Vieš, čo je „RAW voda“? Nový EKO biznis startupov, ktorý zarába milióny a nahneval odborníkov
- Jesť BIO potraviny a správať sa ekologicky je trend, ktorý má skutočne zmysel
- Niekoľko amerických startupov však podľa odborníkov prekračuje pomyselnú hranicu toho, čo je pre človeka z hľadiska ekológie dobré a tým, čo mu môže ublížiť
- Novým biznisom sa totižto stáva tzv. "raw voda" bez akejkoľvek filtrácie a za liter zaplatíš 0,95 - 3 eurá
- Jesť BIO potraviny a správať sa ekologicky je trend, ktorý má skutočne zmysel
- Niekoľko amerických startupov však podľa odborníkov prekračuje pomyselnú hranicu toho, čo je pre človeka z hľadiska ekológie dobré a tým, čo mu môže ublížiť
- Novým biznisom sa totižto stáva tzv. "raw voda" bez akejkoľvek filtrácie a za liter zaplatíš 0,95 - 3 eurá
Už si si zrejme zvykol, že tie najbláznivejšie nápady prichádzajú spoza veľkej mláky. Aj dnes ti jeden taký, nad ktorým sa budeš nútený zamyslieť, predstavíme. Na západnom pobreží Spojených štátov sa totižto rozmáha najnovší trend stvorený pre nadšencov ekológie, tzv. „raw voda“ (prekl. surová). Tá má predstavovať panenskú, nefiltrovanú, nečistenú, skrátka ľudskou rukou nedotknutú vodu z horských potokov. Za liter zaplatíš v prepočte od jedného do troch eur a nikdy si nemôžeš byť istý, či svoju záruku správneho pitného režimu nájdeš v regáloch obchodov. Je totižto tak populárna, že je často vypredaná.
Startupy, ako Live Water, Tourmaline Spring alebo Zero Mass Water začali pracovať s komoditou, bez ktorej ani jeden z nás nemôže žiť – s obyčajnou vodou. A že sa jedná o pekelne premyslenú formu biznisu, potvrdzuje fakt, že posledná z menovaných spoločností, ktorá sa zameriava na systém pre zbieranie vody zo slnka a vzduchu (áno, dá sa to), začala objednávky prijímať len v novembri, no už teraz sa môže pochváliť ziskom 24 miliónov dolárov v rizikovom kapitále.
Obchodík s lákavým názvom Liquid Eden (prekl. Raj nápojov) má vo svojej ponuke dokonca niekoľko variácií vôd – bez fluoridu či bez chlóru. Majiteľka obchodu pre New York Times prezradila, že denne predá až 3400 litrov takejto vody a jej dopyt každým rokom rastie. Tomuto zaujímavému biznisu sa darí aj kvôli rýchlo šíriacim sa názorom, že voda, ktorá nám tečie z kohútika, je veľké zlo. Najmä kvôli pridávanému fluoridu alebo medeným potrubiam, ktorými sa do našich domácností rozvádza. Aj tradične balená voda má svojich nepriateľov, pretože podľa neprajníkov pri jej čistení od rias prechádza filtrami, ktoré ničia pre naše telo potrebné baktérie.
Vzbura proti vode z kohútika rozhodne nie je na svete novinkou a prvé protesty proti nadmernému pridávaniu fluoridu sa objavili vo svete už v 50. rokoch minulého storočia. Nálada v spoločnosti a sofistikovaný marketing však rýchlo prispeli k tomu, aby sa o biznis s vodou začali zaujímať aj veľké ryby na trhu. Jedným z nich je napríklad aj člen predstavenstva Netflixu alebo LinkedIn, Skip Battle.
Zo šírenia takýchto názorov však rozhodne nie sú nadšení odborníci. Dôležitosť ochrany pred akútnym, chronickým riskom prostredníctvom filtrovania vody nás chráni napríklad pred baktériou E. coli, vírusmi, parazitmi a aj karcinogénnymi látkami. Pridávané látky nás majú chrániť pred množstvom chorôb a pitie nefiltrovanej vody kritizujú.
Nech si verný jednej alebo druhej verzii, otázkou stále zostáva, ako sme sa dostali do situácie, že postačí správna komunita ľudí, premyslený marketing a využitie nálady v spoločnosti na to, aby sa aj na tej najobyčajnejšej komunite, akou je voda, dokázali na účtoch spoločností hromadiť milióny?
Zdroj: NYtimes
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy