Vládne opatrenia zásadne ovplyvnia predvianočné nákupy: Pre slovenské e-shopy to bude mať fatálne následky

  • Vládne opatrenia menia nákupné správanie Slovákov
  • E-shopy hlásia len mierny rast, kľúčové tržby sú ohrozené
Na snímke je obchodný dom počas Vianoc
TASR/Henrich Mišovič
  • Vládne opatrenia menia nákupné správanie Slovákov
  • E-shopy hlásia len mierny rast, kľúčové tržby sú ohrozené

Tento rok sa predvianočné obdobie na Slovensku nesie v znamení neistoty a očakávaní, ako sa vládou schválené konsolidačné opatrenia prejavia na správaní spotrebiteľov.

Mnohí odborníci, vrátane Davida Chmelařa zo spoločnosti Heureka Group, upozorňujú, že vplyv týchto opatrení môže byť výrazný, pričom slovenské e-shopy očakávajú, že spotrebitelia budú počas sviatočných nákupov výrazne šetrnejší. Tržby v poslednom kvartáli roka sú pritom pre mnohé obchody kľúčové.

Zmena v správaní spotrebiteľov

Schválené konsolidačné opatrenia, ktoré vstúpia do platnosti v nasledujúcom roku, sa už teraz prejavujú v zmenenom správaní spotrebiteľov.

„Z našich dát je vidieť, že ľudia stále hľadia na cenu, veľa porovnávajú a zvažujú väčšie nákupy. Sú cenovo citlivejší, dlhšie vyhľadávajú najlepšie ponuky a čakajú na zľavy,“ uviedol pre TASR Chmelař.

Tento jav podporuje aj neistota, ktorá sa týka zvyšovania cien v dôsledku vyššej DPH a iných nových daní. Podľa dostupných dát slovenský e-commerce v tomto roku zaznamenal len jednociferný rast, pričom v treťom štvrťroku bol tento nárast len 3 % v porovnaní s predchádzajúcim rokom​.

David Chmelař zároveň dodal, že hoci sa spotrebitelia s dopadom opatrení stretnú až v nasledujúcom roku, už teraz prevládajú výrazné obavy. Mnohí odkladajú väčšie nákupy a správajú sa oveľa zodpovednejšie.

U susedov je to naopak

Aj keď slovenské e-shopy vykazujú len mierny nárast, situácia u susedovje výrazne odlišná.

„V Česku je situácia iná, dáta Heureky totiž potvrdzujú, že česká ekonomika ožíva. E-commerce však má na Slovensku stále veľký priestor rásť, zabrzdiť ho však môžu práve obavy spotrebiteľov, ktorí dlhodobo odkladajú väčšie nákupy a nakupujú oveľa zodpovednejšie či menej impulzívne,“ dodal Chmelař.

Ako uvádza Techbyte, slovenskí spotrebitelia sú veľmi citliví na ceny a často vyčkávajú na sezónne zľavy či akcie. Z analýz vyplýva, že trend znižovania impulzívnych nákupov pokračuje aj počas tohtoročnej predvianočnej sezóny.​

Podľa odborníkov sa spotrebitelia viac sústredia na praktické a cenovo dostupné produkty. To by mohlo významne zmeniť aj charakter vianočných nákupov, ktoré bývali tradične spojené s vyššími výdavkami na darčeky a luxusné tovary​.

Zdroje: TERAZ, Techbyte

Najnovšie videá

Trendové videá