Viedeň dostane špeciálne metro bez vodiča. Slováci zabezpečia kľúčovú zložku
- Siemens Mobility dodá 34 plne automatizovaných súprav metra do Viedne
- Na projekte sa podieľa aj inžiniersky tím Siemens Mobility zo Žiliny
- Siemens Mobility dodá 34 plne automatizovaných súprav metra do Viedne
- Na projekte sa podieľa aj inžiniersky tím Siemens Mobility zo Žiliny
Ak si niekedy navštívil Viedeň a po meste cestoval hromadnou dopravou, zrejme ti neušlo logo Wiener Linien. Práve táto spoločnosť prevádzkuje väčšinu verejnej dopravy v hlavnom meste našich susedov.
Wiener Linen sa spojila s inžinierskym centrom Siemens v Žiline. Spoločnosť Wiener Linien poverila spoločnosť Siemens Mobility dodávkou 34 plne automatizovaných súprav metra. Ide o projekt metra bez vodiča, ktoré bude premávať vo Viedni. Slováci budú zabezpečovať kľúčovú zložku.
Nová linka, nové vlaky
Vlaky, ktoré vo Viedni pribudnú, sú treťou generáciou mestského metra, ktoré dodáva Siemens. Nesú názov X Wagen. Ľudí budú prevážať na úplne novej linke metra U5 vo Viedni od roku 2024.
Vlaky majú ľahkú konštrukciu. Vyše 90 % použitých materiálov je tiež možné recyklovať. Vo vlakoch je použité LED osvetlenie a tiež vysoko účinné vykurovacie a klimatizačné systémy, ktoré zabezpečujú, že má vlak nízku spotrebu energie.
„Počas prevádzky sa brzdná energia vlaku optimálne vracia späť do napájacej sústavy,“ uvádza spoločnosť Siemens Mobility v tlačovej správe. Súpravy budú plne automatizované, no budú môcť jazdiť aj poloautomaticky alebo manuálne na už existujúcich tratiach.
Tím zo Žiliny
Na tomto projekte sa podieľa inžiniersky tím zo Siemens Mobility v Žiline. Slovenský tím má okrem iného na starosti konfiguráciu softvéru AFF (Applikation Fahrerloses Fahren).
Spomínaný softvér AFF je kľúčový. Je potrebný na zabezpečenie prevádzky vlaku bez vodiča. Dbá sa pri ňom na konfiguráciu parametrov, ako je sklon a zakrivenie trate, optimálnosť brzdnej dráhy a podobne. Sieťovo prepojené dopravné a informačné systémy sú potrebné na zabezpečenie mobility, uvádza tlačová správa Siemens.
Starať sa Slováci majú aj o projektovanie a testovanie softvéru, ktorý slúži na riadenie hromadnej mestskej koľajovej dopravy, vrátane monitoringu a nákladovej optimalizácie prevádzky súprav. Súčasťou zmluvy medzi Viedňou a Žilinou je aj údržba vlakov na obdobie 24 rokov a opcia na ďalších jedenásť vlakov.
Vedúci Inžinierskeho centra v Žiline Rastislav Kušpál uznal, že sa ich centrum podieľa na projektoch svetového charakteru, a práve tam je možné zaradiť aj projekt metra bez vodiča vo Viedni.
„Náš tím sa primárne zameriava na konfiguráciu softvéru, ktorý je nutnou súčasťou pre spustenie prevádzky metra bez vodiča. Automatizácia v doprave je trendom v modernej dobe a preto sa snažíme byť jeho súčasťou a držať krok s vývojom riadenia dopravy,“ uviedol Rastislav Kušpál.
Nový informačný systém
Ide o úplne prvé súpravy metra na svete, ktoré budú vybavené novým digitálnym informačným systémom pre cestujúcich. Vďaka systému si budú môcť cestujúci naplánovať trasu, a všetky informácie o spojeniach zistiť ešte pred príchodom na stanicu.
Cestujúci by mali tiež vedieť, čo ich čaká na nasledujúcej stanici, keď sú ešte v metre. Systém im poradí, kadiaľ ísť a ako postupovať, keď sa tam dostanú. Viedenská spoločnosť si od vymožeností sľubuje optimalizovanie toku cestujúcich a zabezpečenie pohodlia pri cestovaní.
Čítajte viac z kategórie: Zo Slovenska
Zdroj: Siemens Mobility, s. r. o./Tlačová správa