Veľká štúdia odhalila, ktoré pohlavie je za volantom zúrivejšie. Agresívny vodič robí 2,5 ráz viac chýb
- Agresívni vodiči robia 2,5-krát viac chýb
- Podľa štúdie sú na cestách viac rozzúrené ženy
- Agresívni vodiči robia 2,5-krát viac chýb
- Podľa štúdie sú na cestách viac rozzúrené ženy
Šoférovanie patrí medzi činnosti, ktoré mnohí z nás vykonávajú každodenne, či už ide o dochádzanie do práce, školy alebo rozvážanie detí na rôzne záujmové krúžky a podobne.
Je preto pochopiteľné, že naša povaha, charakterové vlastnosti či nálada dokážu, vo väčšej alebo menšej miere ovplyvniť naše počínanie za volantom.
Portál Science Direct uvádza, že zúrivosť na cestách (pôvodne z angličtiny road rage) je spoločenský jav, ktorý zahŕňa riziká pre vodičov a má dopad na bezpečnosť na cestách.
Agresívna jazda je jednou z hlavných príčin dopravných nehôd, a preto je dôležité preskúmať faktory, ktoré môžu podporovať oboje, identifikovať a vyhýbať sa agresívnemu šoférovaniu a zúrivému správaniu na cestách.
Aj preto je nová štúdia The relationship between aggressive driving and driver performance: A systematic review with meta-analysis mimoriadne zaujímavá a prínosná.
Jazdia rýchlejšie a robia viac chýb
Science Daily podotýka, že ide vôbec o prvú štúdiu, ktorá obsahuje systematickú identifikáciu agresívneho jazdného správania, pričom vedci merali zmeny pri šoférovaní agresívnych ľudí.
Prišli k záveru, že agresívni vodiči jazdia rýchlejšie (približne o 5,3km/h) a s väčším počtom chýb (až 2,5-krát viac, pričom medzi najčastejšie chyby patria aj neupozorňovanie na zmenu jazdného pruhu, kolízie či prekračovanie povolenej rýchlosti) ako neagresívni vodiči, čo vystavuje ostatných účastníkov cestnej premávky riziku a predstavuje výzvu pre výskumníkov pracujúcich na technológii autonómnych áut.
Výskum vyšiel v časopise Accident Analysis and Prevention. Jeho hlavný autor Zhizhuo Su, doktorand z Inštitútu digitálnej zdravotnej starostlivosti a inteligentných vozidiel, WMG na University of Warwick, ho komentoval: „Hoci je neetické púšťať agresívnych vodičov na cesty, účastníci boli požiadaní, aby si pri simulácii jazdy vybavili nahnevané spomienky a dostali ich do agresívneho stavu.“
„Tie boli porovnané s kontrolnou skupinou, ktorá sa necítila agresívne. Tento výskum je významný, pretože s blížiacou sa érou autonómnych vozidiel bude cestná premávka zmesou autonómnych aj neautonómnych vozidiel, poháňaných ľuďmi, ktorí môžu jazdiť agresívne.“
Nadväzuje na ďalšie štúdie
Daily Mail dodáva, že nadobudnuté poznatky pomôžu autonómnym vozidlám rozpoznať a primerane reagovať na účastníkov cestnej premávky, ktorí stratili svoj vnútorný pokoj.
Napríklad Britská Metropolitan Police poznamenala, že denne na britských cestách príde o život priemerne 4 až 5 ľudí. „Túto rozsiahlu skazu spôsobujú najmä nebezpeční a bezohľadní vodiči,“ zdôraznil hlavný superintendent Andy Cox.
Najnovšia štúdia vychádza z výsledkov 34 predchádzajúcich vedeckých prác týkajúcich sa zúrivosti na cestách, pričom minulé štúdie ukázali, že zúrivosť na cestách postihuje viac ženy ako mužov a že ženy oveľa častejšie za volantom strácajú kontrolu.
Výskumníci naznačili, že ženy majú inštinktívny „systém včasného varovania“, ktorý sa datuje od našich skorých ženských predkov, ktorí mali pocit nebezpečenstva v prípade hrozieb.
Zaujímavosťou je, že podľa ďalšej štúdie, najhorší motoristi jazdia v septembri a v utorky, medzi šiestou a deviatou ráno.
Zdroje: Science Direct, Science Daily, Daily Mail, Accident Analysis and Prevention