Vládny kabinet schválil kľúčové novinky PZP. Státisícom Slovákov hrozia tisícové pokuty
- Povinné zmluvné poistenie (PZP) ročne platia státisíce Slovákov
- Po novom si siahneme hlbšie do vrecka v konkrétnych prípadoch
- Zmena príde čoskoro
- Povinné zmluvné poistenie (PZP) ročne platia státisíce Slovákov
- Po novom si siahneme hlbšie do vrecka v konkrétnych prípadoch
- Zmena príde čoskoro
Vládny kabinet nedávno (v stredu, 27. marca) schválil ohlasované dôležité zmeny v pravidlách týkajúcich sa povinného zmluvného poistenia (PZP) pre motorové vozidlá, ako sme ťa pred zhruba mesiacom upozorňovali.
Ak tieto zmeny schváli aj parlament, mali by priniesť niekoľko kľúčových noviniek pre majiteľov vozidiel, píše portál OPeniazoch.sk.
Po prvé, zmeny zahŕňajú zvýšenie poistných krytí. To znamená, že v prípade nehody by mala poistka pokrývať vyššie sumy škôd. Po druhé, predpokladá sa zvýšenie pokút pre tých, ktorí nesplnia svoju povinnosť uzatvoriť PZP.
PZP po novom
Rezort financií síce neuviedol presnú sumu, o koľko by sa mohla zvýšiť cena poistky, no naznačuje, že by toto zvýšenie mohlo byť zanedbateľné.
Ministerstvo však zdôrazňuje, že ceny poistiek sa pravidelne menia na základe faktorov neznámych poistenému, ako sú inflácia a ceny náhradných dielov a opráv. Tieto pravidelné aktualizácie sa považujú za hlavnú príčinu zmien v cenách, nie navrhované zákonné úpravy.
Zásadnou novinkou je zvýšenie pokút pre tých, ktorí si neuzatvoria PZP. Aktuálne môže byť motoristovi za toto porušenie uložená pokuta v rozpätí od 16,60 eura do 3 319,40 eura.
Podľa nových pravidiel by sa však suma pokút mala zvýšiť, pričom minimálna pokuta by bola 50 eur a maximálna 5 000 eur. To predstavuje trojnásobné zvýšenie minimálnej pokuty.
Ak tieto zmeny schváli parlament, očakáva sa ich nadobudnutie platnosti od 1. augusta tohto roka.
„Bič“ na špekulantov
Podvody so stočenými kilometrami predstavujú vážny problém na trhu s ojazdenými vozidlami, pretože spôsobujú finančné straty nielen kupujúcim, ale aj štátom, písali sme. V rámci snahy porozumieť rozsahu tohto problému a prístupom k jeho riešeniu, spoločnosť carVertical uskutočnila prieskum v Európe a USA.
Zistila, že postoj k tomuto podvodu sa líši od krajiny ku krajine. Tresty sa pohybujú od žiadnych legislatívnych opatrení až po pokuty vo výške 300-tisíc eur vo Francúzsku alebo až 8 rokov väzenia v Chorvátsku.
Na Slovensku patrí legislatíva medzi najprísnejšie v Európe s pokutami od 5 000 do 50 000 eur, ktoré môže uložiť Slovenská obchodná inšpekcia (SOI). Pri opakovaných priestupkoch dokonca existuje možnosť dvojnásobného zvýšenia pokuty alebo odňatia živnostenského oprávnenia.
Napriek tomu počet podvodov zostáva vysoký. V Česku to majú podobne, s možnými pokutami až do výšky 500 000 Kč a trestom odňatia slobody.
Analýza poukazuje na to, že prísnejšie zákony samy o sebe neodradzujú od podvodov. To naznačuje, že je potrebný komplexnejší prístup k riešeniu tohto problému. Napriek existencii trestov v mnohých krajinách, dokazovanie podvodov môže byť zložité, čo komplikuje boj proti tejto nelegálnej praxi.
Výzvou zostáva aj cezhraničná povaha trhu s ojazdenými vozidlami, kde informačná nerovnováha medzi kupujúcim a predávajúcim umožňuje podvodom prekvitať.
Zdroje: OPeniazoch, Redakcia