Veľký rozhovor s operátorkou tiesňovej linky:„Zažívame vyhrážky a prosby. Najkrajší moment je záchrana života“
- Rozprávali sme sa s operátorkou tiesňovej linky Marcelou Hajasovou
- Pre Startitup prezradila aj to, akí ľudia najčastejšie vyhľadávajú pomoc
- Rozprávali sme sa s operátorkou tiesňovej linky Marcelou Hajasovou
- Pre Startitup prezradila aj to, akí ľudia najčastejšie vyhľadávajú pomoc
Pracuje ako operátorka tiesňovej linky. Hovorí, že najsilnejší moment na tejto práci je každý zachránený život. O tom, ako funguje operačné stredisko, akú pomoc potrebujú ľudia, ktorí najčastejšie volajú a koľko máme na Slovensku operátorov pre Startitup porozprávala Marcela Hajasová.
Prezradila aj to, že na telefóne sa operátori stretávajú s rôznymi vzorkami volajúcich. Niektorí kričia, nadávajú, vyhrážajú sa alebo vydierajú. Iní zase prosia, plačú, majú strach alebo sa aj ospravedlňujú, že nechcú zneužívať záchranku.
„Mnohokrát sa stane, že sa k nám dovolajú aj deti. Aj dieťa dokáže pomôcť a dokonca aj zachrániť život. Často je ako partner na linke lepší než dospelý. Ak operátor zvolí stručné a zrozumiteľné príkazy na úrovni veku dieťaťa, stáva sa z neho dobrý záchranca,“ hovorí Marcela Hajasová.
Ako je operačné stredisko hierarchicky rozčlenené na celom Slovensku?
Operačné stredisko záchrannej zdravotnej služby Slovenskej republiky, alebo inak povedané – tiesňová linka 155 – sa delí na osem krajských operačných stredísk, ktoré sídlia v Bratislave, Trnave, Nitre, Trenčíne, Žiline, Banskej Bystrici, Košiciach a v Prešove.
Koľko operátorov tiesňovej linky máme a kde ich je najviac?
V nepretržitej prevádzke je vždy približne 60 operátorov. To znamená, že dvíhajú telefón sedem dní v týždni po celý rok. Sú to zdravotníci za telefónom, nie je ich vidieť, ale oni sú práve tí prví, ktorí sa vám snažia pomôcť, ostanú s vami na linke vo vašich najťažších chvíľach, keď bojujete o život či zdravie svojich blízkych, ale aj ľudí, ktorých nepoznáte. Operátori sú ľudia, ktorí vám pošlú záchranku a môžu poradiť, ako riešiť zdravotný problém. Počty operátorov na krajských operačných strediskách sú približne rovnaké. Výnimkou sú iba kraje s väčšou geografickou rozlohou, ako sú Košický a Prešovský kraj alebo hustejším osídlením obyvateľstva na malom území, ako je Bratislava. V týchto krajoch je v službe o jedného operátora viac.
Keď sa rozprávame o zamestnancoch, je tento stav vyhovujúci alebo by podľa vás bolo dobré, keby sa rozšírila kapacita?
Momentálne je na celom Slovensku počet operátorov dostačujúci na zabezpečenie nepretržitej prevádzky tiesňovej linky 155. To znamená, že v prípade závažného ohrozenia zdravia alebo života sa vždy dovoláte pomoci.
Kto sa môže stať operátorom tiesňovej linky? Stačí kurz prvej pomoci alebo sú nevyhnutné odborné vzdelanie, preškolenia, nejaký špeciálny výcvik?
Pre odomknutie obsahu zadaj svoj e-mail
Registrácia a platba bude dokončená po zadaní e-mailu.
Staň sa členom Startitup PREMIUM
a získaj neobmedzený prístup.
Predplatné môžeš zrušiť kedykoľvek.
V článku sa po odomknutí dozvieš
- Akým spôsobom zachraňujú operátori človeka bez toho, aby ho videli a mohli vyšetriť
- Že aj dieťa dokáže pomôcť a aj zachrániť život
- Kedy býva volaní na tiesňovú linku najviac
- Ako funguje systém pri mnohonásobných volaniach k tej istej udalosti
Po odomknutí tiež získaš
- Články bez reklám
- Neobmedzený prístup k viac ako 75 000 článkom
- Exkluzívne benefity