Viaceré firmy ohlásili odchod z Ruska, v skutočnosti tam naďalej pôsobia
- Po začiatku vojny viaceré spoločnosti oznámili odchod z Ruska
- Avšak viaceré firmy v nejakej miere v krajine predsa len ostali
- Po začiatku vojny viaceré spoločnosti oznámili odchod z Ruska
- Avšak viaceré firmy v nejakej miere v krajine predsa len ostali
Po invázii Ruska na Ukrajinu stáli medzinárodné spoločnosti pred závažným rozhodnutím: buď opustia krajinu na protest proti vojne a budú znášať finančné straty, alebo zostanú a budú riskovať poškodenie svojej doterajšej reputácie.
Po vpáde ruských vojsk na Ukrajinu niektoré firmy okamžite opustili krajinu, iné sa rozhodli ostať, no nakoniec po niekoľkých mesiacoch sa pod tlakom verejnosti väčšina z nich stiahla z ruského trhu tiež, ako píše The Moscow Times.
Odchádzajúce spoločnosti si volili rôzne postupy, no boli väčšinou také, ktoré by im neskôr umožnili návrat. Niektoré si zakonzervovali svoje prevádzky, odovzdali aktíva dôveryhodným partnerom alebo starostlivo štruktúrovali dohody, aby v budúcnosti mohli pokračovať vo svojich obchodných aktivitách.
Výskumníci z Yale univerzity zostavili databázu, podľa ktorej za posledný rok dobrovoľne obmedzilo svoju činnosť v Rusku viac ako 1 000 zahraničných spoločností. Odchod týchto firiem znamenal pre ruských spotrebiteľov sklamanie a pre mnohých výraznú zmenu životného štýlu. Avšak viaceré firmy v nejakej miere v krajine predsa len ostali.
Zmena na papieri
Dobrým príkladom je aj módny obchod Levi’s, ktorý odišiel z ruského trhu. Pár dní nato však bol v Moskve nanovo otvorený tentoraz pod názvom JNS aj s novým majiteľom, logom, no s rovnakým americkým tovarom na pultoch. „Spoločnosť Levi’s mala veľké šťastie na ruského partnera,“ povedal Pavel Čekryžov, manažér nákupného centra po jej znovuotvorení.
Ide však aj o ďalšie spoločnosti či módne obchody, ako napríklad Reebok či Panasonic, ktorý v Rusku momentálne pôsobí pod menom Eplaza. Vďaka tejto zmene značky naďalej dodávajú tovar do Ruska, podobne ako Helly Hansen, ktorý sa premenoval na Chansen.
V 90. rokoch 20. storočia bol McDonald’s, známy americký reťazec rýchleho občerstvenia, symbolom nástupu západného konzumného kapitalizmu v Rusku. V marci však spoločnosť McDonald’s dočasne zatvorila svoje reštaurácie a o dva mesiace neskôr oznámila svoj trvalý odchod z Ruska.
Aby zaplnil dieru na trhu po McDonald’s, získal 850 reštaurácií Alexander Govor, miliardár, ktorý už vlastnil 25 licencovaných prevádzok McDonald’s na Sibíri.
Známa prevádzka v iných farbách
V polovici júna minulého roka bola vlajková reštaurácia McDonald’s v Moskve, ktorá bola pôvodne otvorená na sklonku existencie Sovietskeho zväzu, znovu otvorená pod novým názvom: Vkusno i tochka. Tým sa začala veľká prerábka predajní.
Zaujímavo sa vynašla aj japonská automobilka Nissan, ktorá sedem mesiacov zvažovala, či má odísť, až nakoniec oznámila prefíkaný postup, a to prevod aktív na miestneho partnera. Konkrétne zverila svoje podnikanie štátnemu subjektu NAMI len za 1 euro. Vďaka tomuto rozhodnutiu si nechalo otvorené dvierka pre možnosť odkúpenia podniku v priebehu nasledujúcich šiestich rokov.
Aktuálne sa malo podľa dát denníka The Washington Post z Ruska stiahnuť 253 spoločností bez akýchkoľvek stôp podnikania, pričom 5 spoločností pozastavilo významnú časť prevádzky v krajine, ktorá vo februári minulého roka zahájila ofenzívu na svojho suseda.
Podľa dostupných informácií je však okolo ďalších 100 firiem, ktoré verejne oznámili pozastavenie nových investícií, no v realite naďalej pokračujú v rovnakej činnosti. Dobrým príkladom je spoločnosť Mondelēz International, ktorá napriek sľubu obmedzenia nevyhnutnej prevádzky naďalej pôsobí na ruskom trhu.
Zdroje: The Moscow Times, Yale, The Washington Post