„Vallov cyklopruh“ na nábreží je pod tlakom. Vznikla nová petícia a chystá sa návrh zákona
- Kritika na cyklopruh sa stupňuje
- Autor petície v ňom nevidí význam, ani potrebu
- Jeden z poslancov navrhol úpravu zákona, ktorá by ovplyvnila samosprávy
- Kritika na cyklopruh sa stupňuje
- Autor petície v ňom nevidí význam, ani potrebu
- Jeden z poslancov navrhol úpravu zákona, ktorá by ovplyvnila samosprávy
V minulosti sme ťa už v súvislosti so vznikom nového cyklopruhu a úpravou cestnej premávky na bratislavskom Vajanského nábreží v tomto článku informovali o názoroch expertov z portálu Auto Magazín a redaktora Mariána Bónu, ktorý túto zmenu považuje za „zbytočnú“, „nezmyselnú“ a „amatérsku“.
K tejto problematike svojou analýzou prispela aj komunitná organizácia Cyklokoalícia. Tá na novej ceste pri Dunaji v septembri vyhotovila krátke sčítanie dopravy. Na základe výsledkov usúdila, že cyklopruhy majú zmysel a postupom času môže miestom čoskoro prechádzať viac bicyklov ako áut. Kritika sa však stupňuje a jedna z petícií to považuje za útok na motoristickú verejnosť. Navyše, pripravuje sa zákon, ktorý by štátu umožnil rozhodovať o zmenách na cestách.
Víziou primátora sú zrejme ešte väčšie zápchy, hovorí
„Primátor Matúš Vallo, Magistrát hlavného mesta SR Bratislavy a cykloteroristi sa rozhodli zaútočiť na všetkých vodičov, ktorí využívajú nábrežnú trasu v meste na dopravenie sa do zamestnania, k lekárovi, dopravenie deti do školy, na zaparkovanie, na zásobovanie, na nákupy a za voľným časom alebo tam bývajú,“ píše sa v petícii.
Autorom petície, pod ktorú sa už podpísalo vyše 4-tisíc ľudí, je Ivan Matušík z Razzle. Cyklotrasu v nej považuje za ďalší krok vo vytváraní fantómových cyklotrás v Bratislave bez reálneho významu a potreby, ktoré dlhodobo používa minimum cyklistov, len pre potreby zviditeľnenia sa niektorých narcisov.
„Od polovice augusta 2023 sa rozbehli práce na zúžení vozovky na nábreží na jeden pruh a druhý pruh sa vraj vyčlenil pre cyklistov. Tak isto sa zmení organizácia dopravy: znemožní sa odbočenie na Kúpeľnú a k osobnému prístavisku,“ dodáva.
Vo vyjadrení predpokladá, že je zrejme víziou Matúša Valla a Tatiany Kratochvílovej, aby na Vajanského nábreží dochádzalo k pravidelným zápcham a ešte väčším dennodenným zápcham na zjazde a výjazde z Karlovej Vsi na most Lafranconi či zápcham na Einsteinovej.
„Pritom stačilo cyklistov nasmerovať na nábrežnú komunikáciu a obmedziť ich rýchlosť na max. 8 km/h alebo na druhú stranu Dunaja, kde cyklotrasa je.“
Prostredníctvom petície preto žiada Magistrát hl. mesta SR Bratislavy, Matúša Valla a jeho suitu z Magistrátu, aby „okamžite ukončila útok na motoristickú verejnosť“ a bez zbytočného omeškania zabezpečila vytvorenie priebežne obojsmerne dvojprúdovej vozovky od mosta SNP po Euroveu, vrátane rozšírenia vozovky pri Propelleri o druhý pruh.
Dodáva, že vodiči nie sú ovce a upozorňuje na podobné „lotroviny“, ktoré sú riešené v Dúbravke a Karlovej Vsi. V spomínaných bratislavských mestských častiach tiež prostredníctvom petícií bojujú o svoje štvorprúdovky.
Zákon by štátu umožnil pokutovať samosprávy
Po niekoľkých mesiacoch od vytvorenia nového cyklopruhu sa k nemu vyjadruje aj komunitná organizácia Cyklokoalícia. Na sociálnej sieti upozorňuje na návrh poslanca Jána Mažgúta (Smer – SSD) na zmenu cestného zákona, ktorý v prípade schválenia výrazne oslabí možnosť samospráv pri tvorbe dopravných politík na svojom území a spomalí tak potrebný a tiež vládou deklarovaný posun k udržateľnej mobilite.
Štát by totiž získal právomoc vykonávať nad cestami I. až III. triedy „odborný dozor“ prostredníctvom ministerstva dopravy.
Podľa dôvodovej správy pôjde „predovšetkým o kontrolu zmien organizácie dopravy, ktoré môžu negatívne ovplyvniť plynulosť a bezpečnosť cestnej premávky s nežiaducimi socio-ekonomickými vplyvmi na určitý región“.
Cyklokoalícia však podotýka, že na Slovensku sa vo vnímaní nejednej štátnej inštitúcie pod plynulosťou a bezpečnosťou cestnej premávky často rozumie akurát plynulosť premávky automobilovej, kde sa akýkoľvek zásah nepripúšťa.
„Nie náhodou sa už pre návrh stihol zaužívať výraz Lex Vajanského. Práve predkladateľ zákona, poslanec Mažgút, totiž pred voľbami v rôznych videách opakovane hovoril o nedávnej úprave Vajanského a Rázusovho nábrežia v Bratislave v súvislosti s nezmyselnou ideológiou, neodbornosťou či cykloteroristami.“
Dopravná politika bola doposiaľ doménou miest a obcí a všetko sa riešilo videami. Po zmene by však zákon štátu umožnil pokutovať samosprávy pri takomto dozore sumou 33 190 eur. Návrh zákona organizácia považuje za vážny zásah do právomocí samospráv a zároveň za zmenu, ktorá by Slovensko potenciálne zabetónovala v dopravnom plánovaní 70. rokov.
„Práve cielené znižovanie plynulosti premávky je pritom celkom legitímnym nástrojom zlepšovania miest a obcí celom svete. Je nevyhnutné, aby parlament odmietol takúto novelu, a veríme, že sa jej mestá, obce, poslanci NR SR a ďalšie dotknuté inštitúcie verejne postavia.“
Zdroje: archív Startitup, Facebook/Cyklokoalícia, Peticie.com