VEĽKÝ PREHĽAD: Vlaky budú jazdiť úplne inak, priprav sa na obrovské zmeny

  • Nový cestovný poriadok ZSSK predpokladá za posledné obdobie rekordný rok
  • Železničná spoločnosť Slovensko prichádza s veľkým prehľadom zmien
Vlak na bratislavskej stanici a dievčatá nastupujúce do vlaku
Ilustračný obrázok TASR/Pavel Neubauer, TASR/Erika Ďurčová
  • Nový cestovný poriadok ZSSK predpokladá za posledné obdobie rekordný rok
  • Železničná spoločnosť Slovensko prichádza s veľkým prehľadom zmien

Cestovné poriadky na Slovensku by mali konečne začať dávať zmysel. Rezort dopravy predstavil podobu nového grafikonu železníc. Cestujúci by mali ušetriť množstvo hodín a zmiznúť by mali natrieskané a tiež poloprázdne vlaky.

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) zabezpečuje pre cestujúcich bezpečnú, jednoduchú a ekologickú formu hromadnej dopravy. Dňa 11. decembra vstúpi do platnosti Cestovný poriadok 2022/2023 (Grafikon vlakovej dopravy 2022/2023).

Nový cestovný poriadok v železničnej osobnej doprave umožní zvýšiť objem regionálnej prepravy, pritiahnuť do nej viac cestujúcich a zrýchliť diaľkovú dopravu. To sú podľa ministra dopravy a výstavby Andreja Doležala (nom. Sme rodina) základné piliere pripraveného vlakového grafikonu.

Ponúkame ti prehľad noviniek v rámci vlakového grafikonu 2022/2023, ktorý sa dotkne medzištátnej aj vnútroštátnej dopravy.

Nižší záujem

V súvislosti s celoštátnou zmenou cestovných poriadkov od nedele 11. decembra prichádza na linke Žilina – Ostrava – (Praha) k zavedeniu pravidelného 2-hodinového taktu vlaku Žilina – Ostrava – (Praha) naviazaného v Žiline na systémový takt Ex 6xx. 

Na linke Žilina – Horní Lideč – Praha hl. n. prichádza k navýšeniu rozsahu dopravy, a to o nový pár vlakov EC 222 s odchodom zo Žiliny o 5:23 a EC 223 s príchodom do Žiliny o 22:29. Z dôvodu rekonštrukcie infraštruktúry v uzle Žilina okrem toho nebudú vedené priame vlaky Ostrava – Zvolen – (Banská Bystrica). Zrušený bude aj posilový pár vlaku PENDOLINO SC 242/243, ktorý bol vedený v piatky z Prahy a v soboty z Košíc.

Nižší záujem cestujúcich na niektorých linkách viedol ZSSK k zrušeniu pár vlakov v skorých ranných a neskorých večerných hodinách. Konkrétne ide o linky EC 284/285 Bratislava hl. st. – Praha hl. n. 

Letná sezóna

Počas letnej sezóny 2023 plánuje ZSSK aj prevádzkovať úspešný projekt autovlaku z Bratislavy do chorvátskeho Splitu. Vlak bude jazdiť omnoho častejšie a v predĺženom letnom období bude vedený EN 1153 od 3. mája do 6. októbra trikrát týždenne s odchodmi z Bratislavy vždy počas stredy, piatku a nedele. Zo Splitu bude odchádzať vlak naspäť v sobotu, pondelok a vo štvrtok.

Zásadné navýšenie spojov sa dotkne najmä spojení zo Slovenska do Poľska cez pohraničný priechod Skalité – Zwardoń. Tam dôjde k zvýšeniu počtu medzištátnych vlakov na linke Čadca – Zwardoń na 11 párov vlakov zo súčasného počtu 5 párov. 

Približne v rovnakých polohách zostáva zachovaný rýchlovlak Bratislava hl. st. – Salzburg – Innsbruck – Zürich. Cestujúci budú môcť z týchto vlakov prestúpiť z/na nočný vlak R 614/615 ZEMPLÍN z/do Humenného, Košíc a Žiliny.

