Veľký zmätok pri poistení elektrokolobežiek: Jedna veta v zákone Slovákov úplne poplietla
- Vieš, kedy musia mať elektrické kolobežky PZP?
- Táto fráza poplietla niektorých majiteľov
- Vieš, kedy musia mať elektrické kolobežky PZP?
- Táto fráza poplietla niektorých majiteľov
Ako sme ťa nedávno informovali, od augusta platí povinné poistenie elektrických kolobežiek. Zákon určil, ktoré kolobežky potrebujú PZP, no mnohých jedna formulácia mýli. Povinnosť vzniká podľa tzv. prevádzkovej hmotnosti, no čo to pre majiteľov tohto dopravného prostriedku znamená?
Nová novela zaviedla povinné PZP pre elektrické kolobežky a segweye, ktorých konštrukčná rýchlosť prekračuje 25 kilometrov za hodinu alebo ak presahuje 14 km za hodinu a váži viac ako 25 kilogramov. Toto sa však množstva kolobežiek na slovenských cestách netýka.
Portál FINSIDER informuje, že v legislatíve mnohých kolobežkárov mätie slovné spojenie „prevádzková“ hmotnosť. Tá pri bežných osobných vozidlách predstavuje samotnú váhu vozidla s váhou vodiča. Ak by sme toto pravidlo aplikovali aj na kolobežky, samozrejme, povinnosť uzatvoriť PZP by vznikala pri každej jednej. Žiadna kolobežka totiž bez vodiča menej ako 25 kilogramov neváži.
Nejasnosti vytvorili dve slová
Táto nejasnosť v zákone zrejme vznikla preto, lebo pojem prevádzková hmotnosť sa využíva vo viacerých smeroch. Ministerstvo financií sa bráni, že v tomto prípade je prevzaté zo slovenskej verzie európskej smernice z roku 2021.
„Preto je potrebné daný pojem vykladať v kontexte regulácie v oblasti PZP a nie v oblasti schvaľovania technických parametrov a aspektov motorového vozidla,“ vysvetlilo pre Finsider ministerstvo financií. Jednoducho povedané – pri kolobežkách je prevádzkovou hmotnosťou niečo iné než pri osobných autách.
Pre osobné vozidlá, autobusy a nákladné vozidlá sa do prevádzkovej hmotnosti započítava aj vodič. To znamená, že keď sa stanovuje prevádzková hmotnosť týchto vozidiel, predpokladá sa, že sú v prevádzke s vodičom na palube.
Na druhej strane pri dvojkolesových motorových vozidlách, ako sú aj motocykle a kolobežky, sa vodič do prevádzkovej hmotnosti nezapočítava.
Kto musí mať PZP
Okrem hmotnosti prichádza do hry aj rýchlosť kolobežky. Zákon hovorí, že dôležitým faktorom je konštrukčná rýchlosť, teda najvyššia rýchlosť, ktorú výrobca určí pre dané vozidlo.
Elektrická kolobežka alebo iné malé elektrické vozidlo nemusí mať PZP, ak nedokáže prekročiť rýchlosť 25 kilometrov za hodinu alebo 14 kilometrov za hodinu, ak váži viac ako 25 kilogramov. To znamená, že motor sa automaticky vypne, keď vozidlo dosiahne túto rýchlosť.
Ďalším kritériom je, že musí ísť o malé elektrické vozidlo s vlastným mechanickým pohonom, takže napríklad elektrobicykle do tejto kategórie nespadajú, pretože elektrický pohon na nich len dopĺňa silu pri šliapaní.
Novela sprísnila pravidlá aj pokuty
Novela zákona o povinnom zmluvnom poistení (PZP) prináša viacero pozitívnych zmien pre poistených, avšak sprísňuje povinnosti pre majiteľov e-kolobežiek. Odborníci taktiež upozorňujú, že sa nedarí znížiť počet nepoistených vozidiel. Uviedla to spoločnosť UNIVERSAL maklérsky dom.
Poisťovne sa musia pri určovaní výšky spôsobenej škody riadiť vyhláškou Ministerstva spravodlivosti SR a nie vlastnými pravidlami ako doteraz. „To často viedlo až k súdnym sporom, pri ktorých súdy rozhodovali práve podľa tejto vyhlášky,“ uviedol odborný garant pre neživotné poistenie Pavol Michalec.
Zmenou prešiel aj prístup k sankciám za neskoré nahlásenie vzniknutej škody. „V prípade objektívnych príčin, ako je pobyt v nemocnici a podobne, už poisťovne nebudú môcť klienta regresovať. Aj v ostatných prípadoch sú touto novelou určené hranice 30 %, maximálne 50 % regresu,“ vysvetlil Michalec s tým, že sa to netýka závažného porušenia pravidiel cestnej premávky, akým je jazda pod vplyvom návykových látok.
Po novom budú musieť byť poistené všetky e-vozidlá, ktoré dosahujú rýchlosť viac ako 25 kilometrov za hodinu alebo ak je ich rýchlosť vyššia ako 14 kilometrov za hodinu a ich hmotnosť vyššia než 25 kilogramov.
„Tu sa však očakávajú problémy pri šetrení škodových udalostí, keďže mnoho z týchto vozidiel nemá nielen registráciu, ale dokonca ani žiadne označenie, ako je napr. VIN vozidla. Bude tak veľmi ťažké identifikovať vozidlo, ktoré spôsobilo škodu. Aj preto toto poistenie neponúkajú všetky poisťovne,“ upozornil Michalec.
Spoločnosť podotkla, že nepoisteným držiteľom dokonca hrozia vyššie pokuty za neuzatvorenie PZP, a to vo výške od 50 do 5000 eur. „Základnou zmenou je však výška limitov plnenia, ktoré narástli z 5,24 milióna eur na 6,45 milióna eur pri škodách na živote a zdraví a z 1,05 milióna eur na 1,3 milióna eur pri škodách na majetku, strate zisku a nákladoch právneho zastúpenia,“ vysvetlil odborný garant.
Michalec však upozornil, že novela nezapracovala pripomienky odborných organizácií. Ide podľa neho o nefunkčnosť sankcionovania za nesplnenie povinnosti uzatvoriť PZP. „Okresné úrady vlani udelili pokuty len za približne 2 % z celkového počtu nepoistených vozidiel. Vinou tohto prístupu štátnych orgánov neustále narastá počet nepoistených vozidiel, ktorý už dosiahol asi 320 000,“ dodal Michalec.
Čítajte viac z kategórie: Zo Slovenska
Zdroje: Redakcia Startitup, FINSIDER, TASR