Vlakvedúca Miška: Práca vlakvedúceho je plná zaujímavých výziev a zodpovednosti
- Priemerná mzda vlakvedúceho v samostatnom výkone je okolo 1700 eur
- Základom je v tejto práci komunikácia a nadhľad
- Práca vlakvedúceho zahŕňa starostlivosť o cestujúcich, zabezpečenie pohodlia a bezpečnosti počas celej jazdy
- Priemerná mzda vlakvedúceho v samostatnom výkone je okolo 1700 eur
- Základom je v tejto práci komunikácia a nadhľad
- Práca vlakvedúceho zahŕňa starostlivosť o cestujúcich, zabezpečenie pohodlia a bezpečnosti počas celej jazdy
Veselá tmavovláska Michaela Mičeková pracuje ako vlakvedúca v Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK). Odmala ju fascinovalo pozorovať sprievodcov na vlakovej stanici a keď sa neskôr rozhodovala o budúcnosti, vedela, že toto povolanie pre ňu bude to pravé. Na jej práci ju najviac baví spoznávať nových ľudí a výzvou je pre ňu každá pracovná zmena.
Miška, na akej trase zvyčajne v práci jazdievaš? Máš na nej obľúbený úsek?
Najčastejšie jazdím po trase Bratislava – Žilina, ktorá je pre mňa domovskou traťou. Je to krásna cesta, najmä, keď sa pozeráte von oknom a sledujete meniace sa scenérie. Každý úsek má svoje čaro, ale mojím najobľúbenejším je časť pri Trenčíne. Keď sa v diaľke začína objavovať Trenčiansky hrad, je to pohľad, ktorý ma nikdy neomrzí.
Ako prebieha tvoja bežná pracovná zmena?
Môj pracovný deň sa začína na komande vlakových čiat Bratislava. Zahlásim sa tam komandujúcemu, ktorý mi odovzdá pracovné pomôcky. Pred jazdou si skontrolujem, či svietia konce vlaku aj celá súprava, a či sú správne nastavené tabule do cieľovej stanice. Pred odchodom informujeme cestujúcich a keď vlak vypravíme, prichádza kontrola cestovných lístkov.
Prečo si sa vlastne stala vlakvedúcou? Ako dlho si už v tejto práci?
Prácu vlakvedúcej vykonávam od 1. augusta 2011. Môj záujem o toto povolanie sa formoval už počas stredoškolských čias. Vždy, keď som mala možnosť, radšej som sadla na bicykel a vybrala sa na vlakovú stanicu, než by som išla autobusom. Fascinoval ma samotný proces – pozorovať, ako sprievodca nastúpi do vlaku a začne kontrolovať cestovné lístky, rieši otázky cestujúcich, usmerňuje ich. Postupne ma práca vlakvedúcej začala priťahovať stále viac. Keď som sa neskôr rozhodovala o svojej budúcnosti, vedela som, že práve toto je povolanie, ktoré ma baví a napĺňa.
Aký je podľa teba najväčší mýtus, ktorý si ľudia myslia o práci vlakvedúceho?
Ten, že vlakvedúci sa len „vozí“ vo vlaku a nemá veľa povinností. To je však ďaleko od pravdy. Naša práca zahŕňa nielen kontrolu lístkov, ale aj zabezpečenie poriadku vo vlaku, riešenie problémových situácií, starostlivosť o cestujúcich a komunikáciu s rušňovodičom a personálom. Každá jazda je výzvou, ktorá si vyžaduje pozornosť a pohotovosť, aby všetko prebehlo hladko a bezpečne.
Spomínaš si na nejaké veselé zážitky, ktoré sa ti stali počas služby?
Každá služba vo vlaku je iná, a to je na tejto práci to zaujímavé. Každý deň prináša nové situácie, nové stretnutia a často aj vtipné momenty. Veselé zážitky sú určite súčasťou tejto práce, ale keď sa teraz nad tým zamýšľam, momentálne mi žiaden konkrétny nevie prísť na um. Určite by sa však niekoľko vtipných príhod našlo, napríklad keď cestujúci reagujú nečakane, alebo keď vznikajú zábavné situácie pri komunikácii s cestujúcimi.
Z vlaku máš však okrem milých skúseností aj tie menej pozitívne. Ako riešiš situácie s neochotnými či agresívnymi cestujúcimi?
Toto je, žiaľ, súčasťou našej práce. Snažím sa to vždy riešiť s chladnou hlavou a profesionálne. Najdôležitejšie je zostať pokojná a nenechať sa vyviesť z rovnováhy, aby sa situácia ešte nezhoršila. Kľúčom je komunikácia, trpezlivosť a snaha nájsť riešenie, ktoré by vyhovovalo všetkým zúčastneným. Často pomáha empatický prístup a pochopenie cestujúceho, ktorý môže byť v strese.
Železničná doprava sa neustále modernizuje, aj ona musí ísť s dobou. Ako nové technológie menia tvoju prácu k lepšiemu?
Modernizácia prináša viacero výhod, najmä pre našich cestujúcich. Elektronické lístky sú skvelou pomôckou pre tých, ktorí nestíhajú kúpiť lístok v pokladni alebo sa rozhodnú cestovať na poslednú chvíľu. Aj keď pre nás, vlakvedúcich, to neznamená úplne zásadnú zmenu v každodennej práci, musím povedať, že celý proces kontroly je teraz jednoduchší a rýchlejší.
Aké vlastnosti a zručnosti by podľa teba mali mať mladí ľudia, ktorí by sa chceli stať vlakvedúcimi?
Myslím si, že kľúčovou vlastnosťou je schopnosť slušne komunikovať s cestujúcimi. Tí prichádzajú do vlaku s rôznymi náladami a problémami, takže dôležité je, aby vlakvedúci dokázali zachovať profesionálny prístup a vyriešiť problém s úsmevom a nadhľadom. Okrem toho je dôležitá aj schopnosť rýchlo reagovať v rôznych situáciách a zvládať stres.
Aké oficiálne podmienky musia spĺňať vlakvedúci? A aké výhody táto práca prináša?
Kandidáti musia mať stredné odborné vzdelanie bez maturity, byť bezúhonní a prejsť psychologickými a zdravotnými vyšetreniami. Vítané sú aj komunikačné zručnosti a odolnosť voči stresu. Príprava trvá tri mesiace, počas ktorých prejdete teoretickou aj praktickou prípravou.
Po zvládnutí skúšok môžete začať v samostatnom výkone. Nástupná mzda bez praxe je 966 € brutto, po skúške sa zvýši na 1024 €, pričom priemerná mzda v samostatnom výkone je okolo 1700 €. K tomu nám ZSSK ponúka množstvo výhod ako nadštandardné príplatky, bonusy za odporúčanie zamestnanca, príspevky na doplnkové dôchodkové sporenie alebo režijné preukazy pre nás a naše rodiny.
Šikovných a zanietených zamestnancov, ako je Miška Mičeková, si národný dopravca veľmi váži. Preto neustále navyšuje mzdy a u kolegov rozvíja ich talent aj pracovné zručnosti. Aktuálne ZSSK hľadá do svojho tímu nielen vlakvedúcich, ale aj ďalší personál, ktorý spoločne drží Slovensko v pohybe. Ak si teda chceš vyskúšať povolanie rušňovodiča alebo ukázať, čo vieš, na pozíciách ako mechanik, elektromechanik či zámočník, pošli CV-éčko a neváhaj!