Bratislava bez vizuálneho smogu. Vallovi došla trpezlivosť, mesto odstráni stovky billbordov
- Mesto Bratislava aktuálne eviduje takmer 3 000 reklamných plôch plne alebo čiastočne stojacich na mestských pozemkoch
- Ich odstraňovanie aj v prípade ukončenia zmluvy je podľa mesta mimoriadne zdĺhavé a zabrať to môže aj štyri roky
- Magistrát preto chystá veľké novinky
- Mesto Bratislava aktuálne eviduje takmer 3 000 reklamných plôch plne alebo čiastočne stojacich na mestských pozemkoch
- Ich odstraňovanie aj v prípade ukončenia zmluvy je podľa mesta mimoriadne zdĺhavé a zabrať to môže aj štyri roky
- Magistrát preto chystá veľké novinky
Mesto Bratislava prichádza s novým modelom, ktorý má výrazne zrýchliť odstraňovanie vizuálneho smogu v Bratislave. Vďaka pripravovanej dohode so skupinou Akzent BigBoard (ABB) sa už tento rok majú v Bratislave začať odstraňovať stovky kusov nevkusnej reklamy.
Podľa pripravovanej dohody, ABB urýchlene odstráni spolu 577 plôch billboardov, megaboardov, informačno reklamných tabúľ a citylightov. Ide o 75 % reklamných plôch spoločnosti, ktoré „strašia“ na pozemkoch mesta. Zároveň zaplatí zhruba jeden milión eur na nedoplatkoch na nájomnom a urovná súdne spory s mestom.
Mesto na zvyšnú štvrtinu existujúcich reklamných stavieb, čiže na takmer 200 reklamných plôch, poskytne dočasnú 4-ročnú nájomnú zmluvu za trhovú cenu. Po ukončení zmluvy bude môcť mesto tieto objekty odstrániť bez zdĺhavého rozhodovania súdov a stavebných úradov.
ABB navyše poskytne depozit v podobe trojmesačného nájomného na prípadné pokrytie nákladov na odstránenie týchto reklám. Návrh dohody má schváliť už len februárové mestské zastupiteľstvo. Mesto zároveň rokuje s ďalšími vlastníkmi reklamných stavieb, aby pristúpili k dohode s mestom po vzore ABB.
https://www.facebook.com/vallo.primator/videos/421494849078255
„Vizuálny smog dlhodobo devastuje kvalitu zážitku z verejného priestoru nášho mesta. Od nástupu pracujeme na odstraňovaní reklamných objektov. Nedávno sme predstavili návrh prísnej regulácie reklamných stavieb priamo v Územnom pláne a od 2019 sa nám už podarilo odstrániť 377 reklamných objektov,“ objasnil primátor mesta Matúš Vallo.
Podľa Valla ide o náročný proces, ktorý v jednotlivých prípadoch môže kvôli zdĺhavému rozhodovaniu súdov a stavebných úradov trvať roky. Preto teraz mesto prichádza s novým modelom, ktorý môže výrazne zrýchliť odstraňovanie vizuálneho smogu.
„Verejný priestor musí predsa patriť všetkým. Oceňujem prístup reklamných spoločností, ktoré dnes dávajú prednosť vysporiadaným zmluvným vzťahom s mestom pred zaťažujúcimi súdnymi spormi s nezanedbateľným reputačným rizikom,“ hovorí Vallo.
Reklama s jasnými pravidlami
Súčasný stav, kedy nesystematické umiestňovanie reklamných stavieb zasahuje do kvality mestských priestorov, chce mesto nahradiť jasnými a jednotnými pravidlami. Návrh ráta so štyrmi zónami regulácie, ktoré rešpektujú prirodzené členenie mesta.
Vo všetkých zónach bude zakázané umiestňovať bilbordy s reklamnou plochou väčšou ako trinásť metrov štvorcových. Úplný zákaz reklamných stavieb má byť v prírodnom prostredí, na nábreží, promenáde, zeleni definovanej v územnom pláne a pri vodných tokoch.
Umiestňovanie reklamy by malo byť minulosťou aj v širšom centre mesta. Výnimku dostanú menšie citylighty s plochou do troch trinásť metrov štvorcových, s minimálne 100 metrovým rozostupom. Výnimku by mali mať aj vývesné štíty na označenie organizácie alebo prevádzky na budove.
V pamiatkovo chránených územiach, ako napr. historické jadro mesta, budú povolené len základné vývesné štíty do dvoch metrov štvorcových na budovách prevádzok a organizácií. Mesto počíta aj so zásadným znížením reklamných stavieb napríklad pozdĺž dopravných ťahov ako je Račianska či Karloveská.
„V ostatnom urbanizovanom území majú byť povolené iba citylighty do 3 m2 s minimálnym rozostupom 100 m, bilbordy do 13 m2 s minimálnym rozostupom 200 m a vývesné štíty na veľkých budovách obchodu a služieb s maximálnou reklamnou plochou do 13 m2 pre jednu prevádzku,“ dodal magistrát.
Čítajte viac z kategórie: Architektúra
Zdroje: Bratislava.sk, Facebook/ Matúš Vallo