Veľkolepé plány štátu na rok 2024: Slovensko chce vo veľkom zlepšovať cesty aj železnice
- Ministerstvo dopravy sľubuje spustenie niekoľkých projektov
- Majú sa modernizovať diaľnice aj mosty
- Pracovať sa má začať aj na kontroverznom tuneli
- Ministerstvo dopravy sľubuje spustenie niekoľkých projektov
- Majú sa modernizovať diaľnice aj mosty
- Pracovať sa má začať aj na kontroverznom tuneli
Slovensko sa v roku 2024 sústredí na rozsiahle zmeny v oblasti dopravy, pričom bude klásť dôraz na modernizáciu železničných tratí a opravu mostov, ako aj na rozvoj cestnej infraštruktúry. O avizovaných plánoch informuje agentúra TASR.
Ministerstvo dopravy SR pod vedením ministra Jozefa Ráža, nominanta Smeru-SD, oznámilo plány na modernizáciu železničných tratí. Cieľom je opraviť a zmodernizovať existujúce trate, aby sa zvýšila rýchlosť vlakov. Na tento účel bolo vedeniu Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) nariadené pripraviť verejné obstarávanie do konca marca 2024, s minimálnym rozpočtom jednej miliardy eur.
„Dal som pokyn generálnemu riaditeľovi železníc, aby začal obstarávania do konca tretieho mesiaca budúceho roka, na objem minimálne jednej miliardy eur,“ priblížil Ráž.
Táto modernizácia, zameraná na zastaranú alebo poškodenú infraštruktúru, má tiež za cieľ znížiť meškanie vlakov. Rezort dopravy plánuje na tento projekt čerpať prostriedky z plánu obnovy a odolnosti EÚ, s predpokladom dokončenia do polovice roku 2026.
Oprava mostov
Okrem železníc sa ministerstvo zameriava aj na opravy mostov, ktoré sú v zlom alebo havarijnom stave. Na tento účel je naplánovaná investícia približne 40 miliónov eur. Minister Ráž uviedol, že sa plánuje realizácia PPP projektu (projekt verejno-súkromného partnerstva), ktorý by pokryl rekonštrukcie približne 1 800 mostov v rámci Slovenska.
Projekt už prešiel vysokým stupňom prípravy a očakáva sa verejné obstarávanie na konzultanta pre finančný model projektu. Tento krok je v súlade so záväzkom súčasnej vlády znížiť počet mostov v zlom stave na cestách prvej triedy.
„O tomto PPP projekte sa dlho na ministerstve rozprávalo. Vyhodnotili sme ho ako realizovateľný, samozrejme, až štúdia ukáže viac,“ doplnil Ráž.
Nedostatok vodičov v logistických firmách
Rieši sa aj problém nedostatku vodičov v logistických firmách, kde podľa spoločnosti Raben chýbajú tisíce vodičov. Predpokladá sa, že do tejto profesie by mohli prispieť aj ženy, ktoré sa v západných krajinách v tejto oblasti stávajú čoraz bežnejšie.
Finančná náročnosť získania vodičského preukazu a nároky na pozornosť či trpezlivosť sú však faktory, ktoré môžu potenciálnych vodičov odrádzať.
Rozvoj cestnej infraštruktúry
Čo sa týka rozvoja cestnej infraštruktúry, ministerstvo dopravy plánuje v roku 2024 dokončiť rýchlostnú cestu R3 Tvrdošín – Nižná a privádzač z Kysuckého Nového Mesta k budúcemu úseku diaľnice D3. Minister Ráž tiež avizoval plány na začatie výstavby ďalšej etapy rýchlostnej cesty R1 v úseku Banská Bystrica – Slovenská Ľupča a vyhlásenie verejného obstarávania na etapu Košické Oľšany – Košice, Šaca.
Zvláštnu pozornosť si zaslúži aj plán na prepojenie diaľnice D1 s rýchlostnou cestou R1 prostredníctvom tunela pod Donovalmi. Napriek vysokým odhadovaným nákladom a predchádzajúcim odporúčaniam štúdie ministerstva dopravy sa minister Ráž rozhodol pokračovať v príprave tohto projektu.
„To, či tunel pod Donovalmi má byť alebo nemá byť, tak za mňa má byť. Kedy a za aké peniaze, to je, samozrejme, otázka, ale za našej administratívy sa určite bude pokračovať v prípravnom procese a v kreslení aj tohto úseku diaľnice,“ povedal Ráž.
Ráž sa odporúčaní spomenutej štúdie držať neplánuje. Ako uviedol, stretol sa už s výpočtom, ktorý ukazuje, že predpoklady použité pri hodnotení spomínaného dopravného prepojenia neboli úplne štandardné.
„Za mňa, určite sa toho držať nebudeme. Myslím si, že to prepojenie tam patrí a naozaj často netreba pozerať len na ekonomický aspekt toho, či niekde cesta byť má alebo nemá,“ uviedol Ráž
Zdroj: TASR