Veľká zmena v STK nastane už o 30 dní: Jedna kategória vozidiel ušetrí čas aj peniaze
- Mnohých motoristov zmena jednoznačne poteší
- Zmena vstupuje do platnosti od 1. júla 2024
- Mnohých motoristov zmena jednoznačne poteší
- Zmena vstupuje do platnosti od 1. júla 2024
Rok 2024 priniesol množstvo zmien v byrokracii aj nových cestných pravidiel. Aktuálne prichádza ďalšia významná novinka v oblasti STK. Táto zmena poteší mnohých motoristov.
Ako informuje portál tvnoviny.sk, zmena sa týka hlavne majiteľov motocyklov. Od prvého júla sa predlžuje interval povinnej STK. Nové pravidlo ovplyvní viac ako 160-tisíc vozidiel, vrátane motocyklov, trojkoliek a štvorkoliek.
Prvú technickú kontrolu vozidla treba absolvovať stále po štyroch rokoch. Novinka sa týka následných technických kontrol, ktoré doteraz prebiehali každé dva roky. Podľa nových pravidiel bude nutné absolvovať STK až každé štyri roky. Toto zjednodušenie ušetrí čas a náklady mnohým motoristom.
Tieto kontroly budú platiť stále iba dva roky
Je dôležité si uvedomiť, že technické kontroly vykonané do konca júna zostávajú platné len dva roky, nie štyri, ako to bude platiť podľa nových pravidiel.
Ministerstvo dopravy uviedlo, že táto zmena nebude pre stanice technickej kontroly znamenať veľký problém. Predpokladajú, že ročne prídu len o zanedbateľnú časť príjmov. Na druhej strane, táto zásadná úprava pri STK poteší vodičov, ktorí tak ušetria čas aj peniaze.
Zmena prinesie výhody najmä tým, ktorí majú motocykle, trojkolky a štvorkolky, pretože predĺžený interval kontroly zníži ich frekvenciu návštev staníc technickej kontroly.
Nekalé praktiky pri kúpe jazdeného auta
Pri kúpe jazdeného auta z ulice alebo malého autobazáru treba byť opatrný. Mnoho predajcov ponúka autá cez inzeráty, keď ich profesionálni predajcovia odmietli pre vážne problémy. Odborníci varujú pred nákupom áut z dovozu, často bývajú podvodné, tvrdí spoločnosť AURES Holdings, ktorá prevádzkuje AAA AUTO a Mototechna.
Na stránkach každoročne pribudnú desaťtisíce inzerátov na jazdené autá. Medzi nimi sú aj falošné ponuky, kde sa predajcovia snažia vylákať peniaze za vozidlá s technickými alebo právnymi problémami. Predaj áut so skrytými vadami je bežný a často sa inzerujú aj neexistujúce autá.
„Trend falošných inzerátov ponúkajúcich vozidlá stále pokračuje. Neustále sa nájdu dôverčiví ľudia, ktorí aj napriek množstvu informácií a varovaní podvodníkom naletia. Títo podvodníci sú schopní zaslať prípadnému záujemcovi aj sken falošných dokladov, tvoria si webové stránky, falošné profily na sociálnych sieťach, a to všetko len preto, aby pôsobili dôveryhodne,“ približuje spoločný generálny riaditeľ AURES Holdings Petr Vaněček.
Odborníci varujú pred nákupom áut z dovozu. Dovezené jazdenky často podvádzajú s pretáčaním tachometrov, falšovaním roku výroby či zatajovaním vážnych havárií a neodborných opráv. Často sa predávajú aj vytopené vozidlá. Podvody s DPH sú tiež bežné. Podozrivo lacné luxusné autá z dovozu často nemajú zaplatené DPH, preto ich finančná správa zabaví.
„V prípade vozidla zo zahraničia býva zložitejšie overiť si jeho históriu a kupujúci sa potom vystavujú hroziacim problémom, a to v podobe väčších investícií do opráv auta alebo bezpečnostným a zdravotným rizikám v prípade havárie spôsobenej zlým technickým stavom automobilu. V porovnaní s Európou sa na domácom trhu predávajú ojazdené vozidlá za priaznivejších podmienok a v lepšom technickom stave,“ uviedla spoločná generálna riaditeľka AURES Holdings Karolína Topolová.
Stočený tachometer a vozidlo v exekúcii
Objavuje sa aj stále veľké množstvo áut so stočeným tachometrom. Najčastejšie býva manipulované s tachometrom pri dovážaných automobiloch zo zahraničia. Stočený tachometer môžeme rozpoznať aj voľným okom, napríklad, ak sa pod sklom prístrojovej dosky nachádzajú odtlačky prstov alebo iné nečistoty. Ďalšou možnosťou je kontrola pomocou internetových databáz, kde vám na kontrolu stačí zadanie VIN kódu.
Ďalším vážnym problémom je kúpa vozidla, ktoré je v exekúcii. Dlžníci sa snažia auta zbaviť skôr, než si ho zoberie exekútor. V takejto situácii môžete skončiť bez automobilu, aj bez vrátenia peňazí, ktoré ste do kúpy vozidla investovali. Praktické skúsenosti sú také, že množstvo ľudí si pred kúpou vozidlo nepreverí. Ak má majiteľ exekúciu, auto je na dopravnom inšpektoráte blokované a nedá sa prepísať na nového majiteľa.
AURES Holdings prevádzkuje sieť pobočiek v Českej republike, na Slovensku, v Poľsku, v Maďarsku, Nemecku a Holandsku. Za dobu svojej existencie obslúžila už vyše 3 milióny zákazníkov. Skupina je so 100-tisícami predaných vozidiel ročne najväčším predajcom ojazdených automobilov v strednej Európe. Predáva aj zánovné vozidlá pod obnovenou značkou Mototechna. Na západných trhoch pôsobí prostredníctvom spoločnosti Driverama.
Zdroje: tvnoviny.sk, SITA