Veľký prepad v dôležitom rebríčku: Tisíce Slovákov si kupujú drahé autá so skrytými chybami (ANALÝZA)

  • Kúpa ojazdeného auta môže byť poriadne riskantná
  • Vyplýva to z najnovšieho rebríčka transparentnosti európskych trhov s ojazdenými vozidlami
auto, cesta, doprava
Ilustračné foto stock cake, SIU
  • Kúpa ojazdeného auta môže byť poriadne riskantná
  • Vyplýva to z najnovšieho rebríčka transparentnosti európskych trhov s ojazdenými vozidlami

Hlavnými rizikami zostávajú stáčanie kilometrov a zatajovanie nehôd, pričom situáciu komplikuje aj vysoký podiel dovezených áut.

Trh s ojazdenými vozidlami sa síce vo väčšine krajín stabilizoval a vrátil na úroveň spred pandémie, no transparentnosť zostáva významným problémom.

Tisíce ľudí si každý rok kupujú vozidlá so skrytými chybami alebo stočenými kilometrami, pričom si mnohokrát neuvedomujú, že za auto v zlom stave platia oveľa viac, ako by mali.

Spoločnosť carVertical uskutočnila svoj každoročný prieskum o transparentnosti s cieľom zistiť, ktoré krajiny sú najrizikovejšie na nákup ojazdeného vozidla. Slovensko v tomto roku kleslo o dve pozície.

V porovnaní so 14. miestom, ktoré zastávalo v minulom roku, sa prepadlo na 16. miesto z možných 25 miest. Susedná Česká republika sa umiestnila na 14. mieste, Poľsko na 18. mieste a Maďarsko na 17. mieste.

Stáčanie kilometrov a skryté poškodenia

Výskum, ktorý prebiehal od októbra 2023 do septembra 2024, odhalil, že na Slovensku malo stočené kilometre 3,1 % áut, pričom priemerné množstvo stočených kilometrov bolo 88 194 km. Takáto úprava môže v prípade niekoľkoročného auta pokojne zdvojnásobiť počet najazdených kilometrov.

Keďže cena auta priamo závisí od tohto parametra, vodiči, ktorí si takéto vozidlá kúpia, za ne zaplatia výrazne viac, ako by skutočne mali.

Aj keď počet áut so stočenými kilometrami klesol z minuloročných 4,5 % na aktuálnych 3,1 %, priemerný počet stočených kilometrov sa zvýšil. Práve tento problém výrazne prispieva k poklesu indexu transparentnosti Slovenska.

Výskum následne ukazuje, že až tri pätiny (60,5 %) všetkých vozidiel, ktoré kontrolovali slovenskí vodiči na platforme carVertical, boli účastníkmi dopravnej nehody s priemernou škodou 3 010 eur. V roku 2023 bola situácia o niečo lepšia. Poškodených vozidiel bolo 58,8 %, no priemerná suma dosahovala 3 685 eur.

Graf indexu transparentnosti
zdroj: carVertical

Vodiči by si mali dávať pozor aj na dovezené autá. Najnovšie štatistiky ukazujú, že 49,2 % všetkých ojazdených áut na Slovensku pochádza z iných krajín.

Podľa automobilového experta zo spoločnosti carVertical Matasa Buzelisa je až 4-krát vyššia pravdepodobnosť, že autá zo zahraničia majú stočené kilometre. Okrem toho môžu mať tiež skryté chyby alebo sfalšovanú históriu, kvôli čomu by si na ne mali dávať kupujúci väčší pozor.

Priemerný vek kupovaných vozidiel je na Slovensku 8,4 roka, čo je v porovnaní s inými krajinami východnej Európy menej.

Britský trh si stále drží vedúce postavenie

Najtransparentnejší trh má posledné roky Spojené kráľovstvo. Podľa výskumu malo sfalšovaný počet najazdených kilometrov len 2,1 % áut a 17,8 % vozidiel bolo poškodených.

Dôvodom je predovšetkým skutočnosť, že v porovnaní s inými európskymi krajinami tu dominujú autá s pravostranným riadením, ktoré Britániu neopustia počas celého svojho životného cyklu. Navyše, počet dovezených áut zo zahraničia predstavuje len 2 %, čo má tiež pozitívny vplyv na transparentnosť.

Do prvej päťky najtransparentnejších krajín patrí aj Taliansko, Švajčiarsko, Nemecko a Švédsko.

„Kupujúci pochádzajúci zo západnej Európy a Škandinávie sa s podvodmi s najazdenými kilometrami alebo so skrytými chybami stretávajú menej často. Krajiny majú prísnejšie zákony, ktoré zabezpečujú, že kupujúci môžu dôverovať histórii a kvalite vozidla,“ hovorí Buzelis.

Spomedzi krajín východnej Európy sa do TOP 10 podarilo dostať len Slovinsku, ktoré obsadilo 10. priečku.

Transparentnosť trhu vo východnej Európe

Najmenej transparentnými krajinami boli podľa štúdie Ukrajina, Lotyšsko, Litva, Rumunsko a Estónsko, ktoré sa umiestnili na posledných miestach aj v minulom roku.

Problém s ich transparentnosťou spôsobuje najmä vysoký podiel áut so stočenými kilometrami a skrytými chybami, starnúci vozový park a vyššie percento dovezených vozidiel.

„Situácia na východoeurópskom trhu s ojazdenými vozidlami zostáva nezmenená. Keďže za stáčanie kilometrov a skrývanie chýb je potrestaných len veľmi málo podvodníkov, je pravdepodobné, že tieto praktiky budú pretrvávať ešte dlhý čas. Navyše, zo západu na východ prúdi veľký počet dieslových áut, čo môže v dlhodobom horizonte ovplyvniť ich dostupnosť,“ hovorí Buzelis.

Najvyšší počet prípadov so stáčaním kilometrov spomedzi európskych krajín zaznamenali Lotyšsko (11,1 %) a Ukrajina (9,6 %). Najväčší podiel poškodených áut bol zistený v Poľsku (62,1 %) a na Slovensku (60,5 %).

Ako bol index transparentnosti trhu vypočítaný?

Spoločnosť analyzovala prehľady histórie vozidiel, ktoré si používatelia zakúpili v období od októbra 2023 do septembra 2024. V nich sa zamerala na šesť ukazovateľov, na základe ktorých vypočítala index transparentnosti trhu.

Týmito ukazovateľmi boli:

  • Percento vozidiel so stočenými kilometrami,
  • priemerný sfalšovaný počet najazdených kilometrov,
  • percento poškodených áut,
  • relatívna výška škody,
  • percento dovezených ojazdených áut,
  • priemerný vek kontrolovaných áut.

Keďže tieto kritériá nemajú rovnaký vplyv na transparentnosť trhu, každému faktoru bola pridelená iná váha, resp. významnosť. Napríklad, informácia o stočených kilometroch bola dôležitejšia ako priemerný vek vozidla.

Spoločnosť carVertical pôsobí v 28 krajinách a získava údaje z viac ako 900 globálnych databáz, ako sú napríklad orgány činné v trestnom konaní, finančné inštitúcie alebo národné/štátne registre. Každý rok spracúva niekoľko miliónov prehľadov o histórii vozidiel, vďaka čomu dokáže robiť rôzne komplexné predpovede a poskytnúť jedinečný pohľad na trh s ojazdenými autami.

Zdroj: carVertical

Najnovšie videá

Trendové videá