Veľký krok vpred, Ružinov bude mať železničnú zastávku. Chystajú sa aj zmeny električkovej trate
- Nová železničná zastávka pri konečnej autobusu číslo 39 sa práve projektuje
- Okrem nej sa má predĺžiť aj električková trať v Ružinove, o jednu zastávku
- Stáť by mala v roku 2023
- Nová železničná zastávka pri konečnej autobusu číslo 39 sa práve projektuje
- Okrem nej sa má predĺžiť aj električková trať v Ružinove, o jednu zastávku
- Stáť by mala v roku 2023
Bratislava nemá metro. Napriek tomu sa slušne vybudovaná električková a vlaková infraštruktúra v meste rozvíja, modernizuje, predlžuje a prepája. Takýmto spôsobom má vzniknúť aj nová železničná zastávka, ktorá má prepojiť Ružinov s okrajovými časťami hlavného mesta, ale aj prímestskými satelitmi. Tému ako prvý predostrel portál imhd.sk.
Na území Bratislavy je však viac železničných ako električkových koľajníc. Preto je nutné, aby boli vlaky vhodne a efektívne zapojené do systému mestskej hromadnej dopravy. Tak je tomu napokon aj vo veľkých európskych metropolách.
10-ročné plány sa plnia
Riešiť problém nedostatku železničných zastávok v Bratislave by mali projekty, ktoré zastrešujú stavebné projekty pod názvom Terminály integrovanej osobnej prepravy (TIOP). Tie sa majú postarať o tri nové zastávky.
V Ružinove sa už desať rokov plánuje vlaková zastávka pri konečnej autobusu 39, čo je Súhvezdná ulica. Ružinovský úrad už na jej výstavbu vydal aj platné územné rozhodnutie.
„Bohužiaľ, po rokoch príprav sa železnice rozhodli opäť túto zastávku preprojektovať, aby nástupištia obsluhovali všetky tri koľaje, nielen dve, ako bolo pôvodne naplánované. Na jednej strane tak bude budúca vlaková zastávka funkčnejšia a lepšia, na strane druhej sa celý proces jej prípravy predĺži o ďalšie dva až tri roky, čo nám je ľúto,“ vysvetľuje súčasnú situácie redakcii Startitup Martin Chren, starosta mestskej časti Ružinov.
K vyjadreniu dodáva, že napriek snahe naplánovať a vybudovať túto zastávku pred rokmi, sa projektovým plánom pristúpilo až dnes. Zastávka sa už mohla stavať.
Pôvodná zastávka bola navrhnutá po ľavej strane jednokoľajovky trate smerom do Komárna. Prichádzať sa na ňu malo podchodom z ružinovskej zastávky električiek Súhvezdná ale aj z Galvániho ulice od nákupných centier.
Trať v Ružinove bude dlhšia
Mestská časť je vyhľadávanou obytnou lokalitou a preto potrebuje byť dobre prepojená s centrom mesta a jeho časťami. Nová železničná zastávka by mala vzniknúť na mieste, kde sa prepájajú tri komunikačné uzly a cestujúci sa tak bude môcť prepraviť z tohto miesta električkou, vlakom aj autobusom.
Mobilita v rámci mesta by sa tak mala výrazne zlepšiť. Novinkou je aj projekt, ktorého cieľom je predĺžiť električkovú trať v Ružinove o jednu zastávku. „Tá by mala mať neskôr súčasťou novej budúcej vlakovej zastávke, na súčasné parkovisko, kde má dnes konečnú autobus 39. Keď sa obidva projekty zrealizujú, bude to priam modelové riešenie zlepšenia dopravy,“ hovorí Chren.
Cestujúci budú môcť prísť vlakom do Ružinova, priamo z vlaku prestúpiť na električku a odviezť sa do mesta, do ružinovských bizniscentier, a podobne. Takýmto zatraktívnením a spohodlnením hromadnej dopravy odpadne mnohým ľuďom nutnosť dochádzať do mesta autom, a voľnejšie cesty zasa zlepšia situáciu pre všetkých ostatných Bratislavčanov a Ružinovčanov.
Starosta ďalej uvádza, že Železnice pôvodne v Ružinove plánovali aj druhú zastávku tzv. TIOP Trnávka, pri Kozmose. Ukázalo sa však, že by bola príliš blízko k plánovanej novej zastávke, vlaky by sa nestíhali rozbehnúť a ubrzdiť, a preto sa jej realizácie nedočkáme.
„Viem si predstaviť aj ďalšie projekty v Ružinove: Prievozu by napríklad pomohlo, ak by sa pre osobné vlaky sfunkčnila aj Ústredná nákladná stanica. Železničná vlečka pri Eurovea by tiež mohla nájsť svoje využitie,“ dodáva pre Startitup Martin Chren. Starosta porovnáva infraštruktúru v Bratislave s iným európskymi metropolami. Hovorí, že mobilita sa zlepší len vtedy, keď budú mať ľudia možnosti.
„V živote som precestoval veľa miest, takmer štyri roky som pracoval napoly v Bratislave, napoly v Bruseli. Vo všetkých väčších metropolách – či to bol Paríž, Brusel, Londýn – som bežne v rámci mesta cestoval presadaním z vlaku do metra, električky či autobusu – na jeden lístok. Bol to funkčný model dopravy, a naozaj verím, že sa raz takého dočkáme aj u nás,“ uzatvára Chren.
Novú železničná zastávka by mala byť podľa zistení portálu imhd.sk vybavená prístreškami pre cestujúcich, informačným systémom a tiež zabezpečením Wi-Fi prístupu k internetu pre cestujúcich. Prístup na nástupište vlakovej zastávky, resp. na zastávku MHD Súhvezdná z podchodu požadujú železnice riešiť prednostne prostredníctvom rampy, alternatívne výťahmi.
Zdroje: imhd.sk, yimba.sk