Vláda chce kompletne zakázať telefóny na školách
- Ministerstvo chce zriadiť odbornú skupinu, ktorá diskutuje o nastavení nových pravidiel
- To, či budú opatrenia platiť už tento rok alebo až ďalší školský rok, povie Drucker na začiatku apríla
- Ministerstvo chce zriadiť odbornú skupinu, ktorá diskutuje o nastavení nových pravidiel
- To, či budú opatrenia platiť už tento rok alebo až ďalší školský rok, povie Drucker na začiatku apríla
Denník N informoval, že minister školstva, výskumu, vývoja a mládeže Tomáš Drucker (Hlas-SD) chce zaviesť plošný zákaz mobilov v školách. Podľa informácií malo ministerstvo zriadiť odbornú skupinu, ktorá práve diskutuje o nastavení nových pravidiel.
To, či budú opatrenia platiť už tento rok alebo až ďalší školský rok, povie Drucker na začiatku apríla.
Vyhláška, ktorá upravuje používanie mobilov v školách, by mala byť aktualizovaná do konca marca 2024. Odborníci naznačili, že prísnejšia regulácia sa bude týkať prvého stupňa základných škôl. Na druhom stupni by sa ich využívanie mohlo obmedziť.
„Smerujeme k tomu, že chceme opätovne zaviesť zákaz používania mobilných telefónov na prvom stupni. Je tu zriadená skupina zhruba 20 odborníkov, akademikov z externého prostredia, ktorí sú aj odborníci v oblasti digitálnych technológií,“ uviedol šéf rezortu.
„Bude mať pravdepodobne podobu vyhlášky ministerstva o tom, ako využívať mobilné telefóny napríklad na druhom stupni vzdelávania,“ priblížil.
Škola bez domácich úloh
Škola bez povinných domácich úloh v Liptovskom Mikuláši bude pokračovať aj v ďalšom roku. Hovorkyňa mesta Viktória Čapčíková uviedla, že pilotný projekt sa osvedčil, spokojní sú rodičia aj deti.
Prváci v Demänovej si od septembra minulého roka nenosia prácu domov, tamojšia základná škola začala ako prvá mestská v Liptovskom Mikuláši fungovať bez povinných úloh. „Deti napriek tomu nezleniveli, práve naopak,“ skonštatovala hovorkyňa.
Podľa triednej učiteľky Markéty Kloptovej sú žiaci aktívni a dobrovoľné cvičenia aj tak plnia. Zdôraznila, že domáca príprava s rodičmi je veľmi dôležitá najmä v prvom ročníku, preto závisí od rodičov a žiakov, ako sa k nepovinným úlohám postavia.
Pedagogička vysvetlila, že sa snažia všetko učivo prebrať aj dostatočne precvičiť na vyučovaní. Niektorým žiakom stačí to, čo sa v škole preberie, ale sú aj takí, ktorí si musia doma učivo upevniť a zopakovať. „Niektoré deti potrebujú viac času na to isté, čo spolužiak urobí za kratší čas. Aby sa také dieťa nestratilo z peletónu a aby si dokázalo osvojiť potrebné zručnosti i vedomosti, potrebuje takúto individuálnu podporu hlavne od rodičov,“ priblížila.
Dobrovoľné cvičenia nezaberajú viac ako 15, maximálne 20 minút denne, učitelia ich navyše nezadávajú každý deň a ani zo všetkých predmetov. „Takýmto dobrovoľným precvičovaním nespôsobujeme negatívne emócie a deti nemajú tendenciu vyhýbať sa učeniu ani v budúcnosti. Žiaci nie sú potrestaní, keď si dobrovoľnú úlohu doma neprecvičia,“ dodala Kloptová.
Podľa pedagogičky sa dá efektívne vzdelávať aj bez prideľovania povinných domácich úloh a žiaci v ničom nezaostávajú. Náročnejšie je to však pre učiteľa na prípravu, hodiny musia byť kreatívnejšie, praktickejšie a je potrebné ich stále inovovať.
Zdroje: Denník N, TASR