určité skomplikovanie a znepríjemnenie každodenného života, aj tento narazil na značnú kritiku, a to najmä zo strany šíriteľov konšpiračných teórií.

The Washington Post podotýka, že niektorí kritici tvrdia, že 15-minútové mesto môže byť dusivé a v skutočnosti môže zvýšiť izoláciu. Edward Glaeser, ekonóm z prestížneho Harvardu označil 15-minútové mesto za „enklávu – geto – pod-rozdelenie“.

Tvrdí, že tento koncept bráni mestám fungovať ako „motory príležitostí“ a obmedzuje možnosti, aby sa stretávali ľudia z rôznych spoločensko-ekonomických prostredí.

SBS News v tejto súvislosti dodáva, že na Facebooku sa tisíce ľudí spájajú do skupín podľa geografickej polohy, aby odmietli 15-minútové mesto. Videá na TikTok, ktoré oslovili státisíce ľudí, vyzývajú divákov, aby nepodľahli vlne a neprebudili sa do „dystopického pekla“.

Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy

Zdroje: CNN, SBS News, The Guardian, The Washington Post

Najnovšie videá

Trendové videá