Vallo odhalil čerstvé dáta pre kritizovaný cyklopruh. Ukazuje, o koľko v skutočnosti spomalí dopravu
- Primátor hlavného mesta sa po týždni vyjadril k celej kauze „cyklopruh“
- Mrzia ho dezinformačné a negatívne komentáre, analýza ukazuje niečo iné
- Primátor hlavného mesta sa po týždni vyjadril k celej kauze „cyklopruh“
- Mrzia ho dezinformačné a negatívne komentáre, analýza ukazuje niečo iné
Primátor Bratislavy Matúš Vallo sa po týždni, odkedy na cestách naprieč Šafárikovým námestím až po Vajanského nábrežie pribudol červený cyklopruh, rozhodol k téme vyjadriť.
Vo svojom príspevku píše, že od implementácie týchto zmien sociálne siete zaplavili rôzne reakcie a komentáre, pozitívne hodnotenia aj katastrofické scenáre a dezinformácie.
„Na serióznu dopravnú analýzu síce treba ešte chvíľu počkať, avšak už na základe predbežných dát môžeme konštatovať viaceré trendy a dôležité fakty,“ upozorňuje na sociálnej sieti.
Cyklopruh nie je žiadna katastrofa
V prvom rade primátor hlavného mesta kladie dôraz na to, že katastrofa, ktorú niektorí očakávali na nábreží, sa neuskutočnila.
Dopravné dáta z minulého týždňa podľa jeho slov ukazujú, že doba presunu medzi Šafárikovým námestím a Mostom SNP v oboch smeroch v dopravných špičkách sa zvýšila v priemere len o 1 minútu a 30 sekúnd až 2 minúty a 30 sekúnd v porovnaní s minulým rokom vo rovnakom čase.
Vallo uvádza konkrétne časy pre rôzne dni a smery, aby demonštroval, že doprava na nábreží nie je tak dramaticky spomalená, ako sa obávalo mnoho ľudí.
„Samozrejme, počas špičky môžu vzniknúť aj kratšie časové úseky, kedy prejazd trvá dlhšie, rovnako sa to však dialo aj pred zmenou. Aj dnes napríklad kolízie na Moste Lanfranconi spôsobili krátkodobé kolóny v tejto časti mesta a väčší nápor na nábrežie. Preto sa porovnávajú spriemerované časy, ktoré tieto výkyvy zohľadňujú,“ vysvetľuje.
Ďalej Vallo pozoruje, že situácia na mostoch sa príliš nezhoršila. A to ani napriek tomu, že mosty navrhli vodičom ako alternatívnu trasu pre 70 % vozidiel, ktoré len prechádzali nábrežím. Doby jazdy cez mosty v ranných špičkách sa zvýšili len o minútu.
Nárast cyklistov v meste
Okrem toho pozoruje Vallo nárast počtu cyklistov na nábreží. To podľa neho ukazuje, že vytvorenie bezpečnej cyklistickej infraštruktúry priláka viac ľudí k pravidelnému jazdeniu na bicykli. Vallo taktiež zdôrazňuje, že treba dať ľuďom čas na zmenu návykov. Mesto sa snaží ponúkať rôzne alternatívy vrátane spoľahlivej hromadnej dopravy a bezpečných cyklotrás.
„Prísun nových cyklistov, rovnako ako zmena pohybu vozidiel, sa neudeje zo dňa na deň. Vyžaduje si totiž zmenu návykov a to chce istý čas. Už teraz je však z dát jasné, že nábrežie bude pre cyklistov dôležitá trasa,“ píše v príspevku.
„V stredu prešlo nábrežím 2 099 cyklistov, kým prvú septembrovú stredu pred rokom to bolo 1 775 cyklistov. Ešte viac ľudí na nábreží jazdí bicyklom počas víkendov. V nedeľu to bolo napríklad 2 469 a v sobotu 2 192,“ podotkol.
Okrem toho primátor odmieta tvrdenie, že nové jazdné pruhy sú príliš úzke alebo že situácia je komplikovaná pre záchranné vozidlá. „Rovnako ako pred touto zmenou, vozidlá s prednostným právom jazdy môžu naďalej pojazďovať električkovú trať. Po novom majú navyše k dispozícii aj samotný cyklopruh, ktorý v minulosti ako pruh pre vozidlá býval často upchatý,“ tvrdí.
Matúš Vallo vyzýva k tomu, aby sa nerozvíjali nepriateľské vzťahy medzi cyklistami a vodičmi, ale aby sa hľadali spoločné riešenia pre všetkých obyvateľov mesta. Sľubuje, že situáciu na nábreží bude aj naďalej dôsledne sledovať a vyhodnocovať.
„Cieľom mesta je preto vytvoriť čo najviac kvalitných alternatív, či už v podobe spoľahlivej MHD alebo bezpečných cyklotrás, aby tí z nás, ktorí autom jazdiť nepotrebujú, si mohli ľahko zvoliť iný spôsob dopravy. V konečnom dôsledku tak obyvatelia, ktorí volia iný dopravný prostriedok (napr. bicykel), zároveň nechávajú viac priestoru na cestách pre tých, ktorí auto použiť musia,“ dodáva.
Čítajte viac z kategórie: Zo Slovenska
Zdroj: FB/Matúš Vallo má rád Bratislavu