Vláda plánuje oživiť priame vlakové spojenie s naším susedom. Čas sa jej však kráti
- Dočkajú sa Slováci nového vlakového spoja, ktorý by mal prepájať východné Slovensko a Ukrajinou?
- Na stole sú ambiciózne plány
- Dočkajú sa Slováci nového vlakového spoja, ktorý by mal prepájať východné Slovensko a Ukrajinou?
- Na stole sú ambiciózne plány
Vláda Slovenskej republiky sa chystá do konca roka 2024 sprevádzkovať železničnú osobnú dopravu medzi Slovenskom a Ukrajinou s využitím širokorozchodnej trate. Toto spojenie by malo spájať Košice s Kyjevom a predstavuje značný krok vpred v posilnení prepojenia a mobility medzi oboma krajinami. O zámere informuje web aktuality.sk.
„Minister dopravy Jozef Ráž mladší má čas len do konca tohto roka na uskutočnenie zámeru. Nešpecifikoval, ako zabezpečí spojenie Košíc s Kyjevom,“ uviedol portál.
Košice – Mukačevo a späť bez prestupu
Aktuálne sa vieš vlakom odviezť napríklad z Košíc do Mukačeva. Priame rýchliky R 960/R 961 a R 962/R 963 premávajú denne, pričom na svojej trase zastavujú v staniciach Čierna nad Tisou a Čop. Vo vlaku je k dispozícii iba 2. trieda. V stanici Košice sú zabezpečené prípoje v smere/zo smeru Praha a Bratislava.
„V Mukačeve máte možnosť prestúpiť na vnútroštátne spoje Ukrajinských železníc do miest Ľvov, Kyjev, Odesa a ďalšie. Cestovné doklady pre spojenia v Ukrajine si zakúpite na stránke Ukrajinských železníc,“ uvádza ZSSK.
ZSSK upozorňuje cestujúcich, že nástup do vlaku v Mukačeve sa nachádza v južnej časti obvodu ŽST Mukačevo, mimo staničnej budovy a nástupísk národných ukrajinských vlakových spojov Ukrajinských železníc.
Vlakové spojenie s Ukrajinou momentálne poskytuje aj RegioJet, a to priamo z Prahy.
„Dĺžka jazdy medzi Prahou a Kyjevom je približne 22 hodín. Na takto dlhé cesty odporúčame pohodlie v spacích vozidlách. Prípadne môžete cestovať v triede Standard s polohovateľnými sedačkami. Počas cesty sú plne k dispozícii naši stevardi a stevardky.“
Cesta prebieha v spolupráci s Ukrajinskými železnicami s prestupom na nadväzujúce sedačkové a lôžkové vlaky v poľskom Přemyšle z dôvodu širšieho rozchodu koľají na území Ukrajiny, na ktoré naše vlaky nie sú stavané.
„Trasa Přemyšl – Kyjev je obsluhovaná sedačkovými vozidlami. Trasy Přemyšl – Záporožie a Přemyšl – Charkov sú obsluhované podľa dispozícií sedačkovými a lôžkovými vozidlami. Kúpou tohto lístka podporujete ukrajinských železničiarov a ukrajinský štát. Zaslúži si našu podporu.“
Ľudia žiadajú aj vlakové spojenie s Poľskom
Na internete sa objavila spoločná petícia Slovákov a Poliakov za zavedenie celoročného každodenného vlakového spojenia medzi Popradom a poľskou Muszynou. Vlaky na tejto trati, známe ako Beliansky Expres, zatiaľ premávajú v soboty a nedele počas zimnej a letnej sezóny.
Petičiari sa odvolávajú na opatrenia prijaté na stretnutiach poľsko-slovenskej medzivládnej pracovnej skupiny pre cezhraničné dopravné spojenia v roku 2017. Uvedené spojenie malo podľa nich v rámci pilotného obdobia premávať počas prázdninových víkendov, no po dvoch či troch sezónach už denne a celoročne.
