Vallo prezradil termín spustenia električky v Petržalke. Poznáme dátum, kedy sa prevezieš novou traťou
- Primátor konečne hovorí o reálnom dátume
- Električka by mohla v Petržalke jazdiť už toto leto

- Primátor konečne hovorí o reálnom dátume
- Električka by mohla v Petržalke jazdiť už toto leto
Električka na novej trati v bratislavskej Petržalke by mohla začať premávať už čoskoro. Hlavné mesto už dátum predpokladá, avšak jej spustenie bude závisieť od povoľovacích procesov a získania licencie na prevádzku. O aktuálnom stave dlho očakávanej električkovej trate informoval na sociálnych sieťach primátor Bratislavy Matúš Vallo.
Kedy bude jazdiť
V okolí trate momentálne prebieha asfaltovanie chodníkov, cyklotrás a ciest vrátane križovatiek, ktoré bolo nutné preložiť kvôli výstavbe. Podľa primátora by stavebný ruch mal postupne ustávať v priebehu apríla. Po dokončení hlavných stavebných prác sa pozornosť zameria na inštaláciu prístreškov MHD a terénne úpravy, pričom v okolí trate pribudne zeleň.
„V závislosti od povoľovacích procesov a vydania licencie na prevádzku novej trate počítame s tým, že električka bude do plnej prevádzky spustená koncom mája,“ uviedol Vallo.
Jedným z posledných cestných úsekov, na ktorom sa bude pokračovať aj po spustení električky, je Kutlíková ulica. „Náročnosť je daná stavbou dvoch nových mostov cez Chorvátske rameno, a kde aj dnes prebiehajú najintenzívnejšie stavebné práce,“ poznamenal Vallo. Dokončenie tohto úseku sa očakáva do konca augusta.
Posunutý termín
Výstavba trate v úseku Jungmannova – Janíkov dvor odštartovala v novembri 2021 a realizuje ju skupina dodávateľov zo Združenia NS MHD Petržalka. Projekt od začiatku čelil viacerým komplikáciám, kvôli ktorým boli stavebné práce dočasne obmedzené. Mesto niekoľkokrát rokovalo so zhotoviteľom o urýchlení výstavby.
Prvé testovacie jazdy električky sa uskutočnili v decembri minulého roka, viac ako tri roky po začiatku stavby. Hlavné mesto opakovane ubezpečovalo, že robí maximum pre to, aby bola električka uvedená do prevádzky na jar.
Celková realizácia petržalskej električkovej trate by mala byť ukončená do 15. augusta. Tento termín vyplýva z rozhodnutia Bratislavského samosprávneho kraja, ktorý ako špeciálny stavebný úrad pre mestské dráhy schválil zmenu stavby pred dokončením. Hlavnému mestu ako stavebníkovi bola na jeho žiadosť predĺžená lehota na dokončenie. Projekt je financovaný z európskych fondov.
Nové koľaje
Vallo v príspevku ešte pred pár dňami informoval o dokončovacích prácach na električkovej trati do Petržalky, konkrétne o brúsení a podbíjaní koľajníc. Vysvetľuje, že Dopravný podnik Bratislava tento týždeň realizoval brúsenie koľajníc, čím sa odstránili nečistoty a drobné nepresnosti, vďaka čomu bude jazda električkou pohodlnejšia a tichšia.
Okrem novej trate sa prebrúsil aj starší úsek od Šafárikovho námestia po Jungmannovu. V úseku od Bosákovej po Jungmannovu sa zároveň vykonalo podbíjanie, ktoré stabilizuje koľajnice a pomáha eliminovať mykanie električky zo strany na stranu. Príspevok teda poukazuje na finálne úpravy potrebné pred spustením novej trate do prevádzky.
Vývoj projektu
Výstavba jednej z najväčších dopravných investícií v Bratislave sa začala v novembri 2021. Píšu o tom na webe Petržalskej električky. Práce prebiehajú súčasne na viacerých miestach pozdĺž celej novej električkovej trate. Podľa pôvodného plánu mali byť hlavné stavebné úpravy dokončené tak, aby električka mohla začať premávať do konca roka 2023, pričom administratívne procesy a ďalšie úpravy mohli pokračovať aj v roku 2024.
Projekt zahŕňa 3,9 km úplne novej trate od Jungmannovej po Janíkov dvor, spolu s modernizáciou 490 metrov existujúcej trate od Bosákovej po Jungmannovu. Na konečnej zastávke Janíkov dvor sa vybuduje slučkové obratisko, ktoré umožní flexibilné nasadenie jednosmerných električiek. Súčasťou bude aj menšie depo určené na každodennú kontrolu električiek.
Dôležitým prvkom projektu je výstavba štyroch nových mostov:
- kombinovaného mosta pre električky a autá na Rusovskej ceste,
- električkového mosta ponad Chorvátske rameno,
- mosta pre cestnú dopravu na Kutlíkovej ulici,
- lávky pre chodcov a cyklistov ponad Chorvátske rameno.
Okrem toho sa zrekonštruuje most na Panónskej ceste, aby mohol slúžiť aj ako zastávka pre autobusy MHD, pričom nové rampy ho prepoja s električkovou zastávkou. Deväť cestných križovatiek bude vybavených dopravnou signalizáciou a v rámci stavebných úprav sa vykonajú aj prekládky inžinierskych sietí či úpravy koryta Chorvátskeho ramena.
Projekt kladie dôraz na bezpečnosť chodcov a cyklistov. Vzniknú nové bezbariérové priechody a zrekonštruujú sa existujúce chodníky. Pre lepšiu dostupnosť zastávok sa vybudujú aj nové pešie trasy. Celkovo pribudne 6 km samostatnej cyklotrasy, ktorá spojí Petržalku s centrom mesta. Na trase bude umiestnených 33 moderných zastávkových prístreškov.
Cestujúci budú mať k dispozícii priestranné, osvetlené a kryté zastávky, ktoré ich ochránia pred dažďom, vetrom a slnkom, čím sa zvýši komfort pri čakaní na spoj. Tento projekt významne prispeje k zlepšeniu dopravnej infraštruktúry v Bratislave a posilní prepojenie Petržalky s ostatnými časťami mesta.
Čítajte viac z kategórie: Bratislava
Zdroje: Facebook/Matúš Vallo má rád Bratislavu, Facebook/Matúš Vallo má rád Bratislavu, Petržalská električka