Zoznam Slovenských influencerov, ktorí si za promo pýtajú najviac
- V priemere vychádza, že dva z piatich príspevkov sú na slovenskom Instagrame platené
- Aj takáto informácia vyplýva z najnovšieho prieskumu agentúry Neopublic
- Článok bol pôvodne uverejnený 29. augusta 2019
- V priemere vychádza, že dva z piatich príspevkov sú na slovenskom Instagrame platené
- Aj takáto informácia vyplýva z najnovšieho prieskumu agentúry Neopublic
- Článok bol pôvodne uverejnený 29. augusta 2019
Mediálny priestor v súčasnosti priam prekypuje takzvanými influencermi. Tým známe značky platia, aby na ich sociálnych sieťach propagovali ich produkt či službu. Jednou z najpopulárnejších platforiem na takýto typ spolupráce je určite Instagram, ktorý začína byť preplnený na prvý pohľad nenápadnou reklamou.
Agentúra Neopublic sa preto rozhodla vydať skutočne zaujímavý report, ktorého hlavnými aktérmi sú slovenskí influenceri a ich aktivita na Instagrame. Autormi reportu sú: Matúš Novotňák, Roman Záhorec, Alena Vargová, Dušan Marko.
Medzi top 100 profilmi na Slovensku nájdeš aj skutočné kuriozity. Napríklad psíka menom Lili Pug s 223-tisíc sledovateľmi, vyšportovaného učiteľa angličtiny Juraja Piatka (178-tisíc) či profil prezidentky Zuzany Čaputovej so 118-tisíc sledovateľmi.
Veľké zastúpenie majú humoristické profily (Emefka zo skupiny Startitup Group či zHumor a Zomri) a profily postavené na sarkastických výrokoch (Demotivácia, Lalala). Fenoménom je seriál Oteckovia, ktorého takmer celé obsadenie sa nachádza na popredných priečkach.
Slovenskému Instagramu kraľujú dva páry (jeden už po rozchode). Patrí sem Gogo a LucyPug alebo Expl0ited a Moma. Každý z nich má vyše pol milióna sledovateľov. Celkovo je na Instagrame približne milión ľudí zo Slovenska a tento počet rastie. Stále má však čo doháňať v porovnaní s Facebookom, kde má účet približne 2,5 milióna Slovákov. Na Instagrame sa však okolo influencerov točí oveľa viac peňazí.
40 % príspevkov slovenských influencerov je platených
Z výsledkov prieskumu agentúry Neopublic môžeme skonštatovať, že instagrameri si nechajú zaplatiť za 40 % svojich príspevkov. Z 20 príspevkov pri top 100 slovenských influenceroch na Instagrame je 8 sponzorovaných/platených (teda tie, kde Influenceri propagujú nejakú značku).
Profily v top 100 s najmenej spoluprácami
@pavolhabera – 0 %
@cekovskym – 5 %
@filip_tumaa – 5 %
@majkspirit – 5 %
@tinaslovakia – 5 %
Profily v top 100 s najviac spoluprácami
@janahrmi – 80 %
@queen.plackova – 80 %
@karolinachomistek – 70 %
@lauragavaldovaofficial – 65 %
@veronikatwiins – 65 %
Najviac platených príspevkov zaznamenali u Zuzany Plačkovej a Jany Hrmovej, spolu až 80 %. Marián Čekovský či Paľo Habera si nenechávajú za príspevky platiť skoro vôbec.
Pozitívne možno skonštatovať, že influenceri takmer vždy priznávajú spoluprácu, a to až v 93 %. Viete teda určiť, že za tento príspevok dostal influencer aj zaplatené. Slovenskému Instagramu v top 100 dominujú ženy 58 % percentami.
Metodika výpočtu
Pre získanie poradia top 100 instagramových profilov agentúra Neopublic používala nástroj stránky hypeauditor.com, ktorý na základe umelej inteligencie monitoruje a hodnotí instagramové profily.
Nakoľko išlo o zistenie stavu na Slovensku, odfiltrovali zahraničných fanúšikov. Keďže niektorí Slováci ako Peter Sagan majú väčšinu fanúšikov mimo našich hraníc, v top 100 ani nefigurovali. Stránka Hyperauditor vyhodnotila aj kvalitu publika podľa toho, ako sa fanúšikovia daného profilu zapájajú do činnosti (engagement). Tu sa tiež efektne zbavili rôznych profilov, ktoré majú fake followerov.
Výsledných top 100 profilov použili ako referenčnú vzorku. Do úvahy brali iba osobné profily (teda nie firemné alebo neosobné). Hodnotili iba príspevky, nie stories. Za platenú spoluprácu považovali viditeľné označenie produktu alebo značky v príspevku (či už na fotke alebo v texte). Reprezentatívna vzorka sa vypočítala z posledných 20 príspevkov pre každého influencera. Dokopy tak ručne odsledovali presne 2000 príspevkov top 100 slovenských instagramových účtov.
zdroj: neopublic.sk