Zachovaný ostáva aj rýchlovlak SC 240/241 PENDOLINO KOŠIČAN na linke Košice – Praha hl. n. v približne rovnakých časových polohách. Premávať však bude s väčším počtom zastavovaní na území SR.

zssk, vlaky
zdroj: TASR/Pavol Zachar

Čo sa týka linky Košice – Hidasnémeti – Budapešť, tam aj naďalej zostáva zachovaná rozšírená ponuka vlakových spojov. Konkrétne ide o 7 párov medzištátnych EC vlakov, ktoré budú premávať v dvojhodinovom taktovom režime.

Od platnosti vlakového grafikonu 2022/2023 budú znova uvedené do prevádzky aj dva páry priamych vlakov R 96x ZAKARPATIA Košice – Mukačevo. ZSSK plánuje v budúcom roku odjazdiť viac ako 38 miliónov vlakových kilometrov a vypraviť takmer 644-tisíc vlakov. To značí oproti roku 2014 takmer 25-percentný nárast pri počte vypravených vlakov a takmer 26-percentný nárast v počte vlakokilmetrov.

Vnútroštátna diaľková doprava

Zmeny sa dotknú aj vnútroštátnej diaľkovej dopravy. Na trati Bratislava – Košice budú premávať celkom 4 páry vlakov InterCity, pričom IC 44 bude historicky najrýchlejšie: trasu Košice – Bratislava zvládne už za neuveriteľné 4 hodiny 31 minút.

IC 44 a 45 budú aj naďalej vedené z/do Viedne cez Kittsee. Zastavovať budú aj v staniciach Bratislava-Nové Mesto a Bratislava-Petržalka. Vo Viedni je ďalej zabezpečený prípoj z/do Zürichu/Frankfurtu.

Čo sa týka vlakov IC 520, IC 521, IC 522, IC 523, IC 524 z Košíc do Bratislavy, tam dôjde k zastaveniu na staniciach Trnava, Trenčín, Vrútky, Ružomberok a Liptovský Mikuláš. Výnimkou je však vlak IC 525, ktorý bude aj naďalej zastavovať v Trnave.

Najrýchlejší jazdný čas IC 52x bude v smere z Bratislavy 4 hodiny 42 minút, čo je o 7 minút menej ako aktuálne. Najpomalší IC 52x bude 4 hodiny 51 minút. Všetky párne IC 52x v smere z Košíc budú mať jazdný čas 4 hodiny 38 minút, čo je oproti súčasnosti rýchlejšie o 15 až 19 minút.

Spojenie s metropolou východu

Zlepšenie nastane aj na trati Bratislava – Prešov a opačne s prestupom v Kysaku na REX, ktorý bude stáť okrem Kysaku už iba v Prešove. Cesta Bratislava – Prešov vždy priemerne trvala s IC 5 hodín 11 minút, po novom to bude 4 hodiny 55 minút.

vlak
zdroj: TASR/Henrich Mišovič

Medzi Bratislavou a metropolou východu budú aj naďalej premávať vlaky 6xx, pri ktorých ale dôjde k zmene kategórie z R na Ex. Najväčšou zo zmien je ale posun taktu týchto vlakov o cca 60 minút a zrušenie zastavovaní v staniciach Leopoldov, Piešťany, Nové Mesto nad Váhom a Trenčianska Teplá. Skrátenie jazdnej doby Košice – Bratislava bude o 24 minút a Žilina – Bratislava o 20 minút. Vlaky Ex 600 – 613 a R 614/615 budú doplnené vlakmi Ex 620 – 629 v smere Bratislava – Trenčín, Bratislava – Vrútky, Bratislava – Martin a Bratislava – Poprad-Tatry.

K predĺženiu cestovnej doby o cca 20 minút z dôvodu eliminácie súčasného meškania vlakov pre dočasne obmedzené traťové rýchlosti dochádza na trati Bratislava – Zvolen – Banská Bystrica. V stanici Banská Bystrica budú prípojné väzby na vlaky linky Banská Bystrica – Vrútky zrušené.

Nový vlak R 11831 bude vedený počas pondelkov bude v trase Bratislava hl. st. – Banská Bystrica (Bratislava hl. st. 3:58 – Banská Bystrica 7:46), v úseku Levice – Banská Bystrica v trase súčasného vlaku R 861. Vlaky R 15843 a 17840 budú zas skrátené o úsek Zvolen os. st. – Banská Bystrica.

V rámci linky Zvolen – Košice dochádza k posunu časových polôh vlakov o približne 15 minút. ZSSK chce tak zachovať prípojné väzby na vlaky R do/z Bratislavy vo Zvolene os. st.

