Veľký úspech pre Slovensko: O predné brzdové svetlo prejavujú záujem viaceré krajiny

  • O predné brzdové svetlo majú záujem viaceré krajiny
  • Slovenský bezpečnostný prvok je úspešný
  • Ohlasy v Európskom hospodárskom senáte sú pozitívne
Viceprezident EHS Daniel Bercel a namontované predné brzdové svetlo
Viceprezident EHS Daniel Bercel a namontované predné brzdové svetlo Projekt PREDNÉ BRZDOVÉ SVETLO
  • O predné brzdové svetlo majú záujem viaceré krajiny
  • Slovenský bezpečnostný prvok je úspešný
  • Ohlasy v Európskom hospodárskom senáte sú pozitívne

Slovenskí vodiči sa do 22. júna mohli podieľať na testovaní nového bezpečnostného prvku. Ide o predné brzdové svetlo, známy slovenský vynález, ktorý pritiahol pozornosť celej Európskej únie, informovali sme. 

Pointa predného brzdového svetla spočíva v tom, že jeho zasvietením dá vodič signál chodcom, cyklistom či autám pred ním. Naznačuje, že si je vedomý situácie na ceste a začína brzdiť. Prvok je umiestnený v oblasti predného nárazníka vozidla a má zelenú farbu.

Ako informuje viceprezident Európskeho hospodárskeho senátu (EHS) Daniel Bercel v tlačovej správe, v blížiacom sa septembri uplynie rok od začiatku testovania predného brzdového svetla v reálnej premávke.

Kľúčová téma

Slovenskí vodiči už mali príležitosť zahliadnuť autá, ktoré zeleným svetlom v prednej časti vozidla disponujú. Ide však aj o predmet celoeurópskych diskusií. Podľa Bercela sa stal jednou z kľúčových tém v Európskom hospodárskom senáte.

EHS spája politiku a podnikateľský sektor. Zastúpené sú v ňom viaceré popredné spoločnosti z určitých segmentov. Celkovo má až do štyristo senátorov. Tí pravidelne diskutujú či už o zmenách v politike alebo legislatíve so zreteľom na Európsku politiku, vysvetľuje tlačová správa.

„Môžem povedať, že téma predného brzdového svetla je v senáte častou témou. Pre mňa, ako Slováka, je to určité zadosťučinenie, že tento bezpečnostný prvok je práve zo Slovenska,“ prezradil viceprezident EHS Daniel Bercel.

Za týmto vynálezom stojí slovenský inovátor Ľubomír Marjak, pričom o tento nový bezpečnostný prvok je veľký záujem. Bývalý nemecký europoslanec a súčasný člen Európskej rady pre bezpečnosť dopravy Dieter-Lebrecht Koch sa tento vynález presadiť snažil presadiť v Únii už začiatkom tohto roka.

„Tým, že Európska únia bezpečnostné systémy prikáže ako súčasť povinnej výbavy, sa tieto bezpečnostné asistenčné systémy stávajú lacnejšie, teda dostupnejšie pre širšiu masu ľudí. Vtedy sa už musia výrobcovia automobilov dohodnúť, čím sa tlačí na nižšiu cenu,“ uviedol Koch s tým, že práve povinnosťou ich zavedenia dokáže Únia vyvinúť tlak na výrobcov.

Členovia senátu

O slovenskom vynáleze na senáte diskutujú významné spoločnosti z rozmanitých odvetví.

„Členmi Európskeho hospodárskeho senátu sú aj veľké automobilky. A z ich strany ide pozitívny signál a predné brzdové svetlo vnímajú ako skvelý nápad,“ hovorí Bercel.

V prípade automobiliek však nejde o jedinú oblasť s pozitívnym pohľadom. Bercel uviedol, že predné brzdové svetlo sa dostáva stále viac a viac do povedomia v celej Európe.

„O projekt predného brzdového svetla prejavili záujem aj Švajčiari a Česká republika,“ prezradil. Ešte predtým o tento bezpečnostný prvok prejavili záujem Taliani.

Odporúčanie z EÚ

Bercel sa s projektom predného brzdového svetla sa stretol už v roku 2018. Pripadalo mu to ako výborný nápad, a tak myšlienku inovátora Ľubomíra Marjaka v senáte aj osobne odkomunikoval.

„Môžem povedať, že od prvého dňa sme začali tento projekt podporovať,“ spomenul Bercel.

Následne práve Európska únia vydala odporúčanie na uskutočnenie testovania tohto zeleného svetla. Najprv sa uskutočnilo v uzavretej premávke na letisku v Berlíne, vlani v septembri začalo v tej reálnej, na Slovensku.

Predné brzdové svetlo jasne korešponduje s celoeurópskou víziou nula. Tá si dala za cieľ znížiť počet dopravných nehôd, ideálne na nula. Táto vízia v posledných rokoch do výbav nielen osobných vozidiel dostala mnohé bezpečnostné prvky, ktoré majú za cieľ znížiť nehody na cestách.

„Predné brzdové svetlo je výborným projektom z hľadiska záchrany ľudských životov, má však aj ekonomický dopad a vplýva aj na zvýšenie plynulosti premávky. Aj z pohľadu elektromobility, kedy vozidlo nepočujete, je dôležité vedieť, či auto brzdí,“ vysvetlil viceprezident Európskeho hospodárskeho senátu.

Bercel si osobne myslí, že predné brzdové svetlo by sa malo stať súčasťou povinnej výbavy všetkých vozidiel.

Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy

Zdroj: TS

Najnovšie videá

Trendové videá