Väčšine Slovákov sa neoplatí vlastniť auto. Ak nenajazdíš určitý počet kilometrov, na kúpu nemysli

  • Zdieľaná mobilita je budúcnosť dopravy, ukázala štúdia
  • Ľuďom v mestách sa ani neoplatí vlastniť auto, ak nenajazdia istý počet kilometrov
Zdieľaná mobilita – peniaze za auto, podávanie kľúčov
Ilustračný obrázok Archív Canva
  • Zdieľaná mobilita je budúcnosť dopravy, ukázala štúdia
  • Ľuďom v mestách sa ani neoplatí vlastniť auto, ak nenajazdia istý počet kilometrov

Zdá sa, že zdieľaná mobilita môže v rámci výdavkov do roku 2030 vygenerovať až jeden bilión amerických dolárov. Ak nevieš, o čom je reč, nevadí. Tento pojem označuje zdieľanie jedného dopravného prostriedku medzi viacerými jednotlivcami. Či už si ho striedajú, alebo sa ním prepravujú viacerí naraz.  

Aj na Slovensku poznáme spoločnosti, od ktorých si v mestách môžeme požičať napríklad kolobežky, skútre alebo bicykle. V zahraničí už takto funguje aj prenájom auta. Ako informuje spoločnosť McKinsey & Company v súčasnosti tento systém dopravy predstavuje približne 3 percentá všetkej mestskej dopravy sveta. Do roku 2030, ktorý je vlastne už skoro za rohom, by sa to mohlo zvýšiť na 7 percent.

Vyplýva z toho, že priemernému človeku, ktorý žije v meste a za rok nenajazdí viac ako 15-tisíc kilometrov, sa ani neoplatí vlastniť auto. Ako sa píše v štúdii spoločnosti Oliver Wyman, v mestách žijú viac ako štyri miliardy ľudí.

OSN však odhaduje, že do roku 2050 toto číslo porastie na šesť miliárd. V tom čase bude až 70 percent všetkých ľudí na svete tvoriť mestské obyvateľstvo. A mestá budú zároveň tvoriť 85 % svetovej ekonomickej produkcie.

Rast miest = vyššia potreba hromadnej dopravy

Štatistiky teda naznačujú, že systémy mestskej dopravy sa vystavujú intenzívnemu tlaku. Budú musieť v čoraz väčšej miere uspokojovať dopyt po ich službách. V súčasnosti má pohodlný prístup k verejnej doprave len polovica svetovej populácie. V Európe a Spojených štátoch to platí pri 75 % obyvateľov, no v subsaharskej Afrike len u 33 percent.

Nedostatočný prístup k systémom ako MHD či zdieľaná mobilita obmedzuje prístup k zamestnaniu a vzdelávaniu. Následne sa preto znižuje celkové sociálne začlenenie tých jednotlivcov, ktorí si nemôžu dovoliť cestovať autom v súkromnom vlastníctve.

Na druhej strane sa však auto čoraz menej oplatí vlastniť. Mnohí z nás ani netušia, že len zbytočne prichádzajú o peniaze. Ak nenajazdíš istý počet kilometrov, oplatí sa ti ho predať >>>

Štúdia na základe dát od známej spoločnosti Bolt podotýka, že na druhej strane sa mnohým ľuďom ani neoplatí vlastniť súkromné auto.

Majitelia áut, ktorí nenajazdia každý rok ani v priemere 9 000 míľ, teda 15 000 kilometrov, by mali zvážiť predaj svojho vozidla. Môžu totiž prísť o značnú časť svojich nákladov. Štúdia naznačuje, že alternatívne spôsoby dopravy, ako práve spomínaná zdieľaná mobilita, môžu byť pre týchto jednotlivcov cenovo dostupnejšie.

Štatisticky za poslednú dekádu klesol počet najazdených kilometrov autami vo svete priemerne o viac ako 1 600 kilometrov za rok. Napriek tomu počet registrovaných vozidiel na domácnosť zostáva rovnaký. Naznačuje to, že autá často zostávajú doma nevyužité, ich hodnota však v drvivej väčšine prípadov naďalej klesá.

Zdieľanie áut ako efektívny spôsob dopravy

Na základe získaných údajov autori štúdie konštatujú, že práve zdieľaná mobilita je preto budúcnosťou dopravy v mestách. Napríklad v Nemecku, kde sa aj konala výskumná časť štúdie, sa čoraz častejšie využívajú aj služby spoločností, ktoré ponúkajú zdieľanie automobilov.

Zistenia naznačujú, že je zdieľanie áut nákladovo efektívny spôsob dopravy. Je to pre miestnych dokonca lacnejšie než vlastnenie osobného auta, na ktorom ročne najazdia menej než 20 000 kilometrov.

Samozrejme, využívanie zdieľaných kolobežiek či elektrobicyklov ich vyjde ešte menej. Konkrétne sa za tieto služby oplatí zaplatiť v prípade, ak na súkromnom aute šofér najazdí menej než 4 000 kilometrov.

Dokonca aj využívanie prepravných aplikácií typu Bolt, Uber a podobne môže byť lacnejšie než vlastnenie auta. Platí to v takom prípade, ak majiteľ automobilu nenajazdí viac ako 12-tisíc kilometrov ročne.

Okrem toho správa zdôrazňuje, že zdieľaná mobilita predstavuje životaschopnú alternatívu pre jednotlivcov, ktorí si nemôžu dovoliť kúpiť auto, skúter alebo e-bike. Odstraňuje finančnú bariéru vlastníctva vozidla a zároveň ponúka lepší prístup k systémom verejnej dopravy na účely dochádzania do práce či školy.

Čítajte viac z kategórie: Cestovanie

Zdroje: McKinsey & Company, Oliver Wyman, Taxi Point

Najnovšie videá

Trendové videá