V Košiciach bude vytvorený ďalej prípoj z/na vlaky Ex 6xx linky Košice – Žilina – Bratislava. Prípojné väzby v stanici Zvolen os. st. na vlaky linky Zvolen – Vrútky zabezpečené nebudú. Vlaky budú premávať cez Fiľakovskú spojku, pričom budú zastavovať na zastávke Fiľakovo zastávka. Tieto vlaky budú vedené v kategórii R.

Bratislavské spoje

Na linke Zvolen – Vrútky bude premávať 9 párov vlakov, čím sa objem dopravy navýši 1 pár vlakov. Z dôvodu rekonštrukcie uzla Žilina všetky vlaky R 9xx premávajú v trase Zvolen – Vrútky, vlaky R 3xx len v úseku Žilina – Ostrava, v úseku Zvolen – Žilina sú vlaky R 3xx zrušené.

Vlak na bratislavskej stanici
zdroj: SITA/Brano Bibel

V úseku Vrútky – Žilina cestujúci budú aj naďalej využívané vlaky Ex 6xx. Prípojné väzby na vlaky linky Banská Bystrica – Bratislava a Zvolen – Košice v staniciach Banská Bystrica a Zvolen budú zrušené. V trase Zvolen – Banská Bystrica budú vlaky striedavo vedené s vlakmi R linky Bratislava – Banská Bystrica, čím v tomto úseku vznikne hodinový takt.

Na linke Prievidza – Bratislava-Nové Mesto budú vlaky premávať v pracovných dňoch v úseku Prievidza – Leopoldov v dvojhodinovom takte a v nových časových polohách. Vlaky budú z dôvodu nedostatočnej kapacity stanice Bratislava hl. st. vedené na/z Bratislava-Nové Mesto a nebudú zastavovať v stanici Pezinok a Šenkvice, náhradou budú vlaky kategórie REX a Os.

Vlaky linky Prievidza – Bratislava-Nové Mesto nebudú zahrnuté v IDS Bratislava. Vlaky budú vedené v celej trase dieselovou trakciou bez preprahu v stanici Leopoldov, dôjde k skráteniu cestovnej doby v smere do Bratislavy o 19 minút a v smere do Prievidze o 10 minút. Mení sa kategória vlakov z REX na R.

Zrýchlené vlaky

K zmenám dôjde aj na linke Žilina – Bratislava hl. st., kde nastane pri vlakoch R 7xx k posunu taktu o cca 1 hodinu tak, ako pri Ex 6xx. Oproti platnému GVD budú vlaky R 7xx zastavovať naviac v staniciach Pezinok, Brestovany, Dubnica nad Váhom a Ilava. Dôjde k zmene kategórie vlakov 7xx z RR na R. Budú vytvorené prípoje v Bratislave na vlaky EC smer Praha a v Púchove od/na vlaky EC z/do Prahy. Vlaky budú zahrnuté v IDS BK.

Od nového vlakového grafikonu na linke Margecany – Červená Skala – Banská Bystrica budú mať vlaky REX 178x zmenenú kategóriu na Zr (zrýchlený vlak) a v úsekoch Banská Bystrica – Brezno a Nálepkovo – Margecany budú všetky Zr zastavovať naďalej ako vlaky Os. Ašak nebudú už zastavovať na staniciach Gelnica zast. a Švedlár zast., navyše pribudli zastavenia v staniciach Tretí Hámor, Nálepkovo-Peklisko a Beňuš.

Časové polohy budú zmenené: Zr 1780 odchod z Margecian posunutý o 2 hodiny skôr o 6:07 (doteraz bolo 8:08) a posunuté sú aj odchody z Banskej Bystrice: Zr 1783 o 10:13 (doteraz 9:37) a Zr 1785 o 14:13 (doteraz o 15:47).

Cestujúci vo vlaku
zdroj: TASR/Ladislav Vallach

V trase Plešivec – Nové Zámky budú nočné vlaky R 800 a R 801 v trase Nové Zámky – Plešivec aj naďalej povinne miestenkové. Rovnako to bude aj v prípade nočných vlakov R 614 a R 615 v trase Trenčín – Poprad-Tatry.

Čítajte viac z kategórie: Hlavné správy a aktuality

Zdroje: TS, SITA

Najnovšie videá

Trendové videá