Sezónny cezhraničný spoj s Muszynou obnovili v roku 2019 po takmer deviatich rokoch prestávky. Cieľom bolo zjednodušiť cestovanie, podporiť regióny a cestovný ruch. Petičiari žiadajú zavedenie každodenných vlakov od 1. júna do 30. septembra tohto roka, a následne od októbra počas víkendov.
Od decembra 2024 či nasledujúceho roka ale požadujú zaviesť spojenie ako každodenné počas celého roka. Prešovský samosprávny kraj (PSK) v reakcii pre agentúru SITA uviedol, že dlhodobo podporuje pravidelné cezhraničné spojenia železničnou osobnou dopravou, a to aj napriek tomu, že je to mimo jeho kompetencií.
„Už niekoľko rokov intenzívne apeluje na Ministerstvo dopravy SR o zavedenie pravidelných denných celoročných spojení na trase Poprad – Muszyna/Krynica. Nemá pochýb o prepravnom potenciáli takejto linky, ktorá by neslúžila iba pre turistické účely, ale aj pre bežné potreby obyvateľov nielen prihraničných regiónov, ktoré nemajú sezónny charakter, ako sú práca, nákupy, služby, využívanie blízkeho letiska na území susedného štátu a podobne,“ priblížila Lea Lehotská z oddelenia komunikácie PSK.
Takýmto spôsobom by sa podľa jej slov miera využitia týchto spojení intenzifikovala
To by podľa kraja malo pozitívny dopad na ekonomický a spoločenský rozvoj pohraničia oboch štátov a celkový rozvoj cezhraničnej spolupráce na úrovni obyvateľov, podnikov aj organizácií.
Ministerstvo dopravy, ktoré toto spojenie financuje, vysvetlilo, že cieľom letných vlakov ako takých je podporiť domáci cestovný ruch a pri príprave ich harmonogramu vychádza zo skúsenosti z predchádzajúcich rokov.
„Po ukončení sezóny sa vždy vyhodnocuje obsadenosť a záujem cestujúcich. Rozšírenie spojenia na každodenné počas celého roka závisí od reálneho počtu cestujúcich, ale najmä od finančných možností,“ uviedla v reakcii pre SITA na požiadavku petičiarov hovorkyňa rezortu Petra Poláčiková.
Cieľovou stanicou vlakového spojenia na poľskej strane je kúpeľné mesto Muszyna, ktoré ponúka starobylé pamiatky, množstvo atrakcií aj liečivých prameňov. V Muszyne sú navyše zabezpečené nadväzné prípojné vlaky do Krynice. Na Slovensku vlak zastavuje napríklad aj v Kežmarku, Spišskej Belej, Starej Ľubovni či Plavči.
Novinkou minuloročnej letnej sezóny bolo aj nadväzné autobusové spojenie zo Starej Ľubovne k tamojšiemu hradu, ako aj do Červeného kláštora či Pieninského národného parku. Prešovský kraj verí, že sa ho podarí zaviesť aj v tomto roku počas letných mesiacov.
Okrem vlakového spojenia sa v petícii spomína aj spustenie cezhraničných autobusov vrátane spojenia Zakopane – Vysoké Tatry – Poprad. Primátor Vysokých Tatier Jozef Štefaňák pre SITA potvrdil, že na rozbehnutí autobusového spojenia s Poľskom v lete sa pracuje. PSK v tejto súvislosti uviedol, že na rozvoji cezhraničnej pravidelnej autobusovej dopravy spolupracuje s Malopoľským vojvodstvom.
„Po spustení pravidelnej linky Bardejov – Krynica v réžii PSK v lete 2023 očakávame v priebehu najbližších mesiacov spustenie autobusovej linky na trase Nowy Targ – Starý Smokovec, ktorú predbežne avizuje Malopoľské vojvodstvo,“ avizovala Lehotská.
Takáto linka by podľa krajskej samosprávy zabezpečovala prípoje k železnici v Nowom Targu, odkiaľ sa dá dostať do Zakopaneho i Krakówa, ako aj v Starom Smokovci v smere na Poprad a Štrbské Pleso.
Zdroje: aktuality.sk, SITA, ZSSK, RegioJet