Väčšine Slovákov sa neoplatí vlastniť auto. Ak nenajazdíš určitý počet kilometrov, na kúpu nemysli

  • Zdieľaná mobilita je budúcnosť dopravy, ukázala štúdia
  • Ľuďom v mestách sa ani neoplatí vlastniť auto, ak nenajazdia istý počet kilometrov
Zdieľaná mobilita – peniaze za auto, podávanie kľúčov
Ilustračný obrázok Archív Canva
  • Zdieľaná mobilita je budúcnosť dopravy, ukázala štúdia
  • Ľuďom v mestách sa ani neoplatí vlastniť auto, ak nenajazdia istý počet kilometrov

Štúdia na základe dát od známej spoločnosti Bolt podotýka, že na druhej strane sa mnohým ľuďom ani neoplatí vlastniť súkromné auto.

Majitelia áut, ktorí nenajazdia každý rok ani v priemere 9 000 míľ, teda 15 000 kilometrov, by mali zvážiť predaj svojho vozidla. Môžu totiž prísť o značnú časť svojich nákladov. Štúdia naznačuje, že alternatívne spôsoby dopravy, ako práve spomínaná zdieľaná mobilita, môžu byť pre týchto jednotlivcov cenovo dostupnejšie.

Štatisticky za poslednú dekádu klesol počet najazdených kilometrov autami vo svete priemerne o viac ako 1 600 kilometrov za rok. Napriek tomu počet registrovaných vozidiel na domácnosť zostáva rovnaký. Naznačuje to, že autá často zostávajú doma nevyužité, ich hodnota však v drvivej väčšine prípadov naďalej klesá.

Zdieľanie áut ako efektívny spôsob dopravy

Na základe získaných údajov autori štúdie konštatujú, že práve zdieľaná mobilita je preto budúcnosťou dopravy v mestách. Napríklad v Nemecku, kde sa aj konala výskumná časť štúdie, sa čoraz častejšie využívajú aj služby spoločností, ktoré ponúkajú zdieľanie automobilov.

Zistenia naznačujú, že je zdieľanie áut nákladovo efektívny spôsob dopravy. Je to pre miestnych dokonca lacnejšie než vlastnenie osobného auta, na ktorom ročne najazdia menej než 20 000 kilometrov.

Samozrejme, využívanie zdieľaných kolobežiek či elektrobicyklov ich vyjde ešte menej. Konkrétne sa za tieto služby oplatí zaplatiť v prípade, ak na súkromnom aute šofér najazdí menej než 4 000 kilometrov.

Dokonca aj využívanie prepravných aplikácií typu Bolt, Uber a podobne môže byť lacnejšie než vlastnenie auta. Platí to v takom prípade, ak majiteľ automobilu nenajazdí viac ako 12-tisíc kilometrov ročne.

Okrem toho správa zdôrazňuje, že zdieľaná mobilita predstavuje životaschopnú alternatívu pre jednotlivcov, ktorí si nemôžu dovoliť kúpiť auto, skúter alebo e-bike. Odstraňuje finančnú bariéru vlastníctva vozidla a zároveň ponúka lepší prístup k systémom verejnej dopravy na účely dochádzania do práce či školy.

Zdroje: McKinsey & Company, Oliver Wyman, Taxi Point

Najnovšie videá

Trendové videá